• Посилання скопійовано

Яким первинним документом підтверджується отримання телекомунікаційних послуг?

ТОВ планує укласти угоди на послуги мобільного зв’язку та доступу до Інтернету. Оператори мобільного зв’язку актів наданих послуг не надають, а надсилають рахунки. У рахунку номенклатура «послуги мобільного зв’язку та доступ до Інтернету», а в ПН — «телекомунікаційні послуги». Які податкові наслідки такого оформлення операції?

Що потрібно оператору мобільного зв’язку

Операторам зв’язку дозволено акт не складати, його функцію виконує рахунок.

Під час оплати послуг із надсиланням рахунків оператор, провайдер за кожен розрахунковий період безоплатно надсилає абонентові рахунок для оплати послуг, в якому зазначаються:

— найменування, місцезнаходження і платіжні реквізити оператора, провайдера;

— номер телефону чи іншого мережевого ідентифікатора кінцевого обладнання або інша інформація, що ідентифікує абонента;

— прізвище та ініціали (для фізосіб) або найменування (для юросіб) абонента;

розрахунковий період;

— дата формування рахунку;

— номер особового рахунку абонента;

види наданих послуг;

— дата, напрямок зв’язку та тривалість міжміських та міжнародних розмов;

— плата, отримана протягом розрахункового періоду;

— сума невикористаних коштів на особовому рахунку абонента на початок та кінець розрахункового періоду;

належна до сплати сума за видами послуг;

— сума ПДВ та інших обов’язкових зборів (платежів) відповідно до законодавства;

— загальна сума, що належить до сплати;

— строк оплати рахунка;

— телефон для довідок та адреса вебсайту (за наявності);

інші відомості, передбачені оператором, провайдером відповідно до законодавства та договору (п. 74 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг).

Що потрібно для бухобліку

Своєю чергою, первинні документи можуть бути складені у паперовій або електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити:

— назву документа (форми);

— дату складання;

— назву підприємства, від імені якого складено документ;

зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру госпоперації;

посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються НБУ) осіб, відповідальних за здійснення госпоперації та правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у провадженні госпоперації (див. ст. 9 Закону про бухоблік, Положення №88).

Мінфін погоджується визнати рахунки (інвойси) первинними документами за наявності в них зазначених вище обов’язкових реквізитів та ще за однієї умови: цей рахунок має бути повністю оплачений (лист Мінфіну від 24.03.2023 №41010-06-5/7983).

Що потрібно для ПДВ-обліку

А тепер порівняймо те, що ми бачимо в запитанні.

Для бухобліку рахунків, що їх надсилає білінгова система після оплати, цілком достатньо. Адже всі обов’язкові реквізити первинного документа в рахунку є.

А от у ПДВ-обліку — проблема. Адже дані первинних документів мають відповідати даним податкової накладної. І це стала позиція податківців (див., наприклад, лист ГУ ДФС у м. Києві від 30.01.2017 р. №1925/10/26-15-12-01-18). А в нашому випадку номенклатура послуг у рахунку і в ПН не збігаються!

Звісно, можна скористатися пп. «а» пп. 201.11 ПКУ та визнати ПК на підставі рахунку за послуги зв’язку. І такий рахунок має містити загальну суму платежу, суму ПДВ та податковий номер продавця.

Але найнадійніший варіант — переглянути умови договору та подати запит на приведення у відповідність первинних документів. Або отримати ІПК щодо цього питання для конкретних прикладів документів, що надаються операторами зв’язку.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру