• Посилання скопійовано

Благодійна допомога АТО та біженцям

02.09.2014 р. прийнятий у другому читанні законопроект №4455а «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги». Які ж новації він приніс?

Головна новація цього закону — нарешті ВРУ звільнила від оподаткування ПДФО як благодійну допомогу, отриману бійцями та біженцями від населення під час АТО, а також протестувальниками під час подій на Майдані (у законі вони отримали назву «масові акції громадського протесту в Україні»), так і кошти, зібрані волонтерами для надання такої допомоги. Також цей закон дає можливість віднести до складу податкових витрат витрати, понесені платниками податку на прибуток для потреб АТО. Докладніше про це далі.

На який часовий проміжок поширюється дія закону?

Згідно з п. 1 розділу ІІ Прикінцевих положень закону, він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, але поширюється на правовідносини, які виникли з 21 листопада 2013 року. Тобто закон заднім числом звільняє від оподаткування ПДФО всі суми вже наданої благодійної допомоги. Зверніть увагу, що в п. 1 ч. 1 розділу І коментованого закону зазначено: якщо зі суми (вартості) благодійної допомоги, яка відповідає умовам, визначеним пп. 165.1.54 ПКУ, було утримано ПДФО податковим агентом або платником податку, то суми такого податку підлягають поверненню фізособі з бюджету в порядку, встановленому ПКУ для повернення сум помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань (за нормами ст. 43 ПКУ). Що стосується АТО, то закон звільняє від оподаткування ПДФО не тільки ті суми допомоги, які були надані раніше, а й ті суми, які тільки будуть надані, до 31 грудня (включно) року, наступного за роком, у якому буде завершено АТО.

Хто звільняється від сплати ПДФО при отриманні благодійної допомоги?

Підпункт 165.1.3 ПКУ доповнено новим підпунктом «в1», згідно з яким ПДФО не сплачується з благодійних коштів, отриманих такими особами:

учасниками бойових дій — військовослужбовцями (тобто мобілізованими), а також працівниками ЗСУ, Нацгвардії, СБУ та ін., які безпосередньо беруть участь в АТО або забезпечують її проведення;

працівниками підприємств, установ, організацій, які залучаються та беруть (залучалися та брали) безпосередню участь в АТО в районі її проведення у порядку, встановленому законодавством (при прийнятті порядку з'ясовуватимемо, як підтвердити пільговий статус одержувачів допомоги);

членами сімей учасників бойових дій (дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід, баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти або повнолітні діти-інваліди), які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, загинули чи визнані безвісно відсутніми в установленому порядку (наразі порядку не затверджено. — Ред.) під час участі в АТО, участі в забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

учасниками масових акцій громадського протесту в Україні (або членами сімей таких учасників) за період з 21.11.2013 р. до 28.02.2014 р. Отже, всі протестувальники, які продовжували мітингувати після 28.02.2014 р. (у тому числі на Майдані в Києві, який розчистили тільки влітку) та які отримували допомогу від фізичних та юридичних осіб, повинні її задекларувати за наслідками 2014 р. до 01.05.2015 р. і сплатити узгоджене податкове зобов'язання з ПДФО до 01.08.2015 р. Виняток становить м. Одеса — учасники трагічних подій 02.05.2014 р., які отримали благодійну допомогу, звільнені від обов'язку сплатити з неї ПДФО;

біженцями з місць проведення АТО, а також з тимчасово окупованих територій (такий статус має територія АР Крим).

А новий підпункт 165.1.54 ПКУ звільняє від ПДФО кошти, що надходять на рахунки благодійників-фізосіб, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції, для надання благодійної допомоги на користь осіб вищеперелічених категорій.

Але не все так просто: КМУ протягом двох тижнів з дня набрання чинності цим законом повинен розробити порядок того, як визначатимуться пільговики — учасники зазначених подій з метою оподаткування. Отже, закон декларує дуже вчасний і гарний жест з боку ВРУ. Тепер важливо, щоб довести своє право на податкову пільгу не було складніше, ніж сплатити ПДФО з отриманої допомоги.

До уваги юросіб: цей закон звільнив від оподаткування суму допомоги, наданої саме волонтерами-фізособами і юрособами-благодійниками у значенні Закону №50731. А згідно з п. 5 ч. 1 ст. 1 цього Закону, благодійник-юрособа — це будь-яка юрособа приватного права (а не тільки благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи кілька видів благодійної діяльності. Безумовно, благодійна допомога особам, зазначеним вище, підпадає під визначення благодійної діяльності, наведене у п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону №5073. А отже, юрособа, яка надає таку допомогу (важливо, щоб така допомога відповідала ознакам пп. 170.7.8 ПКУ) фізособам персоніфіковано, не повинна буде сплачувати ПДФО (але радимо зазначати таку персоніфіковану благодійну допомогу у звіті за формою №1ДФ).

Крім того, звільняється від оподаткування сума зібраних коштів, вартість майна, зібраного волонтерами для надання зазначеним вище особам благодійної допомоги. Тобто для того, щоб не сплачувати податок з доходів у вигляді коштів чи майна, які надходять фізособі-волонтеру для їх розподілу між бійцями, біженцями тощо, вже не треба реєструвати благодійний фонд: фізособа може це робити самостійно. Але для користування пільгою з ПДФО волонтерам доведеться зареєструватися у Реєстрі благодійників-волонтерів2. Позитивним є те, що пільга застосовується як щодо благодійної допомоги, зібраної в календарному році реєстрації в такому Реєстрі, так і щодо благодійної допомоги, яка була зібрана волонтерами попереднього року. Також добре, що під пільгу потраплятиме не тільки фактично надана допомога на користь зазначених вище осіб (особи, визначені в пп. «а» пп. 165.1.54 ПКУ), а й усі документально підтверджені витрати, які виникали у волонтерів у зв'язку з її наданням. Єдина проблема в тому, що далеко не всі благодійники отримували, а тим більше зберігали такі документи (бо ж пільгу затверджено заднім числом, та й більшість волонтерів не є особами, які обізнані в податковому законодавстві, а інформування щодо застосування цієї пільги ще й не починалося).

1 Закон України від 05.07.2012 р. №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

2 Частково про порядок реєстрації в такому Реєстрі зазначено в новому законі. Для включення до Реєстру благодійник-фізособа подає заяву, копію документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) та довідку з банку (довідки з банків) із зазначенням реквізитів рахунків, відкритих на ім'я такого волонтера, що призначені для здійснення благодійної діяльності. Включення до Реєстру здійснюється за заявницьким принципом протягом одного робочого дня, п. 2 розділу ІІ коментованого закону.

До уваги фізосіб-волонтерів: у коментованому законі є вимога, що кошти, отримані благодійниками — фізичними особами на їхні банківські рахунки на цілі, визначені в пп. 165.1.54 ПКУ, та не використані такими благодійниками у строк до 31 грудня (включно) року, наступного за роком, у якому завершено АТО, повинні бути перераховані ними до Держбюджету України у порядку, встановленому КМУ.

Розмір неоподатковуваної благодійної допомоги

Оподаткування благодійної допомоги встановлено п. 170.7 ПКУ, який доповнено новим пп. 170.7.8 ПКУ, згідно з яким визначаються вид та розмір благодійної допомоги, наданої особам, зазначеним у пп. 165.1.54 ПКУ.

Отже, не оподатковується благодійна допомога у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує однієї тисячі розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, — на відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, який визначається Кабінетом Міністрів України. Тобто річна сума доходу у 2014 році в розмірі, що не перевищує 1218000 грн, не підпадатиме під оподаткування.

Благодійникам і волонтерам при цьому потрібно буде мати документи про те, що допомога була передана отримувачам благодійної допомоги, зазначеним у пп. 164.1.54 ПКУ. Те саме стосується й одержувачів допомоги — їм треба буде мати документи про цільове використання такої допомоги.

Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначеного граничного розміру, то сума перевищення оподатковується за ставками, встановленими п. 167.1 ПКУ (15% або 17%), у загальновстановленому порядку. Тобто якщо допомога надаватиметься податковим агентом, то ПДФО має утримати і сплатити до бюджету саме він (про що відповідно відзвітувати). Якщо ж допомогу надавав волонтер, який не має статусу самозайнятої особи і не є податковим агентом, то платник податку — одержувач зобов'язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.

Також не оподатковуватиметься благодійна допомога (без обмеження вартості), надана особам, зазначеним у пп. «а» пп. 165.1.54 ПКУ, у вигляді:

— спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів);

— технічних засобів спостереження;

— лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та інши-ми засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення (лише цей перелік допомоги, наданої учасникам масових акцій громадського протесту в Україні та біженцям, не оподатковується ПДФО);

— засобів особистої гігієни;

— продуктів харчування;

— предметів речового забезпечення;

— інших товарів за переліком, що визначається КМУ (тобто і тут слід чекати на новий підзаконний нормативний акт, який має з'явитися через два тижні після набрання чинності новим законом).

Однак будьте уважні: звільнення від оподаткування такої благодійної допомоги встановлено не для всіх осіб, зазначених у пп. 165.1.54 ПКУ, а щодо деяких її видів — окремим категоріям таких зазначених осіб.

До уваги платників податку на прибуток: тимчасово, на період проведення АТО, до інших витрат звичайної діяльності без обмежень, передбачених пп. «а» пп. 138.10.6 ПКУ, включаються суми коштів або вартість:

— спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів);

— технічних засобів спостереження;

— лікарських засобів та медичних виробів;

— засобів особистої гігієни;

— продуктів харчування;

— предметів речового забезпечення;

— інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається КМУ.

Єдина умова: така благодійна допомога має бути добровільно перерахована (передана) безпосередньо ЗСУ, Нацгвардії, СБУ тощо для забезпечення проведення АТО.

Пільги з ПДВ

На період проведення антитерористичної операції та/або запровадження воєнного стану звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України:

спеціальних засобів індивідуального захисту підкатегорії 6506 10 80 00 згідно з УКТ ЗЕД,

бронежилетів підкатегорії 6211 43 90 00 згідно з УКТ ЗЕД,

виготовлених відповідно до військових стандартів або військових умов для потреб правоохоронних органів, ЗСУ та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, інших суб'єктів, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону;

ниток для виготовлення бронежилетів товарних підкатегорій 5402 11 00 00 та 5407 10 00 00 згідно з УКТ ЗЕД;

тканин (матеріалів) для виготовлення бронежилетів товарних підкатегорій 3920 10 89 90, 3921 90 60 00, 5603 14 10 00, 6914 90 00 00 згідно з УКТ ЗЕД;

лікарських засобів та медичних виробів відповідно до пп. «в» п. 193.1 ПКУ (а також без державної реєстрації та дозвільних документів щодо можливості ввезення на митну територію України), що призначені для використання закладами охорони здоров'я та учасниками АТО для надання медичної допомоги фізособам, за переліком та в обсягах, визначених КМУ.

Пункт 32 підр. 2 р. ХХ ПКУ

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру