Чи встановлювати платіжний термінал?
Постановою КМУ від 29 липня 2022 р. №894 визначено критерії та строки, коли торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги), включно з товарами (послугами), реалізація (надання) яких здійснюється дистанційно.
Своєю чергою, торговець — це суб’єкт господарювання (юрособа або фізособа, яка провадить підприємницьку діяльність, незалежну професійну діяльність), який за договором із відповідним надавачем платіжних послуг (еквайром або іншим) приймає до обслуговування платіжні інструменти для оплати вартості товарів чи послуг, включаючи послуги з видачі коштів у готівковій формі (див. пп. 89 ст. 1 Закону про платіжні послуги).
Для потреб Закону про РРО, оренда — це послуга (див. Ухвалу ВАСУ від 14.12.2016 р. у справі №804/7686/15, «ЗІР», 109.03). При цьому статус орендаря (чи є він суб’єктом господарювання, чи ні) значення не має.
З огляду на наведене, на нашу думку, якщо ФОП отримує готівку за оренду, то йому потрібно буде застосовувати POS-термінал з урахуванням Постанови №894.
Відповідальність за відсутність POS-термінала
Відповідно до ст. 163-15 КпАП, підприємець чи посадовець підприємства сплатить адмінштраф від 1 700 до 3 400 грн, а в разі повторного протягом року порушення — від 8 500 до 17 000 грн. Окрім того, Держпродспоживслужба також може застосувати до порушника штраф у розмірі 8 500 грн, що передбачено п. 12 ч. 1 ст. 23 Закону про захист прав споживачів. Також доведеться сплати адмінштраф за порушення правил торгівлі від 17 до 170 грн (ч. 1 ст. 155 КпАП).
Щоб уникнути застосування POS-термінала та цієї відповідальності, радимо відмовитися від готівки та приймати орендну плату на рахунок орендодавця, і цю форму розрахунків потрібно буде зафіксувати в договорі оренди.