Платникам IV групи рекомендують у I кварталі платити ЄП щомісяця
! Платникам єдиного податку IV групи
ДФСУ рекомендує сільськогосподарським товаровиробникам до затвердження форми податкової декларації з єдиного податку для платників податку ІV групи використовувати форму податкової декларації з фіксованого податку, затверджену Наказом №864.
У зв'язку з тим що форма податкової декларації з фіксованого сільськогосподарського податку передбачає щомісячні нарахування, платникам податку пропонують протягом І кварталу сплачувати нараховані суми у терміни, передбачені для фіксованого сільськогосподарського податку.
Нагадуємо, що платниками єдиного податку IV групи можуть бути сільськогосподарські товаровиробники, в яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75%.
Лист ДФСУ від 14.02.2015 р. №4968/7/99-99-15-03-01-17
Зміни до порядку формування та зберігання обов'язкових резервів
! Банкам
Нацбанк уніс зміни до порядку формування та зберігання обов'язкових резервів. Змінами визначено, що розрахунок зобов'язань банку за балансовим рахунком 2601 здійснюється у розрізі аналітичних рахунків окремо за коштами на вимогу та строковими коштами.
Крім того, уточнено, що банки можуть зараховувати для покриття обов'язкових резервів, що формуються та зберігаються на кореспондентському рахунку в Нацбанку, залишки готівки в касі банку в національній валюті, що обліковуються на балансових рахунках банку 1001 «Банкноти та монети в касі банку», 1002 «Банкноти та монети в касі відділень банку», 1003 «Банкноти та монети в обмінних пунктах» та 1004 «Банкноти та монети в банкоматах», у розмірі 100% (раніше — у розмірі 50%).
Постанова Національного банку України від 02.03.2015 р. №155 чинна з 10.03.2015 р.
З 2015 року змінено порядок оподаткування неприбуткових організацій
! Неприбутковим організаціям
ДФСУ нагадала, що з 1 січня 2015 року змінено порядок оподаткування неприбуткових організацій.
Так, неприбутковими вважаються підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства та іншої діяльності, передбаченої законодавством.
Не є платниками податку:
1) бюджетні установи;
2) громадські об'єднання, політичні партії, релігійні, благодійні організації, пенсійні фонди, метою яких не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов'язаних із ними осіб, а також серед працівників таких організацій.
З метою оподаткування центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр усіх цих установ та організацій. Такі установи та організації не є платниками податку на прибуток лише після їх внесення до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
До внесення змін до Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, починаючи з 01.01.2015 р. установи та організації, внесені станом на 31.12.2014 р. до Реєстру та включені до переліку установ та організацій, а також метою яких не може бути одержання і розподіл прибутку, продовжують використовувати статус неприбутковості та не є платниками податку на прибуток.
Ті установи та організації, які станом на 31.12.2014 р. були внесені до Реєстру, повинні були подати податковий звіт за 2014 рік за діючими формами в установлений для річного звітного періоду термін — протягом 60 календарних днів після закінчення звітного року (не пізніше 2 березня 2015 р.).
Роз'яснення ДФСУ від 06.03.2015 р.
Спрощено процедуру працевлаштування працівників із зони АТО
! Держпідприємствам
Кабінет Міністрів уніс зміни до процедури працевлаштування за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, які переміщуються з районів проведення антитерористичної операції.
Зокрема, передбачено, що для таких працівників не застосовуватимуться обмеження щодо тривалості робочого часу, порядку надання відпустки на роботі за сумісництвом.
Нині тривалість робочого часу за сумісництвом не може перевищувати половини місячної норми протягом місяця, а відпустка надається одночасно з відпусткою за основним місцем роботи.
Також не застосовуватиметься обмеження щодо укладання трудових договорів про роботу за сумісництвом для керівників державних підприємств, установ і організацій, їхніх заступників, керівників структурних підрозділів (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їхніх заступників.
Постанова КМУ від 04.03.2015 р. №81
набере чинності з дня опублікування (станом на 10.03.2015 р. не опублікована)
Оформлення госпоперацій — роз'яснює Мінфін
! Бухгалтерам
Мінфін нагадує, що відповідно до Закону про бухоблік та Положення про документальне забезпечення записів у бухобліку первинні документи для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити:
— назву документа (форми);
— дату і місце складання;
— назву підприємства, від імені якого складено документ;
— зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
— посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи складають на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватися з використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов'язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.
У разі якщо господарська операція оформлюється бухгалтерською довідкою, то в ній обов'язково наводяться реквізити, передбачені Законом та Положенням.
Лист Мінфіну від 05.08.2014 р. №31-11410-08/23-2303/2333
Спрощено процедуру виділення землі
! Розробникам проекту землеустрою
Президент підписав Закон «Про внесення змін до статті 186-1 Земельного кодексу України щодо спрощення процедури погодження проекту землеустрою».
Закон спрощує процедуру реалізації прав громадян на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності. Крім того, закон унеможливлює затягування процесу погодження проектів землеустрою.
Так, у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідними органами влади має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжено).
Відповідними органами влади може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку.
Повторна відмова не позбавляє права розробника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки усунути недоліки проекту та подати його на погодження.
Закон України від 11.02.2015 р. №180-VIII
набере чинності з дня опублікування (станом на 10.03.2015 р. не опублікований)
Пільга є, але її немає
! Постачальникам металобрухту
Державна фіскальна служба розглянула питання щодо порядку застосування режиму звільнення для операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів.
Так, Законом №71 продовжено до 01.01.2017 р. дію режиму звільнення від оподаткування ПДВ для операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних та кольорових металів.
При цьому переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Водночас дія постанови КМУ від 12.01.2011 р. №15, якою затверджено переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких тимчасово звільнялися від оподаткування ПДВ, обмежувалася періодом до 2014 року.
На сьогодні відповідного нормативно-правового акта уряду, який би визначав переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких звільняються від оподаткування ПДВ, або продовжував би дію Постанови №15, не прийнято.
У зв'язку з цим, на думку податківців, операції з постачання, у тому числі операції з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів, що здійснювалися(ються) суб'єктами господарювання з 01.01.2015 р. і до дати набрання чинності відповідним нормативно-правовим актом уряду, підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку з нарахуванням податку за ставкою 20%.
Лист ДФСУ від 02.03.2015 р. №7012/7/99-99-19-03-02-17
Визначено порядок виконання запитів в архівних установах
! Фізособам, юрособам
Мін'юст затвердив Порядок виконання архівними установами запитів юридичних та фізичних осіб на підставі архівних документів та оформлення архівних довідок (копій, витягів).
Дія Порядку поширюється на центральні державні архіви, галузеві державні архіви, Державний архів в АРК, місцеві державні архівні установи, архівні установи органів місцевого самоврядування, архівні підрозділи державних наукових установ, музеїв та бібліотек, архівні підрозділи державних органів, органів місцевого самоврядування, державних і комунальних підприємств, установ та організацій.
Зокрема, визначено, що виконання запитів юридичних та фізичних осіб здійснюється у строки, встановлені законодавством, і контролюється керівництвом архіву.
Запити виконуються архівом за наявності в них найменування організації, її місцезнаходження (для юрособи), прізвища, імені, по батькові, місця проживання (для фізособи), теми (запитання), хронологічних рамок запитуваної інформації.
Документна інформація за запитами юридичних та фізичних осіб надається шляхом складання і надсилання інформаційних документів, види яких визначено пп. 4.3 п. 4 розд. VI Правил роботи архівних установ України.
Усі види інформаційних документів надаються фізичним або юридичним особам із застереженням, що вони не можуть бути розмножені (повністю чи у витягах), в інший спосіб тиражовані або включені до інформаційних мереж, баз даних без дозволу архіву, який надав інформаційні документи, або Державної архівної служби.
Інформаційні документи надсилаються фізичним або юридичним особам разом із супровідним листом.
Наказ Мін'юсту від 02.03.2015 р. №295/5
набере чинності з дня опублікування (станом на 10.03.2015 р. не опублікований)
Є показники — треба звітувати
! Платникам податку на прибуток
ГУ Міндоходів у Полтавській області зазначило, що декларація з податку на прибуток підприємств і фінансова звітність за 2014 рік подаються незалежно від того, чи провадив такий платник податку господарську діяльність.
Починаючи зі звітності за 2015 рік підприємству для подання декларації з податку на прибуток треба враховувати не лише показники про доходи та витрати, а також інші операції, які відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності.
У разі наявності показників, які відображаються в бухгалтерському обліку, платник податку на прибуток має подати податкову та фінансову звітність.
Лист Міндоходів у Полтавській області від 10.02.2015 р. №2606/10/16-01-11-01-30
Виготовлення вітчизняних книжок не оподатковуватимуть ПДВ
! Видавцям
Законом уточнено, що від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання (передплати) та доставки періодичних видань друкованих ЗМІ (крім видань еротичного характеру) вітчизняного виробництва, підготовлення (літературне, наукове і технічне редагування, коректування, дизайн та верстка), виготовлення (друк на папері чи запис на електронному носії), розповсюдження книжок, у тому числі електронного контенту (крім видань еротичного характеру) вітчизняного виробництва, учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників, словників українсько-іноземної або іноземно-української мови вітчизняного виробництва на митній території України.
Закон України від 13.02.2015 р. №206-VIII чинний з 04.03.2015 г.
Оновлено Положення про організацію готівкового обігу в особливий період
! Банкам
Нацбанк виклав у новій редакції Положення про організацію готівкового обігу і ведення емісійно-касових операцій у банківській системі в особливий період.
Вимоги цього Положення або окремих його норм за відповідним рішенням Правління Нацбанку можуть використовуватися в діяльності Нацбанку, територіальних управлінь, банків і суб'єктів господарювання в умовах роботи в надзвичайному режимі.
Так, для забезпечення зберігання цінностей на час особливого періоду територіальні управління на підставі переліку банків України, визначених рішенням Правління Нацбанку уповноваженими банками, визначають наявність у цих банках (філіях, відділеннях) області грошових сховищ із класом опору не нижче ніж V за ДСТУ 4012.1 (крім сейфів) у кількості та площею, достатніх для можливого розміщення готівки територіального управління під час дії особливого періоду. У разі потреби тимчасового розміщення готівки згідно з розпорядчим документом Нацбанку територіальні управління укладають із такими банками договори про тимчасове розміщення готівки.
Банки, які у зв'язку з введенням особливого періоду зупинили або припинили свою діяльність, зобов'язані вивезти в повному обсязі готівку зі сховищ цінностей до визначених територіальних управлінь у терміни, установлені рішенням Нацбанку. Інформація про перелік визначених територіальних управлінь доводиться Національним банком до відома банків.
Вивезення готівки здійснюють підрозділи перевезення цінностей територіальних управлінь, Центрального сховища Національного банку згідно з окремими розпорядженнями Національного банку, підрозділи інкасації визначених державних банків за договорами або власні підрозділи інкасації банків (філій, відділень).
Постанова Національного банку України від 03.03.2015 р. №157 чинна з 06.03.2015 р.
Підприємець у разі зміни податкової адреси реєструє нову Книгу обліку
! Платникам ЄП — фізособам
ДФСУ зазначила, що в разі зміни податкової адреси платника єдиного податку останнім податковим (звітним) періодом за такою адресою вважається період, у якому було подано до контролюючого органу заяву про зміну податкової адреси. Подання податкових декларацій підприємцем і сплата єдиного податку за наступні звітні періоди здійснюються за місцем нової податкової адреси (місцем проживання).
Щодо ведення Книги обліку доходів або Книги обліку доходів і витрат, то вони безоплатно реєструються в контролюючому органі за основним місцем обліку платників податку. Ці книги використовуються платником податку для заповнення податкової декларації платника єдиного податку.
У разі зміни податкової адреси, пов'язаної зі зміною адміністративного району, підприємець — платник єдиного податку має зареєструвати нову книгу в контролюючому органі за новим місцем обліку.
Проте за ведення обліку доходів (доходів і витрат) у книзі, зареєстрованій за попереднім місцем обліку, штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) не передбачено.
Лист ДФСУ від 26.12.2014 р. №9806/6/99-95-42-03-18
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»