Життя не стоїть на місці. Реалії свідчать про те, що дедалі частіше у розрахунках використовуються електронні гроші. Ось уже підписано Президентом України Закон від 18.09.2012 р. №5284-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування платіжних систем та розвитку безготівкових розрахунків» (законопроект №10656)1. Кабмін матиме 3 місяці з дати набрання чинності цим законом на приведення нормативно-правових актів у відповідність до цього нормативного акта. Пропонуємо вашій увазі експрес-огляд Закону №5284.
Коментований закон вносить зміни до багатьох нормативних актів: зокрема до Закону про НБУ2, Закону про платіжні системи3, Закону про фінпослуги4, Закону про ДПС5 та навіть до ЦКУ, КпАПУ та ККУ. Левова частка коментованого закону стосується розвитку платіжних систем в Україні та відповідальності за порушення у цій сфері.
З викладенням ст. 15 Закону про платіжні системи у новій редакції запроваджується нове поняття »електронні гроші». Електронні гроші — одиниці вартості, які зберігаються на електронному пристрої, приймаються як засіб платежу іншими особами, ніж особа, яка їх випускає, та є грошовим зобов'язанням цієї особи, що виконується у готівковій або безготівковій формі. Випускати електронні гроші може виключно банк.
По суті, випуск електронних грошей здійснюється шляхом їх надання користувачам або комерційним агентам в обмін на готівкові або безготівкові кошти.
Суб'єкт господарювання, який приймає електронні гроші як оплату платежу за товари, роботи, послуги, має право використовувати такі отримані електронні гроші виключно для обміну на безготівкові кошти або повертати їх користувачам у разі повернення ними товарів, придбаних за електронні гроші6.
1 Станом на 16.10.2012 р. цей закон не було офіційно опубліковано.
2 Закон України від 20.05.99 р. №679-XIV «Про Національний банк України».
3 Закон України від 05.04.2001 р. №2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».
4 Закон України від 12.07.2001 р. №2664-III «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг».
5 Закон України від 04.12.90 р. №509-XII «Про державну податкову службу в Україні».
6 Повернення має бути здійснене відповідно до норм Закону України від 12.05.91 р. №1023-XII «Про захист прав споживачів».
Крім того, фінансові санкції за порушення правил обігу електронних грошей є досить істотними: від 1700 до 3400 грн, за повторні протягом року порушення каратимуть штрафом у 8500 — 17000 грн.
КпАПУ доповнено двома новими статтями
Стаття 163-13. Порушення порядку приймання готівки для подальшого її переказу
Порушення законів України та нормативно-правових актів Національного банку України щодо порядку приймання готівки для подальшого її переказу —
тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб юридичної особи — суб'єкта господарювання від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Дія, передбачена частиною першою цієї статті, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення, —
тягне за собою накладення штрафу від п'ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Стаття 163-14. Порушення порядку здійснення операцій з електронними грошима
Порушення законів України та нормативно-правових актів Національного банку України щодо порядку здійснення операцій з електронними грошима —
тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб юридичної особи — суб'єкта господарювання від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Дія, передбачена частиною першою цієї статті, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення, —
тягне за собою накладення штрафу від п'ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Увага: фінансові санкції передбачені ст. 163-14 КпАПУ тільки для посадовців юридичних осіб. Чи є така позиція законотворця свідомою та виваженою, чи то просто про фізосіб (звичайних фізосіб та підприємців) забули, — наразі залишається тільки здогадуватися.
Зверніть увагу: накладення штрафів за порушення діяльності у сфері використання електронних платіжних засобів не обійдеться без участі податківців. Статтю 8 Закону про ДПС доповнено п. 20, згідно з яким до повноважень ДПС віднесено «... контроль за дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), порядку приймання готівки юридичними особами (крім банків) та за дотриманням установлених законодавством обов'язкових вимог щодо забезпечення суб'єктами господарювання можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів».
Поміж інших нововведень, НБУ надається право визначати порядок здійснення маршрутизації, клірингу та взаєморозрахунків між учасниками платіжних систем за операціями із застосуванням платіжних карток, забезпечення формування та розміщення гарантійних депозитів учасників платіжних систем. Крім того, саме НБУ повинен створити реєстр платіжних систем та систем розрахунків, їхніх учасників та операторів послуг платіжної системи. Платіжні системи мають право почати здійснювати свою діяльність лише після їх реєстрації у порядку, визначеному НБУ.
Саме НБУ надається право визначати напрями розвитку сучасних електронних банківських технологій, контролювати створення та розвиток електронних платіжних інструментів, платіжних систем та засобів захисту банківської інформації, встановлювати граничні суми готівкових розрахунків для фізосіб, фізосіб-підприємців та юросіб. Роль такого нововведення важко переоцінити, адже досі НБУ встановлював обмеження лише щодо розрахунків між суб'єктами господарювання (юрособами, підприємцями). До внесення змін гранична сума становила 10 тис. грн на день по одному контрагенту (п. 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. №637).
Тобто, якщо об'єкт придбання коштуватиме більше, ніж гранична сума готівкового розрахунку, яка, цілком можливо, буде встановлена НБУ найближчим часом, розплатитися готівкою за таку покупку пересічна фізособа не зможе — потрібно буде розплачуватися карткою. Контролювати цей процес буде саме ДПС. Наскільки низьким чи високим буде цей ліміт, — слово за НБУ.
Ну а роздрібним продавцям доведеться витратитися на придбання POS-терміналів, адже коментований закон передбачає штраф у розмірі 8500 грн за обмеження чи відмову в реалізації права споживача оплачувати покупки у торгових точках за допомогою електронних платіжних засобів. Контроль за наявністю терміналів у СГ покладено знову ж таки на ДПС.
Юлія КЛОВСЬКА, «Дебет-Кредит»