• Посилання скопійовано

Як відобразити об’єкт фінансової оренди у декларації з податку на прибуток?

Компанія у 2024 році уклала договір оренди офісу на 7 років. Як такий об’єкт фінансової оренди впливає на додаток РІ декларації з податку на прибуток? Чи потрібно показувати такий об’єкт у додатку АМ та в якій групі?

Орендар відображає отриманий у фінансову оренду (лізинг) об’єкт одночасно і як актив, і як зобов’язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: або за справедливою вартістю об’єкта, або за теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів — симетрично доходу орендодавця (пп. 5 розділу ІІІ П(С)БО 14).

Відповідно до пп. 3 розділу ІІ НП(С)БО 14 амортизацію об’єкта фінансової оренди орендар нараховує протягом періоду очікуваного використання активу.

Періодом очікуваного використання об’єкта фінансової оренди є строк корисного використання (якщо договором передбачено перехід права власності на актив до орендаря) або коротший з двох періодів: строк оренди або строк корисного використання об’єкта фінансової оренди (якщо переходу права власності на об’єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди не передбачено).

Метод нарахування амортизації об’єкта фінансової оренди (в цьому випадку — офісу) орендар визначає відповідно до НП(С)БО 7.

Нараховують амортизацію об’єкта фінансової оренди протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів, який установлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об’єкта активом (при зарахуванні на баланс), та зупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7).

З наведених норм робимо висновок, що об’єкт фінансової оренди визнається активом, у цьому випадку об’єктом основних засобів. А отже, і група такого об’єкта визначається відповідно до пп. 5 НП(С)БО 7. Для офісу це група 5.1.3 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої».

Саме за операціями з фінлізингу окремих коригувань фінансового результату в ПКУ не передбачено. Тому якщо лізингоодержувач отримує у фінлізинг об’єкт основних засобів, то фінрезультат коригується на різниці, передбачені в ст. 138 ПКУ, на що звертають увагу й податківці — див., наприклад, ІПК ДПСУ від 01.06.2021 №2180/ІПК/99-00-21-02-02-06. Тут вони зазначають:

«Визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток у разі придбання основних засобів, у тому числі у фінансовий лізинг або із застосуванням кредиту, здійснюється відповідно до ст. 138 Кодексу.

Зокрема, відповідно до п. 138.1 ст. 138 Кодексу, фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності та зменшується на суму розрахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 ст. 138 Кодексу, згідно з пп. 138.2 ст. 138 Кодексу».

Отже, у податковому обліку орендаря основні засоби, отримані у фінансову оренду (лізинг), підлягають амортизації згідно з п. 138.3 ПКУ.

З метою нарахування податкової аморизації офіс належить до групи 3 — будівлі з мінімальним строком амортизації 20 років. Якщо у бухобліку встановлено інший строк амортизації цього активу (ймовірно, він буде менший, ніж 20 років), то виникне тимчасова різниця між сумою амортизації у податковому та бухгалтерському обліку.

Податкову амортизацію орендованого офіса треба відобразити у рядку А3 додатка АМ до декларації з податку на прибуток. Далі у додатку РІ податкова амортизація зменшує фінрезультат (рядок 1.2.1 АМ), а бухгалтерська — збільшує (рядок 1.1.1). Якщо суми бухгалтерської та податкової амортизації офісу будуть різні через різні строки амортизації, то у додатку РІ виникне різниця.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру