• Посилання скопійовано

Благодійна допомога: податковий облік

У зв'язку з подіями останніх місяців в Україні дедалі більшого розмаху набуває благодійний рух. Часто СГД виявляють бажання якимось чином надати допомогу тим, хто цього потребує, — потерпілим, біженцям і т. д. Як оподатковується благодійна допомога, надана СГД фізособам та неприбутковим організаціям, розглянемо в статті.

Насамперед зазначимо, що ПКУ не містить єдиного визначення того, що є благодійною допомогою. Тож потрібно звернутися до Закону №5073, з аналізу статті 1 якого стає зрозумілим, що благодійна допомога — це допомога особиста та/або майнова, така, що не передбачає отримання прибутку чи якоїсь компенсації благодійникові від імені або за дорученням одержувача.

Податкове законодавство, ПКУ розрізняє професійних благодійників — юросіб, здійснення якими благодійної діяльності є метою їх створення, і тих СГД, які займаються благодійністю час від часу на добровільних засадах. Проте в цій статті ми розглянемо операції з надання благодійної допомоги звичайними СГД, які не мають статусу благодійної організації, і податкові наслідки такого надання для СГД та її одержувача.

ПКУ розглядає різні види надання благодійної допомоги — як грошима, так і в негрошовій формі. Часто від того, в якій формі надано допомогу, залежить і її відображення в податковому обліку.

Податок на додану вартість

Перерахування коштів як благодійної допомоги не є об'єктом оподаткування ПДВ (згідно зі ст. 185 ПКУ). А якщо благодійна допомога надається в натуральній формі — товарами чи послугами? Адже таке надання є постачанням (у значенні, встановленому пп. 14.1.185 і пп. 14.1.191 ПКУ), а постачання товарів, послуг на митній території України — об'єкт оподаткування ПДВ (згідно з п. 185.1 ПКУ, за винятком товарів, послуг, звільнених від такого оподаткування).

Щодо такого постачання пп. 197.1.15 ПКУ встановлено податкову пільгу — звільнення від оподаткування ПДВ, але за умови дотримання певних правил:

— допомогу товарами/послугами безпечніше за все надавати (внаслідок докладного опису критеріїв такого надання) благодійній організації — тобто організації, яка є такою відповідно до Закону №5073 й основна діяльність якої згідно з установчими документами — здійснення тієї чи іншої благодійної діяльності. Якщо допомога товарами/послугами надається навіть з благодійною метою фізособам та юрособам, які не є благодійними організаціями, є ризик того, що податківці зажадають оподаткування такої операції ПДВ як постачання на загальних підставах, бо порядок надання такої благодійної допомоги в пп. 197.1.15 ПКУ детально не розписано. Щоправда, з урахуванням того, що благодійна допомога не передбачає компенсації її вартості одержувачем та, найімовірніше, не підпадає під визначення контрольованих операцій, встановлене п. 39.2 ПКУ, база для нарахування податкового зобов'язання з ПДВ з такого постачання, відповідно до п. 188.1 ПКУ, дорівнює нулю, як і сама сума податкового зобов'язання з ПДВ;

— якщо допомога надається товарами, вони підлягають обов'язковому маркуванню. Маркування передбачає нанесення напису «Благодійна допомога. Продаж заборонено» на етикетку, ярлик або безпосередньо на зовнішню чи внутрішню упаковку товару. Під час маркування товарів благодійної допомоги може використовуватися символіка благодійної організації та благодійника. Товари маркують так, щоб під час огляду упаковки або безпосередньо товарів напис було видно повністю і чітко. За нанесення такого маркування відповідають благодійники, які надають таку допомогу;

— не підлягають звільненню від оподаткування операції з надання благодійної допомоги у вигляді підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів1), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.

1 Термін «ендавмент» означає суму коштів або цінних паперів, які вносяться благодійником до банку або небанківської фінансової установи, завдяки чому набувач благодійної допомоги отримує право на використання відсотків або дивідендів, нарахованих на суму такого ендавменту. При цьому такий набувач не має права витрачати або відчужувати основну суму такого ендавменту без згоди благодійника (пп. 170.7.5 ПКУ).

Благодійна допомога може надаватися у вигляді товарів, робіт, послуг, призначених для використання благодійними організаціями для здійснення діяльності згідно з метою, передбаченою ст. 3 Закону №5073.

Зверніть увагу: контроль за отриманням, зберіганням, розподілом благодійної допомоги у вигляді товарів, робіт, послуг здійснюють місцеві органи виконавчої влади, а за їх цільовим використанням — місцеві органи виконавчої влади та контролюючі органи (тобто податківці). Проте благодійник не зобов'язаний повідомляти про надання благодійної допомоги місцеві органи виконавчої влади — цей обов'язок покладено на благодійну організацію — одержувача допомоги.

Не варто забувати і про податковий кредит з ПДВ. Якщо СГД, надаючи благодійну допомогу в негрошовій формі, скористається пільгою згідно з пп. 197.1.15 ПКУ, він не матиме права на податковий кредит у сумі ПДВ, сплаченого при придбанні/створенні товарів/послуг, які були передані/надані як благодійна допомога. Якщо ж раніше СГД скористався податковим кредитом з ПДВ у сумі сплаченого (нарахованого) ПДВ при купівлі таких товарів, він буде зобов'язаний нарахувати податкове зобов'язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ виходячи з вартості їх придбання (п. 189.1 ПКУ).

Податок на прибуток

Розділом ІІІ ПКУ також встановлено податкову пільгу, якою можна скористатися при наданні благодійної допомоги. Проте вона також не діє при наданні звичайними платниками податку на прибуток допомоги фізособам та юрособам, які не мають статусу неприбуткової організації.

Згідно з пп. 138.10.6 ПКУ, платникам податку на прибуток дозволено відносити до складу інших витрат звичайної діяльності суми коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг, добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до Державного бюджету України або бюджети місцевого самоврядування, неприбутковим організаціям, визначеним ст. 157 ПКУ, в розмірі, що не перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. Зверніть увагу, що йдеться не про податковий дохід, а про об'єкт оподаткування, що має додатне значення. Якщо підприємство минулого року не існувало, не мало прибутку (закінчило рік зі збитком або нульовим результатом), то права на такі податкові витрати не має.

Якщо ж СГД має право на такі витрати, то потрібно врахувати і пп. 138.5.3 ПКУ. Він говорить: витрати, понесені платником податку, у вигляді благодійних або інших внесків та/або вартості товарів (робіт, послуг) у неприбуткові організації, які згідно з пп. 138.10.6 ПКУ враховуються для визначення об'єкта оподаткування платника податку, включаються до складу витрат за датою фактичного перерахування таких внесків та/або вартості товарів (робіт, послуг). Тобто право на витрати виникає лише при передачі благодійної допомоги, а не на момент прийняття рішення про таку передачу.

Податок на доходи та єдиний соцвнесок

Щоб зняти питання про ЕСВ, зразу зазначимо: благодійна допомога не є об'єктом оподаткування ЕСВ, незалежно від форми її надання чи того, хто її надає. Тому уважніше слід вивчити оподаткування благодійної допомоги ПДФО. Благодійна допомога має особливий статус у розділі IV ПКУ та регулюється спеціальними нормами п. 170.7 ПКУ. Саме тому важливо у заяві від фізособи (за її наявності) та в наказі керівника СГД записати, що надається фізособі саме благодійна допомога (це важливо і для того, щоб не сплачувати ЕСВ при наданні такої допомоги).

З метою оподаткування ПДФО благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.

Згідно з пп. 170.7.1 ПКУ, не оподатковується ПДФО лише та благодійна допомога, яка відповідає критеріям, установленим п. 170.7 ПКУ. А решта видів благодійної допомоги, наданої звичайними СГД, оподатковується на загальних підставах.

Так, зокрема, не оподатковуються ПДФО такі види благодійної допомоги:

нецільова благодійна допомога в розмірі, встановленому пп. 169.4.1 ПКУ (у 2014 р. — 1710 грн). Зверніть увагу, що така допомога може надаватися як грошима, так і товарами/послугами. І навіть якщо сума такої благодійної допомоги перевищує неоподатковуваний розмір, оподатковуватися ПДФО буде лише сума такого перевищення (пп. 170.7.3 ПКУ);

— оплата лікування фізособи, перерахована установі охорони здоров'я, незалежно від вартості платних послуг з лікування. Проте пп. «а» пп. 170.7.4 ПКУ встановлено перелік платних медичних процедур, що не підпадають під цю пільгу;

— благодійна допомога протезно-ортопедичним підприємствам, реабілітаційним установам для компенсації вартості платних реабілітаційних послуг, технічних та інших засобів реабілітації, наданих інвалідові або його дитині-інваліду, в розмірах, що не перекриваються виплатами з бюджетів;

— будинку немовляти, будинку дитини, будинку-інтернату, школі-інтернату (в т. ч. спеціальному, санаторному або для сиріт), дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім'ї, школі соціальної реабілітації, притулку для неповнолітніх; приймальнику-розподільнику системи Міністерства внутрішніх справ України для розподілу благодійної допомоги між особами, які не досягли 18 років і перебувають у цих установах;

— державній або комунальній установі або благодійній організації, в т. ч. Товариству Червоного Хреста України, які надають послуги особам, що не мають житла, з харчування та влаштування на нічліг;

— будинку-інтернату для престарілих та інвалідів і їхнім відділенням, пансіонату для ветеранів війни і праці, геріатричному пансіонату для поліпшення умов їх утримання, харчування, медичного обслуговування, соціальної реабілітації, реабілітаційному центру, територіальному центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), центрам обліку та установам соціального захисту для бездомних осіб, центрам соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, санаторіям для ветеранів та інвалідів, які утримуються за рахунок державного і місцевого бюджетів, для розподілу благодійної допомоги між особами, що перебувають у таких установах;

— інваліду, законному представникові дитини-інваліда для виконання зобов'язань держави відповідно до законодавства України щодо забезпечення технічними й іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, автомобілем за рахунок бюджетних коштів (за умови зняття інваліда, дитини-инвалида з обліку на забезпечення такими засобами, виробами, автомобілем за рахунок бюджетних коштів).

СГД, який надає благодійну допомогу фізособі, є її податковим агентом та зобов'язаний відобразити суму наданої благодійної допомоги й утриманого з неї за ставкою 15%, 17% ПДФО (у разі потреби) в звіті за формою №1ДФ з ознакою доходу 1691. Опис цієї ознаки доходу не виключає не оподатковувану ПДФО благодійну допомогу зі списку доходів, які відображаються у ф. №1ДФ з ознакою 169. А це означає, що з такою ознакою доходів одним рядком потрібно відобразити як оподатковувану, так і не оподатковувану ПДФО благодійну допомогу.

1 Згідно з додатком до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма №1ДФ), затвердженого наказом Міндоходів України від 21.01.2014 р. №49.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №5073 — Закон України від 05.07.2012 р. №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру