Підприємство змінило юридичну адресу та перейшло на облік з однієї ДПС до іншої. При цьому вийшло так, що документальна перевірка під час переходу не проводилася. Підприємство має деяку суму переплати з ЄСВ на дату переходу. Через місяць з'ясувалося, що дані про переплату з ЄСВ у ДПС за новим місцем обліку виявилися істотно меншими, ніж за даними обліку самого підприємства (і підприємство переконане, що помилки у даних його обліку немає). Як відновити сальдо за розрахунками з бюджетом за новим місцем обліку?
Оскільки зміна місця обліку в ДПС пов'язана зі сплатою не лише ЄСВ, а й податків та зборів, розглянемо цю ситуацію комплексно.
Зміна місця обліку платника податків регулюється Порядком №1588. Згідно з пп. 10.1 — 10.2 Порядку №1588, у разі проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження підприємства, внаслідок якої змінюються адміністративно-територіальна одиниця та контролюючий орган, в якому воно перебуває на обліку (далі — адміністративний район), а також у разі зміни податкової адреси підприємства — платника податків контролюючі органи за попереднім і новим місцезнаходженням платника податків проводять процедури зняття його з обліку та взяття на облік. Підставою для зняття з обліку платника податків в одному контролюючому органі та взяття на облік в іншому є надходження хоча б до одного з цих органів даних, що свідчать про належну державну реєстрацію таких змін органами державної реєстрації. Такі дані повинні надійти від держреєстратора.
Але до кінця бюджетного періоду (календарного року) платник податків продовжує сплачувати податки за попереднім місцем обліку (за новим місцем обліку він платитиме податки вже з початку наступного календарного року). При цьому на новому місці обліку він реєструється як за основним місцем обліку, а на попередньому — як за неосновним місцем обліку (п. 10.13 Порядку №1588).
При зміні місця обліку ДПС, з обліку в якій платник податків знімається, повинна провести процедуру документальної позапланової перевірки (згідно з пп. 78.1.7 ПКУ, подання підприємством заяви про зняття з обліку є однією з підстав для позапланової документальної перевірки). Рішення про проведення такої перевірки приймає керівник відповідної ДПС, про що оформляється наказ (п. 78.4 ПКУ).
Звичайно, якщо наказ не було складено, то і підстав для перевірки немає. Проте, згідно з п. 10.14 Порядку №1588, формально платник податків не може бути знятий з попереднього місця обліку (як з неосновного), і ДПС за його попереднім місцем обліку продовжує адмініструвати сплату таким платником податків та зборів до закінчення процедури документальної податкової перевірки й узгодження грошових зобов'язань платника податків перед бюджетом. Отже, можливо, що платник податків не проходив документальної перевірки (в т. ч. позапланової) за той період, протягом якого він перебував на обліку в попередній ДПІ як за основним місцем обліку, а лише провів звіряння розрахунків з бюджетом за підсумками такого періоду. Якщо акт такої звірки складався, він повинен зберігатися в ДПІ за старим місцем обліку згідно з п. 10.21 Порядку №1585.
Щодо ЄСВ, то облік його платників регулюється Порядком №458. Згідно з п. 8 розділу ІІ Порядку №458, підставою для зміни місця обліку (внесення зміни облікових даних про платника ЄСВ) є отримання відомостей від держреєстратора. Ці дані ДПС передає до ПФУ та інших фондів обов'язкового соцстрахування для внесення ними відповідних змін. Мало того, якщо юрособа знімається з обліку в ДПС як платник ЄСВ, згідно з п. 2 розділу IV Порядку №458, ДПС зобов'язана провести позапланову документальну перевірку правильності нарахування та сплати ним ЄСВ. На підставі акта перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску платник робить остаточні розрахунки.
Щоправда, розділ IV Порядку №458 стосується ситуацій припинення (ліквідації, реорганізації, припинення підприємницької діяльності) платника ЄСВ. Проте згідно з ч. 1 ст. 5 Закону про ЄСВ звіряння розрахунків та остаточний розрахунок для СГД обов'язково здійснюються при знятті його з обліку як платника ЄСВ у ДПС.
При цьому ДПС за попереднім місцем обліку вже не адмініструватиме сплату ЄСВ після того, як платника знято з обліку, навіть якщо перевірка або звіряння розрахунків з якихось причин не проводилися. При переході з однієї ДПС до іншої не передбачено сплату ЄСВ або подання звітності за колишнім місцем обліку до кінця року, як це передбачено з метою адміністрування податків та зборів. Так, згідно з п. 3.7 розділу III Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міндоходів України від 09.09.2013 р. №454, якщо страхувальник у звітному періоді змінює юридичну адресу (поза територіальним обслуговуванням органу доходів та зборів, в якому він перебував на обліку), звіт за цей звітний період (з першого до останнього календарного числа звітного періоду) подається до ДПС за новим місцем узяття на облік.
Що робити, якщо перевірка та звіряння не проводилися, ДПС за старим місцем обліку не повідомляє про намір її провести, а за новим місцем обліку виявилося, що дані, передані зі старого місця обліку, не відповідають обліковим даним самого підприємства? Насамперед, звичайно, потрібно звернутися до ДПС за старим місцем обліку за поясненнями. Можливо, йдеться про технічну помилку. Можливо також, що якщо розбіжність у сумі залишків взаєморозрахунків виникла за старим місцем обліку, то вирішити цю проблему можна шляхом проведення звіряння розрахунків.
Інакше, на нашу думку, підприємству варто замовити позапланову документальну перевірку. Така можливість проведення позапланової документальної перевірки передбачається п. 78.2 ПКУ. А в п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону про ЄСВ зазначається, що документальні перевірки проводяться в порядку, встановленому ПКУ. Типової форми заяви для проведення позапланової документальної перевірки не затверджено, тож подається вона в довільній формі.
Виходячи з різниці в процедурі переходу з однієї ДПС до іншої щодо сплати податків/зборів та щодо ЄСВ, на нашу думку, заяву про проходження процедури позапланової документальної перевірки з податків та зборів потрібно подати за старим місцем обліку (оскільки до її проведення формально колишня ДПС продовжує адмініструвати сплату податків та зборів платником податків, який перебував на її обліку). А заяву про позапланову документальну перевірку щодо ЄСВ потрібно подавати вже до ДПС за новим місцем обліку, бо колишня ДПС уже не має жодного відношення до адміністрування нарахування та сплати ЄСВ підприємством, знятим у неї з обліку. У процесі такої перевірки буде виявлено розбіжність суми початкового сальдо взаєморозрахунків між підприємством та бюджетом. Якщо підприємство має достовірні документальні дані про суму взаєморозрахунків, ДПС повинна буде врегулювати цю розбіжність зі свого боку. Отже, внаслідок перевірки буде встановлено правильну суму взаєморозрахунків підприємства з бюджетом та відкориговано дані в картці платника податків/зборів або ЄСВ.
Якщо ж результати перевірки не задовольнять підприємство (і ДПС наполягатиме на тому, що її дані є правильними, а дані підприємства — ні), то підприємство може оскаржити рішення ДПС у порядку, передбаченому ст. 56 ПКУ. Цією статтею передбачено два варіанти оскарження — в адміністративному (тобто податковим органом вищого рівня) або в судовому порядку.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
- Порядок №458 — Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міндоходів України від 09.09.2013 р. №458.
- Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. №1588.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»