• Посилання скопійовано

За якою формою подавати розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку за 2024 рік?

Із 24.12.2024 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 04.11.2024 №549 «Про затвердження Змін до форми Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку» (зі змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2024 №609 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 04 листопада 2024 року за №549») (далі — наказ №549).

Наказ №549 видано з метою реалізації положень законів України:

від 22.022024 №3587-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення корпоративного Управління» (далі — Закон №3587);

від 09.05.2024 №3706-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей експорту окремих видів товарів у період дії воєнного стану» (далі — Закон №3706).

Законами №3587 та №3706 були внесені зміни до частини п’ятої статті 11 «Особливості управління та обмеження щодо розпорядження об’єктами державної власності» Закону України від 21.09.2006 №185-V «Про управління об’єктами державної власності» (зі змінами) (далі — Закон №185), якими впроваджуються особливості нарахування та сплати до державного бюджету дивідендів на державну частку господарськими товариствами, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави.

Зокрема, у Законі №3587 передбачено: госптовариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі і які зобов’язані складати й подавати консолідовану фінансову звітність відповідно до закону, за рішенням загальних зборів, що ухвалюється не пізніше ніж 30 квітня року, наступного за звітним, здійснюють розподіл консолідованого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності, відображеними у консолідованій річній фінансовій звітності, підтвердженій незалежним аудитором. І тоді дивіденди до державного бюджету сплачують не пізніше ніж 30 липня року, наступного за звітним, безпосередньо зазначеними госптовариствами з урахуванням показників дочірніх підприємств та госптовариств, що включаються до консолідованої фінансової звітності такого госптовариства.

Кабмін у визначеному ним порядку ухвалює рішення про розстрочення платежу зі сплати госптовариствами дивідендів, які підлягають сплаті до державного бюджету за результатами фінансово-господарської діяльності товариства у відповідному році. У разі ухвалення Кабміном рішення про розстрочення такого платежу госптовариства сплачують дивіденди до державного бюджету до 31 грудня року, в якому ухвалено рішення про розстрочення платежу.

Законом №3706 доповнено частину п’яту статті 11 Закону №185 новим абзацом шостим такого змісту:

«Господарські товариства, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, набуті в результаті примусового відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану відповідно до Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», та акціонером (учасником) яких є господарське товариство, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, сплачують дивіденди безпосередньо до державного бюджету України у строк ке пізніше 01 липня року, що настає за звітним».

Крім того, у Законі №3706 в новій редакції викладено абзац дванадцятий статті 11 Закону №185, відповідно до якого госптовариствами енергетичної галузі, єдиним акціонером яких є держава, а також госптовариствами енергетичної галузі, 100 відсотків акцій (часток) яких розміщені у статутних капіталах госптовариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, чистий прибуток, з якого розраховуються та сплачуються дивіденди, зменшується на суму коштів, що спрямовуються на виконання інвестиційних та стратегічних планів, затверджених наглядовою радою або загальними зборами госптовариства, у разі якщо утворення наглядової ради не є обов’язковим чи наглядова рада є неправомочною, та на обсяг повернення кредитних коштів, що були запозичені для фінансування капітальних вкладень на будівництво (реконструкцію, модернізацію) об’єктів.

Із метою приведення форми розрахунку у відповідність до положень законів №№3587 та №3706 форма доповнюється додатковими відмітками у полі 10 «Відмітка з платника, на якого поширюється стаття 11 Закону України «Про управління об’єктами державної власності» заголовної частини форми Розрахунку, а саме:

— «Господарське товариство, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, яке здійснює розподіл консолідованого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності, відображеними у консолідованій річній фінансовій звітності, підтвердженій незалежним аудитом, та сплачує дивіденди з урахуванням показників дочірніх підприємств та господарських товариств, що включаються до такої консолідованої фінансової звітності»;

— «Господарське товариство, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, щодо якого Кабінет Міністрів України прийняв рішення про розстрочення сплати до державного бюджету дивідендів, нарахованих за результатами фінансово-господарської діяльності за відповідний звітний рік»;

— «Господарське товариство, у статутному капіталі якого є корпоративні права держави, набуті в результаті примусового відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану відповідно до Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», та акціонером (учасником) якого є господарське товариство, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі».

В основній частині форми розрахунку передбачено такі зміни.

Із метою приведення у відповідність до Закону №3706 викладається у новій редакції рядок 02 форми розрахунку: «Сума коштів, що спрямовуються на виконання інвестиційних та стратегічних планів, затверджених наглядовою радою або загальними зборами господарського товариства, у разі якщо утворення наглядової ради не є обов’язковим чи наглядова рада є неправомочною, та на обсяг повернення кредитних коштів, що були запозичені для фінансування капітальних вкладень на будівництво (реконструкцію, модернізацію) об’єктів / сума цільових коштів (обсяг інвестиційної складової), що надійшли у складі тарифу і спрямовуються на виконання інвестиційних проектів, рішення щодо яких приймаються Кабінетом Міністрів України, та на обсяг повернення кредитних коштів (у складі тарифу), запозичених для фінансування капітальних вкладень на будівництво (реконструкцію, модернізацію) об’єктів згідно з відповідними рішеннями Кабінету Міністрів України».

Рядок 02 заповнюють не лише госптовариства енергетичної галузі, єдиним акціонером яких є держава, а й госптовариства енергетичної галузі, 100 відсотків акцій (часток) яких перебувають у статутних капіталах госптовариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також державні унітарні підприємства енергетичної галузі.

Також основну частину форми розрахунку доповнено новим рядком 13.1, який є складовою рядка 13 та дає можливість задекларувати розстрочену суму дивідендів на державну частку згідно з рішенням Кабміну, що сплачується до 31 грудня року, в якому ухвалено рішення про розстрочення платежу.

У новому рядку 13.1 відображають суму дивідендів на державну частку, яка підлягає сплаті до держбюджету за результатами фінансово-господарської діяльності товариства у відповідному році та яка згідно з рішенням Кабміну про розстрочення платежу, ухваленим відповідно до частини п’ятої статті 11 Закону України від 21.09.2006 №185-V «Про управління об’єктами державної власності», сплачується до 31 грудня року, в якому прийнято рішення про розстрочення платежу.

Увага: якщо платникові рішенням уряду надано розстрочення для сплати платежу до 31 грудня року, в якому ухвалено рішення про таке розстрочення, зазначений платник, крім заповнення рядка 13.1, обов’язково:

— проставляє додаткову відмітку «Господарське товариство, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, щодо якого Кабінет Міністрів України прийняв рішення про розстрочення сплати до державного бюджету дивідендів, нарахованих за результатами фінансово-господарської діяльності за відповідний звітний рік» у полі 10 форми розрахунку;

— зазначає дату, номер, назву рішення уряду, відповідно до якого здійснюється розстрочення сплати платежу, у таблиці «Інформація щодо законодавчих підстав для застосування зниженого / збільшеного нормативу відрахування (звільнення від сплати, зменшення / збільшення бази відрахування), розстрочення платежу» форми розрахунку.

У разі заповнення зазначених вище показників у формі розрахунку штрафи за порушення термінів сплати до 31 грудня року, в якому ухвалено рішення про розстрочення платежу, не застосовуються.

Завдяки змінам до форми розрахунку виправлено технічні неузгодженості у редакції рядка 14 «Частина чистого прибутку (доходу), нарахована за попередній звітний (податковий) період поточного року з урахуванням уточнень, визначена за зміненим у звітному періоді нормативом (рядок 06 х рядок 10/100)» основної частини форми розрахунку.

Крім того, платникам надано можливість відобразити інформацію стосовно:

— законодавчих підстав щодо застосування збільшеного нормативу, збільшення бази відрахування, розстрочення платежу відповідно до закону або рішення уряду в оновленій таблиці «Інформація щодо законодавчих підстав для застосування зниженого / збільшеного нормативу відрахування (звільнення від сплати, зменшення / збільшення бази відрахування), розстрочення платежу»;

— поданої консолідованої фінансової звітності у таблиці «Наявність поданих до Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку: додатків — форм фінансової звітності». І зверніть увагу, що платник, який подає консолідовану фінансову звітність, обов’язково робить додаткову відмітку щодо подання такої консолідованої фінансової звітності у полі 10 заголовної частини форми Розрахунку.

Аналогічні зміни має додаток ВП до рядків 17 — 20, 22 — 22.1 розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку.

Але, звітуючи за 2024 рік, треба врахувати ось що.

Якщо внаслідок зміни правил оподаткування змінюються форми податкової звітності, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення (п. 46.6 ПКУ).

Тому, як підтвердили податківці, за підсумками 2024 року подається розрахунок ще за формою, затвердженою Наказом Мінфіну №366 від 04.07.2023, тобто стара форма розрахунку. А нова форма подаватиметься вже за підсумками наступних звітних періодів.

До змісту номеру