• Посилання скопійовано

Витрати на сертифікацію продукції

Ми завозимо продукцію, яка підлягає обов'язковій сертифікації. Вартість сертифікації — 20 тис. грн, сертифікат діє один рік. Як відобразити списання товару, переданого на проведення сертифікації? Як віднести на витрати в обох видах обліку витрати на сертифікацію — зразу на витрати чи як витрати майбутніх періодів і поступово 12 місяців списувати?

Справді, згідно зі ст. 18 Декрету №46-931, відповідність продукції (товару), яка ввозиться та реалізується на території України, стандартам, що діють в Україні, має підтверджуватися сертифікатом відповідності чи свідоцтвом про визнання відповідності, виданим або визнаним центральним органом виконавчої влади з питань технічного регулювання або акредитованим в установленому порядку органом із сертифікації, який уповноважений на здійснення цієї діяльності у законодавчо регульованій сфері. Причому, згідно з п. 5 Порядку №4462, дія сертифіката відповідності поширюється:

1) або на всі партії сертифікованого товару протягом строку дії сертифіката відповідності, якщо товар випускається серійно і всі ці дані є у сертифікаті та відповідають таким самим даним, зазначеним у товарно-транспортних документах на перевезення та документах, які використовуються для визначення вартості товару (наприклад інвойсах);

2) або на певну партію товару, якщо у сертифікаті відповідності наведено інформацію саме про цю партію товару із зазначенням виробника, назви, типу, виду, марки, розміру і товарно-транспортних документів та документів, які використовуються для визначення вартості товару.

Оскільки всі види робіт, пов'язані з обов'язковою сертифікацією продукції, є платними (ч. 1 ст. 19 Декрету №46-93), то постає запитання: куди платник податку — імпортер повинен віднести такі витрати? У тій самій статті, але у ч. 2, зазначено, що кошти, «...витрачені заявником на обов'язкову сертифікацію продукції, відносяться на собівартість». Але звернімося до п. 9 П(С)БО 93, який визначає, як формується первісна вартість запасів, придбаних за плату, і яка фактично є собівартістю запасів.

1 Декрет КМУ від 10.05.93 р. №46-93 «Про стандартизацію і сертифікацію».

2 Постанова КМУ від 14.05.2008 р. №446 «Про затвердження Порядку митного оформлення товарів, що ввозяться на митну територію України та підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, і визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».

3 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.99 р. №246.

Первісна вартість складається, зокрема, і з таких фактичних витрат, як інші витрати, які безпосередньо пов'язані з придбанням запасів. Саме до цієї складової первісної вартості можна було б віднести і витрати на сертифікацію товару, але, на думку автора, на таку, яку проведено на конкретну партію товару. I зробити так треба тому, що такі витрати можуть бути конкретно пов'язані з одиницею обліку запасів. Нагадуємо, що одиницею бухгалтерського обліку запасів є їх найменування або однорідна група (вид) згідно з п. 7 П(С)БО 9. Якщо ж сертифікат видано на певний строк (наприклад, на рік, як у запитанні) і не відомо, яку кількість товару буде за цей строк завезено, то такі витрати у принципі неможливо буде віднести до собівартості товару. Тож у такому разі треба було би витрати віднести до адміністративних витрат як «винагороди за професійні послуги (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо)» (п. 18 П(С)БО 161), адже обов'язкова сертифікація продукції може проводитися виключно акредитованими випробними лабораторіями (центрами), тобто такі послуги можна віднести до професійних. З бухгалтерським обліком з'ясували.

1 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. №318.

У податковому обліку витрати формуватимуться аналогічно до бухгалтерського обліку: або до собівартості продукції (якщо сертифікат — на конкретну партію товару), або до адміністративних витрат у складі витрат на винагороди за інші послуги, що отримує платник податку для забезпечення господарської діяльності відповідно до пп. «г» пп. 138.10.2 ПКУ. Якщо витрати віднесено до собівартості придбаного товару в податковому обліку, то датою їх визнання буде згідно з п. 138.4 ПКУ дата того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів. У декларації з прибутку, затвердженій наказом Мінфіну від 28.09.2011 р. №1213, такі витрати відображатимуть у рядку 05.1 «Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)».

А в разі якщо ситуація складається так, що витрати на сертифікацію відносять до адміністративних витрат, тоді їх у складі інших адміністративних витрат слід зазначати у рядку 06.1 декларації з прибутку. Причому, згідно з п. 138.5 ПКУ, адміністративні витрати потраплять до податкових витрат у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, за правилами ведення бухгалтерського обліку.

Приклад Підприємство імпортує товар, товар серійний, тож отримано сертифікат відповідності на всі партії товару, дія сертифіката — один рік, вартість — 20 тис. грн — з поточного рахунка оплачено акредитованому центру. Витрати на придбання сертифіката відносяться до адміністративних витрат в обох видах обліку. Проведення показано у таблиці.

Таблиця

Облік витрат на сертифікацію у податковому та бухгалтерському обліку

№ з/п
Назва операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
доходи
витрати
1.
Сплачено кошти за сертифікацію товару
371
311
20000,00
2.
Отримано сертифікат відповідності, термін дії — рік
92
631
20000,00
20000
3.
Проведено зарахування заборгованостей
631
371
20000,00
4.
Визначено фінансовий результат
791
92
20000,00

Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру