Засновником комунального некомерційного підприємства (далі — КНП) є міська рада, яка на сесії ухвалює фінансовий план його діяльності. Тож у підприємства виникли запитання:
1. Чи може засновник змінювати фінансовий план зі зміною напряму використання коштів та чи не приведе це до втрати ознаки неприбутковості?
2. Чи може комунальне підприємство оскаржувати такі зміни фінплану та коли — до чи після виконання таких змін?
* Постанова ВС від 04.12.2024 у справі №922/476/24.
Зміст коментованої справи
Статутом КНП (у редакції 2021 року) встановлено, що:
— КНП є комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає первинну медичну допомогу та здійснює управління медичним обслуговуванням населення, вживає заходів з профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров’я (пункт 1.1.);
— засновником, власником та органом управління майном КНП є міська рада (засновник) (пункт 1.4.);
— КНП організовує діяльність відповідно до фінансового плану, який затверджується засновником, самостійно організовує виробництво продукції (робіт, послуг) та реалізує її за цінами (тарифами), що визначаються у порядку, встановленому законодавством (п. 4.3).
Рішенням виконкому міської ради від 16.12.2022 №155 для КНП затверджено фінансовий план на 2023 рік.
Рішенням XXII позачергової сесії міської ради від 10.07.2023 затверджено зміни до фінансового плану на 2023 рік (далі — Рішення), а саме:
— рядок 450 «Модернізація, модифікація, дообладнання, реконструкція, інші види поліпшення необоротних активів» — вилучити;
— рядок 460 «Капітальний ремонт з облаштування паркінгу» — вилучити;
— за вивільнені кошти закупити обладнання: котел газовий для підготовки до опалювального сезону 2023 — 2024 року в КНП;
— залишок коштів спрямувати на придбання ліків за Програмою пільгового забезпечення мешканців міської громади та ВПО лікарськими засобами та виробами медичного призначення на 2023 — 2024 роки.
КНП вважає, що ухвалене Рішення є протиправним та підлягає скасуванню, бо засновник не мав права ухвалювати його. Крім того, зобов’язання закупити обладнання, а саме: котел газовий для підготовки до опалювального сезону 2023 — 2024 року, фактично є розпорядженням вчинити певні дії, а не внесенням змін до фінансового плану.
Міська рада, заперечуючи проти цього, зазначає, що вона діяла у межах своїх повноважень, визначених законодавством України. Міська рада не вирішувала питання про зменшення видатків на забезпечення діяльності КНП. А придбання теплового обладнання (котла) з метою забезпечення нормального температурного режиму в приміщеннях, де розташоване КНП, під час опалювального періоду є заходом на утримання підприємства. Саме засновник визначає пріоритетні напрями використання «залишкових» коштів підприємства, ухвалюючи рішення про фінансовий план підприємства.
Зміни до фінплану та кошти держбюджету
За кошти Держбюджету України окремо здійснюється, зокрема, підтримка державних некомерційних підприємств охорони здоров’я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капремонту, реконструкції (ч. 2, 5 ст. 3 Закону №2168-VIII від 19.10.2017). Органи місцевого самоврядування у межах своєї компетенції можуть фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капремонту, реконструкції.
Проте матеріали справи не містять доказів на підтвердження участі міської ради у фінансуванні КНП щодо згаданого оновлення. Натомість зі змісту Рішення міської ради вбачається, що на сесії вилучено рядки фінансового плану на 2023 рік на загальну суму 2,3 млн грн, які були накопичені за рахунок Національної служби здоров’я України (НСЗУ), тобто за кошти держбюджету.
Таким чином, Рішення міської ради щодо змін у фінплані на 2023 рік суперечить вимогам чинного законодавства, бо ним самостійно вирішено бюджетні кошти перерозподілити.
Тим часом апеляційна інстанція нагадала, що в листі МОЗ від 31.05.2023 за №14-17/14695/2-23 роз’яснено: КНП здійснює витрати відповідно до фінансового плану, який затверджується його власником та є основним плановим документом, відповідно до якого отримує доходи та здійснює витрати, визначає осяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року. Заклад охорони здоров’я може використовувати кошти, отримані від НСЗУ, за умови дотримання головної мети договору — надання пацієнтам медичної допомоги (готовності до надання) у повному обсязі, визначеному програмою медичних гарантій та самим договором.
З огляду на це закупівля газового котла для підготовки до опалювального сезону 2023 — 2024 років та придбання ліків за Програмою пільгового забезпечення мешканців громади та ВПО ліками та медичними виробами на 2023 — 2024 роки не суперечать статутній діяльності КНП і має на меті забезпечення належних умов надання медичних послуг підприємством.
Зміни фінплану і ознака неприбутковості
У коментованій нами справі йдеться не лише про правомірність ухвалення міською радою рішення про внесення змін до фінансового плану, а й про запобігання порушенню пп. 133.4.2 ПКУ щодо втрати ознаки неприбутковості.
Адже КНП вважало, що міська рада фактично зобов’язала його за власні кошти фінансувати місцеву програму та придбати обладнання (котел), на використання якого КНП правових підстав не має. Втім, ВС порушень тут не побачило.
Частина 1 ст. 75 ГКУ закріплює обов’язок державного комерційного підприємства (крім банків) складати й виконувати річний фінансовий план відповідно до закону та у строки, встановлені цією статтею. Частина 2 цієї статті встановлює строк затвердження фінансового плану державного комерційного підприємства з можливістю його перегляду протягом усього планового періоду.
ВС зауважує, що фінансовий план КНП є основним документом, згідно з яким таке підприємство здійснює витрати, отримує доходи, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року. Фінансовий план затверджується його власником.
Похідним від права засновника затверджувати фінансовий план є право на внесення змін до нього. У правовідносинах, що виникають між комунальним підприємством та радою, це право реалізується через ухвалення відповідних рішень.
Позаяк міська рада є засновником КНП, здійснює щодо нього управлінські повноваження, забезпечує його діяльність, то вона повинна мати змогу за потреби коригувати фінансовий план внесенням змін до нього.
При цьому зміни до фінансового плану КНП можуть, зокрема, вноситися за проєктом, що готується самим підприємством та подається до фінансового відділу міської ради. Остання має право повернути проєкт на доопрацювання КНП на стадії його погодження.
Утім, зміни до фінансового плану КНП може внести і міська рада, що безпосередньо випливає зі статей 10, 16, 59 Закону №280/97-ВР, статей 24, 63, 75, 78, 135 ГКУ у їх системному зв’язку. Відсутність у Законі окремої норми, яка б передбачала відповідне право засновника на внесення змін до фінансового плану підконтрольного комунального підприємства, не свідчить про відсутність у засновника такого права, бо останнє випливає із закону.
Щодо загрози втрати ознаки неприбутковості, то ВС наголошує: рішенням про зміну фінансового плану на КНП не покладаються додаткові обов’язки, що передбачають залучення власних коштів КНП понад розмір, визначений фінансовим планом.
Закупівля котла газового для підготовки до опалювального сезону та спрямування залишку коштів на придбання ліків за окремою програмою здійснюються за кошти, вивільнені внаслідок внесення змін до фінансового плану. Тобто це, як і раніше, кошти міської ради, а цільовий характер цих коштів і контроль за напрямами їх використання — залишаються!