Нещодавно в офіційних джерелах з'явився лист ДПСУ від 23.10.2012 р. №2016/0/141-12/С/20-2115, зміст якого зводиться фактично ось до чого. На запит про надання копії наказу ДПСУ від 15.08.2012 р. №731 головний податковий орган роз'яснює, що цей документ не підлягає офіційному оприлюдненню.
Про що йдеться
У своєму листі ДПСУ згадує про наказ від 15.08.2012 р. №731 та зазначає, що інформація, яка міститься у ньому, є внутрішньовідомчою службовою інформацією, пов'язаною з організацією процесу виконання показників доходів бюджету за платежами, що контролюються ДПСУ, а отже, є конфіденційною, таємною та службовою.
Загалом, цей лист не привернув би нашої уваги, якби не одна обставина — реквізити цього документа останнім часом почали фігурувати в актах камеральних перевірок декларації з податку на прибуток.
Що зазначається в актах камеральної перевірки?
Як правило, акт камеральної перевірки з посиланням на такий наказ містить інформацію щодо розрахунку доходу, який враховується при визначенні об'єкта оподаткування податком на прибуток. Ось приблизний текст: «Під час проведення камеральної перевірки декларації з податку на прибуток (скажімо, йдеться про останній податковий період — півріччя 2012 року — Авт.) виявлено факт продажу товарів за ціною, нижчою від собівартості».
Від себе пояснимо, що йдеться про порівняння рядків декларації з податку на прибуток, форма якої затверджена наказом Мінфіну від 28.09.2011 р. №1213:
ряд. 02 «Дохід від операційної діяльності (дохід від реалізації товарів (робіт, послуг))»;
ряд. 05.1 «Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)».
I далі в акті перевірки податкові органи зазначають, що сума податку на прибуток (ряд. 14) має бути розрахована відповідно до приписів Наказу №731 за формулою: рядок 1 х 1% х 70%.
Що робити платникові податків у цій ситуації?
Можемо дати кілька порад.
1. Надати запит податковому органу (можна у межах адміністративного оскарження) щодо можливості ознайомлення з текстом цього наказу (прохання надати його копію). Цей крок жодним чином не суперечить ПКУ: адже платник податків має право знати, за яким нормативним документом йому визначають дохід, що враховується при визначенні об'єкта оподаткування. Проте, з огляду на коментований нами лист ДПСУ, таке звернення результатів не дає. Тож потрібно згадати про інший шлях — через суд.
2. Звернутися до суду з позовом про визнання дій протиправними (можна разом з оскарженням ППР). Аргументів для такого позову більш ніж достатньо.
Відповідно до п. 1 Указу Президента України від 03.10.92 р. №493/92 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади»: «нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації».
Порядок здійснення державної реєстрації нормативно-правових актів органів виконавчої влади наведено у відповідному положенні, затвердженому постановою КМУ від 28.12.92 р. №731.
У п. 15 цього Положення зазначено: «...Iнші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані».
Отже, згаданий вище Наказ №731, як документ з внутрівідомчою службовою інформацією, жодних прав та обов'язків платникам податків встановлювати не може.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»