Чи має право керівник підприємства відмовити на повідомлення податкової продовжити планову податкову перевірку після того, як вона тривала 20 днів? Просимо врахувати той факт, що вони не були у нас усі ці 20 днів, а прийшли лише за п'ять днів до закінчення перевірки. Наказ же на її продовження принесли наступного дня після дати закінчення перевірки (за даними направлення на перевірку).
За приписами п. 82.1 ПКУ тривалість перевірок, визначених у ст. 77 ПКУ (документальні планові перевірки), не повинна перевищувати 30 робочих днів для великих платників податків, щодо суб'єктів малого підприємництва — 10 робочих днів, інших платників податків — 20 робочих днів.
Продовження строків проведення перевірок, визначених у ст. 77 ПКУ (документальні планові перевірки), можливе за рішенням керівника органу державної податкової служби не більш як на 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб'єктів малого підприємництва — не більш як на 5 робочих днів, інших платників податків — не більш як на 10 робочих днів.
Отже, загальна тривалість планової перевірки не може бути більшою за 30 робочих днів (для інших платників податків) з урахуванням строків її продовження.
Зазначимо, що такий висновок цілком узгоджується з інформацією з Єдиної бази податкових знань, а саме: «...кількісний показник строків продовження розпочатих перевірок працівниками органів ДПС визначається за рішенням керівника податкового органу, але у межах термінів продовження перевірок, встановлених ст. 82 ПКУ, враховуючи вид перевірки та категорію платника податків...» (відповідь від 07.07.2011 р.).
Щодо допуску посадових осіб органу ДПС до планової виїзної перевірки, то згідно з п. 77.6 ПКУ перевіряльники повинні дотримуватися приписів ст. 81 ПКУ.
Відповідно до п. 81.1 ПКУ посадові особи органу ДПС мають право почати проводити документальну виїзну перевірку за наявності підстав для її проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, а отже, на нашу думку, щодо нашого прикладу — копію наказу про продовження перевірки.
Для прийняття рішення про недопущення посадових осіб до продовження перевірки слід зважати на дві обставини.
Обставина 1. Недопущення на законних підставах, пов'язаних з причинами, зазначеними у абз. 5 п. 81.1 ПКУ, а саме: лише у разі непред'явлення платнику податків документів, наведених у п. 81.1 ПКУ або пред'явлення зазначених документів, оформлених з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, до проведення документальної виїзної перевірки.
Обставина 2. ПКУ не пов'язує допущення посадових осіб до продовження перевірки саме з фактом пред'явлення відповідного наказу на продовження в останній день закінчення основного строку перевірки чи за кілька днів до цього.
Водночас, зі свого боку, ми тлумачили б цю норму з урахуванням такого принципу податкового законодавства, як презумпція правомірності рішень платника податку (пп. 4.1.4 ПКУ), згідно з яким у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків. З цього приводу цікавим є лист Мін'юсту від 11.04.2011 р. №195-0-2-11-18: «за умови колізій положень нормитивно-правових актів, що регулюють права та обов'язки платників податків або контролюючих органів, ... рішення приймається на користь платника податків».
Тому, на нашу думку, оскільки недопущення на законних підставах можливе у разі непред'явлення документів саме до проведення перевірки (читаємо як «до дати настання строку початку перевірки, визначеної відповідним документом» — Авт.), а ст. 82 ПКУ в частині її продовження не вказує на певні особливості пред'явлення наказу на продовження перевірки, маємо керуватися загальною нормою (п. 81.1 ПКУ): у разі якщо платнику податків в останній день основного строку перевірки не було надано копії наказу на її продовження, платник податку може відмовити у продовженні проведення перевірки.
Дії податкових органів в частині продовження проведення перевірки наведені у п. 1.13 Методрекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків (додаток 1 до наказу ДПАУ від 14.04.2011 р. №213).
Так, продовження строків проведення документальних та фактичних перевірок здійснюється відповідно до ст. 82 ПКУ за рішенням (наказом) керівника органу ДПС, яким було призначено таку перевірку, із забезпеченням надання платнику податків копії зазначеного наказу та пред'явлення направлення з відміткою про продовження перевірки. У разі прийняття рішення (наказу) про продовження термінів проведення документальної виїзної перевірки нові направлення на перевірку не виписуються. Про продовження строків перевірки вказується у направленнях, що виписувалися на проведення перевірки, із зазначенням основних реквізитів наказу та кількості робочих днів (діб), на які продовжено перевірку.
Про порядок та строки пред'явлення наведених вище документів на продовження перевірки ДПАУ жодних вказівок не надає.
Водночас, зі свого боку, звертаємо увагу на те, що:
1) чітких роз'яснень з цього питання від податкових органів ми й досі не отримали;
Підстави і терміни для зупинення та продовження розпочатої перевірки
Які підстави і терміни встановлено Кодексом для зупинення та продовження розпочатої перевірки працівниками органів ДПС?
Зупинення або продовження строків проведення перевірки працівниками органів ДПС здійснюється за рішенням керівника податкового органу.
Терміни продовження документальних перевірок залежать від виду перевірки (планова або позапланова) та категорії платника податків (великий платник податків, платник податків малого підприємства або інший) і встановлені статтею 82 Кодексу. Терміни продовження фактичних перевірок не можуть перевищувати 5 діб.
Продовження термінів проведення фактичних перевірок здійснюється лише у разі надходження заяви СГ (у разі необхідності подання ним документів, які стосуються питань перевірки) або змінного режиму роботи чи підсумованого обліку робочого часу суб'єкта господарювання та/або його господарських об'єктів.
Зупинення розпочатої перевірки передбачається Кодексом лише при проведенні документальної планової або позапланової перевірки великого платника податків на загальний строк, що не перевищує 30 робочих днів, а в разі необхідності проведення експертизи, отримання інформації від іноземних державних органів щодо діяльності платника податків, завершення розгляду судом позовів з питань, пов'язаних з предметом перевірки, відновлення платником податків втрачених документів перевірка може бути зупинена на строк, необхідний для завершення таких процедур.
Узагальнююча податкова консультація щодо окремих питань організації
та проведення перевірок платників податків, затверджена наказом ДПСУ від 06.07.2012 р. №591 (витяг)
2) судової практики наразі також ще немає (йдеться про рішення апеляційних судів, які набрали законної сили).
Тож не виключено, що податкові органи вважатимуть такі дії платника податків незаконними та застосують адміністративний арешт його майна (пп. 94.2.3 ПКУ). I доводити законність недопущення доведеться вже в суді з урахуванням також і тих обставин, що податкові органи не скористалися строком для перевірки, наданим направленням, що може мати наслідком скасування самого наказу на її продовження.
Наталія Канарьова, «Дебет-Кредит»