• Посилання скопійовано

Отримуємо ліцензію на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном

У попередній статті в «ДК» №5/2025 ми розповіли про те, що треба знати і зробити до подання заяви на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном. Тепер розглянемо процес подання заяви та отримання результатів.

Що треба зробити до подання заяви на отримання ліцензії

Отже, ми вже розглянули вимоги до місць торгівлі алкоголем та тютюном, визначили, що на кожному місці має бути зареєстрований хоча б один РРО/ПРРО, а для торгівлі сидром, перрі та тютюном до РРО/ПРРО можна зареєструвати ще й КОРО з РК на випадок тимчасової неможливості роботи на РРО/ПРРО. А перш ніж подавати заяву на отримання ліцензії, потрібно ще (ч. 1 ст. 42 Закону №3817):

— бути зареєстрованим або взятим на облік у податкових органах;

— визначитися з тим, яку саме ліцензію будемо отримувати, виходячи з дозволених видів діяльності для нашої системи оподаткування та нашого населеного пункту;

— мати право власності або право користування на кожне місце торгівлі або місце роздрібної торгівлі, подати на нього форму №20-ОПП. Це може бути магазин, кіоск, кафе, ресторан тощо. Це місце має відповідати вимогам для відповідної ліцензії та населеного пункту;

— зареєструвати необхідну кількість РРО/ПРРО за адресами місць торгівлі, за потреби — і КОРО з РК.

— пройти електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті платника податків;

— успішно подати заяву про електронний документообіг через електронний кабінет, щоб ДПС її прийняла (п. 42.4 ПКУ). Документи (заяви тощо) в електронній формі подають у порядку, визначеному статтею 42 ПКУ. Код такої заяви — J/F 1391602, її успішне подання підтверджується квитанцією 1. Це потрібно для того, щоб потім отримати витяг з Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі — Єдиний реєстр).

Подаємо заяву на отримання ліцензії у загальному порядку

Для отримання ліцензії ФОП або юрособа подає до територіального органу ДПС заяву (ст. 43 Закону №3817) у паперовій або електронній формі. Наразі встановленої форми такої заяви немає, і ДПС розробила рекомендовані форми — J/F 1303404 «Заява щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах».

Якщо ми подаємо заяву не в автоматичному режимі, а в загальному порядку, то робимо це до обласної ДПС, ДПС у м. Києві та м. Севастополі, міжрегіональної ДПС по роботі з великими платниками — за кожним місцем роздрібної торгівлі.

Але вартість ліцензії залежить від кількості РРО/ПРРО, зареєстрованих на певному місці торгівлі. Ці реєстратори розрахункових операцій зазначаються в ліцензії, і за кожен із них береться плата, яка справляється щокварталу однаковими частками.

Приклад 1. СГ планує торгувати алкоголем у Києві (один магазин, у ньому три РРО) та у Вишневому Київської області (два магазини, в кожному по одному РРО). СГ повинен подати одну заяву до ДПС у м. Києві та дві заяви до ДПС в Київській області — за кількістю місць торгівлі.

Річна вартість ліцензії з розрахунку на один РРО становить 1,5 МЗП, тобто в 2025 році — 12 000 грн. Менша вартість (0,08 МЗП) встановлена лише для сіл та селищ, тож у цьому випадку не застосовується.

Відповідно до цього розраховується і вартість ліцензії на квартал: 12 000 грн : 4 х 3 РРО = 9 000 грн за одну ліцензію у Києві та по 12 000 грн : 4 х 1 РРО = 3 000 грн за кожну ліцензію у Вишневому.

Разом щоквартальні витрати на оплату ліцензій становитимуть: 9 000 + 3 000 + 3 000 = 15 000 грн.

У первинній заяві на отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном зазначаємо, зокрема, такі відомості (ч. 3 ст. 43 Закону №3817):

— пункт 1 — найменування та код територіального органу ліцензування, до якого подається заява;

— пункт 2 — вид заяви: отримання ліцензії;

— пункт 3 — реквізити заявника;

— пункт 4 — вид ліцензії: на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додавання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;

— пункт 5 — спосіб отримання ліцензії: у загальному порядку;

— пункт 6 — реєстраційний номер ліцензії: зараз не заповнюємо;

— пункт 7 — адресу місця роздрібної торгівлі та ідентифікатор об’єкта оподаткування згідно з даними, поданими у формі №20-ОПП. Тут можна зазначати лише одну адресу, тобто на кожне місце торгівлі потрібно подати окрему заяву;

— пункт 9 — відомості про те, що місця роздрібної торгівлі розташовані за межами населених пунктів — адміністративних центрів областей, м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 км і мають торговельну залу площею понад 500 кв. м, якщо це впливає на вартість ліцензії;

— пункт 10 — інформацію про перший квартальний платіж за ліцензію, який потрібно сплатити до подання заяви (ч. 6 ст. 52 Закону №3817). До заяви рекомендуємо додати документ довільного формату — скановану копію платіжної інструкції;

— перелік фіскальних номерів всіх РРО, ПРРО, КОРО та РК, наявних у місці роздрібної торгівлі. Якщо КОРО з РК зареєстрували, але забули зазначити їх у заяві, то використовувати їх під час торгівлі сидром, перрі та тютюном не можна буде. Якщо РРО вийде з ладу або не буде електроенергії, через таку КОРО з РК можна буде продавати інші товари, крім сидру, перрі та тютюну.

Чекаємо на рішення органу ДПС 10 робочих днів

Територіальний орган ДПС приймає позитивне або негативне рішення не пізніше 10 р. д. з дня одержання заяви (п. 2 ч. 7 ст. 43 Закону №3817). Інформація, що має бути у рішенні про надання ліцензії, визначена у ст. 44 Закону №3817, а у рішенні про відмову — у ст. 45 Закону №3817.

Підставою для відмови у наданні ліцензії, зокрема, може бути (тут наведемо найважливіші підстави саме для ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном) (ч. 1 ст. 45 Закону №3817):

— відсутність форми №20-ОПП про об’єкти, через які здійснюватиметься роздрібна торгівля;

— виявлення розбіжностей у відомостях, наведених у заяві, та відомостях інформаційних баз даних щодо фіскальних номерів РРО, ПРРО, КОРО та РК, наявних у місці роздрібної торгівлі;

— наявність інформації про контроль над заявником з боку резидентів держави, що здійснює збройну агресію проти України;

— невідповідність відомостей, зазначених у заяві щодо коду класифікації доходів бюджету, суми внесеного платежу, номера і дати платіжної інструкції, що підтверджує внесення плати за ліцензію, фактичним даним органу ліцензування;

— наявність інформації, що заявник на дату подання заяви не пройшов електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, або не листується з ДПС через електронний кабінет, або ДПС прийняла заяву про відмову отримувати документи через електронний кабінет.

Залежно від ухваленого рішення не пізніше наступного робочого дня територіальний орган ДПС:

— у разі позитивного рішення вносить відомості про надання ліцензії до Єдиного реєстру, надсилає заявникові витяг із цього реєстру в електронній формі. Зокрема, для цього й потрібно було подавати заяву про електронний документообіг за формою J/F 1391602;

— у разі негативного рішення надсилає заявникові рішення про відмову у наданні ліцензії в електронній формі, із зазначенням підстави відмови.

Щоб самостійно отримати витяг з Єдиного реєстру ліцензіатів, потрібно знову подати заяву за тією самою формою, що й на отримання ліцензії J/F 1303404. У пункті 2 цієї заяві зазначаємо вид заяви «Отримання витягу з Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах», а у пункті 6 — реєстраційний номер ліцензії.

Якщо орган ДПС не ухвалив жодного рішення, наступного робочого дня у нього виникає безумовний обов’язок внести відомості про надану ліцензію до Реєстру, без ухвалення рішення. Тобто навіть якщо будуть підстави для відмови у наданні ліцензії, орган ДПС уже не зможе відмовити, якщо пропустить строк у 10 р. д. За дослівного розуміння цього правила, орган ДПС змушений буде внести відомості до реєстру, навіть якщо заявник, приміром, не подав форму №20-ОПП, не зазначив необхідну інформацію в заяві або не вніс плату за ліцензію. Проте органи ДПС надалі можуть скористатися своїм правом на припинення ліцензії, якщо виявиться, що для цього є підстави.

Рішення про відмову у наданні ліцензії, ухвалене територіальним органом ДПС, може бути оскаржено в адміністративному порядку, передбаченому ПКУ, або у судовому порядку (ч. 4 ст. 45 Закону №3817). Воно набирає чинності (ч. 3 ст. 45 Закону №3817):

— наступного робочого дня за останнім днем строку в 10 р. д., що настають за днем ухвалення рішення про відмову (п. 56.3 ПКУ), якщо скаргу не подано у такий строк;

— наступного робочого дня за днем ухвалення податковим органом рішення про результати розгляду скарги на рішення про відмову, якщо скаргу подано у згаданий вище строк та рішення про результати розгляду скарги ухвалено на користь податкового органу.

Ліцензія на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном в автоматичному режимі

Надання ліцензій в автоматичному режимі регламентоване ст. 47 Закону №3817. Принцип полягає в тому, що за виконання певних умов на дату подання заяви ліцензію можна отримати автоматично без участі людини. Це такі умови:

1) обов’язкова реєстрація або взяття на облік СГ у податкових органах та подання таким СГ форми №20-ОПП;

2) відсутність рішення про застосування до СГ санкції, передбаченої ч. 1 ст. 4 Закону «Про санкції»;

3) відсутність інформації про контроль над СГ з боку резидентів держави, що здійснює збройну агресію проти України;

4) відсутність факту припинення дії ліцензії, наданої заявникові на право провадження того самого виду господарської діяльності за рішенням податкового органу, протягом останніх 12 місяців. Тут враховуються всі ліцензії, що надавалися йому незалежно від місця провадження діяльності;

5) відсутність податкового боргу зі сплати акцизного податку та заборгованості зі сплати штрафних санкцій, застосованих податковими органами відповідно до Закону №3817;

6) електронна ідентифікація СГ онлайн в електронному кабінеті;

7) відсутність на дату подання заяви в автоматичному режимі про отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкоголем та тютюном факту припинення протягом останніх 12 місяців за рішенням ДПС дії ліцензії на право провадження того самого виду госпдіяльності за тим самим місцем провадження діяльності, яка надавалася такому заявникові (крім припинення дії ліцензії за заявою такого СГ) або іншому СГ (крім припинення дії ліцензії з підстав, визначених пунктами 1 — 4 і 7 ч. 2 ст. 46 Закону №3817, — це припинення самого цього СГ або несплата ним за ліцензію).

Остання умова цікава тим, що порушення з боку попередника, який працював на цьому місці до вас, або порушення з боку сусідів, які працюють чи працювали на цьому самому місці, і за які їм ДПС припинила ліцензії, можуть призвести до того, що ви не зможете отримати свою ліцензію в автоматичному режимі на це місце. Аналогічних перепон для отримання ліцензії у загальному порядку не передбачено.

Заяву подають лише в електронному вигляді через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або в електронній формі через Кабінет платника (ч. 2 ст. 47 Закону №3817). Відомості, які мають бути у заяві, перелічені у ч. 3 ст. 47 Закону №3817.

Опрацювання заяви та перевірка дотримання умов здійснюються автоматично не пізніше наступного робочого дня за днем отримання заяви. За результатами опрацювання: надається в автоматичному режимі ліцензія на право роздрібної торгівлі; надається відмова у наданні в автоматичному режимі ліцензії за наявності підстав, визначених ч. 7 ст. 47 Закону №3817; надається відмова у наданні в автоматичному режимі ліцензії та застосовується процедура надання відповідної ліцензії у загальному порядку (ч. 4 та ч. 5 ст. 47 Закону №3817).

Припиняють ці ліцензії територіальні органи ДПС, тобто видає їх центральний орган автоматично і дистанційно, а от припиняють уже територіальні органи за заявою самого СГ або без його заяви, якщо СГ щось порушив і є підстави для припинення ліцензії. Автоматичного режиму припинення ліцензії не передбачено.

Строк дії, чергова плата за ліцензії та підстави для їх припинення

Ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном, що отримані після 1 січня 2025 року за новими правилами, діють безстроково, тобто до припинення. Плату за ліцензії справляють щокварталу однаковими частинами (ч. 4 ст. 52 Закону №3817). Хоча Закон №3817 прямо не передбачає можливості сплати за ліцензію наперед, сподіваємося, на практиці матимемо можливість сплатити за декілька кварталів і врахувати цю оплату під час подання заяви виду «Внесення чергового платежу за отриману ліцензію». Перед такою оплатою радимо отримати роз’яснення від податківців, чи можливо це, і якщо так, то як саме це відбуватиметься.

Нагадаємо, що поки у вас є діюча ліцензія, ви повинні подавати декларацію акцизного податку відповідно до п. 49.2-1 ПКУ незалежно від того, чи маєте показники для декларування, чи ні.

Порядок припинення ліцензій визначено ст. 46 Закону №3817. Рішення про припинення всіх роздрібних ліцензій (і автоматичних, і ні) ухвалює територіальний орган ДПС. Таке рішення може ухвалюватися на підставі заяви самого СГ, і тоді припинення ліцензії залежить від самого ліцензіата. За заявою СГ рішення про припинення ліцензії ухвалюється не пізніше 20 р. д. з дня отримання заяви органом ДПС (ч. 4 ст. 46 Закону №3817). Строки припинення ліцензій в інших випадках прописані у ч. 4 ст. 46 Закону №3817.

Перелік підстав для припинення ліцензій зафіксовано у ч. 2 ст. 46 Закону №3817. Тут дуже коротко наведемо найцікавіші підстави саме для роздрібної торгівлі алкоголем та тютюном:

— до ЄДР внесено дані про припинення юрособи або припинення підприємницької діяльності ФОПа;

— невідповідність відомостей Єдиного реєстру фактичним даним, виявленим ДПС під час перевірки та зафіксованим в акті такої перевірки;

— несплата чергового платежу за ліцензію;

— факт відсутності ліцензіата за місцезнаходженням та/або за місцем провадження діяльності, що зазначені в Єдиному реєстрі, встановлений ДПС під час перевірки. У разі встановлення факту відсутності ліцензіата за місцезнаходженням дія всіх наявних у ліцензіата ліцензій припиняється;

— факт незаконної відмови СГ у допуску контролерів до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки (крім випадків відмови з підстав, визначених ПКУ як дозволені), факт відмови СГ у проведенні інвентаризації під час документальної виїзної або фактичної перевірки;

— наявність інформації, що ліцензіат не пройшов електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, або не листується з ДПС через електронний кабінет, або контролюючий орган прийняв заяву про відмову отримувати документи через електронний кабінет. Отже, щоб не втратити ліцензію, не подавайте таку заяву;

— факт відмови у проведенні інвентаризації основних засобів, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки під час проведення документальної виїзної або фактичної перевірки;

— факт здійснення ліцензіатом зберігання, реалізації необлікованого алкоголю та тютюну, встановлений ДПС під час перевірки, якщо обсяг/об’єм необлікованих товарів перевищує 0,5% обсягу/об’єму проданого відповідно алкоголю та тютюну за попередню добу, за даними всіх РРО/ПРРО, наявних у такому місці роздрібної торгівлі. Обсяг/об’єм необлікованих товарів (продукції) визначається у штуках або літрах;

— факт повторного протягом 365 к. д. здійснення роздрібної торгівлі через РРО/ПРРО, відомості про які не зазначені в Єдиному реєстрі, або без застосування РРО/ПРРО, встановлений ДПС під час перевірки;

— факт відсутності 3 і більше фіскальних касових чеків, що підтверджують продаж підакцизних товарів (продукції), які були видані покупцям протягом періоду, що перевіряється, у фіскальній пам’яті РРО, або факт відсутності даних про такі чеки на фіскальному сервері ДПС для ПРРО, встановлений під час фактичної перевірки.

З повним переліком підстав для припинення ліцензій та всіма подробицями можна ознайомитися у ч. 2 ст. 46 Закону №3817. Далі наведемо повний перелік пунктів ч. 2 ст. 46 Закону №3817, які стосуються саме роздрібних алкогольних і тютюнових ліцензій, більшість з яких діють з 1 січня 2025 року: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 10, 11, 12, 21, 22 (діє до 1 січня 2026 року), 23 (діятиме з 1 січня 2026 року); 29 (діє до 1 січня 2026 року), 30, 32, 33, 35, 36, 42.

Перехідні правила для ліцензій, отриманих до 1 січня 2025 року

Закон України від 19.12.1995 №481/95-ВР втратив чинність з 01.01.2025, крім ст. 8 «Атестація виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», яка діє до дня набрання чинності та введення в дію статті 33 Закону №3817.

Розділ ХІІІ «Перехідні положення» Закону №3817 визначає, що ліцензії, чинні на 01.01.2025 і за якими термін дії не закінчився, надалі діють і в 2025 році.

Про це також зазначають податківці у ЗІР. Вони пишуть, що ліцензії, видані відповідно до Закону №481 до 1 січня 2025 року, вважаються чинними та підтверджують право на роздрібну торгівлю до завершення строку, на який їх було видано, або до дня припинення їхньої дії в порядку, визначеному Законом №3817.

При цьому з 01.01.2025 черговий платіж за ліцензії, отримані у 2024 році (до 31.12.2024 включно) терміном на 1 рік, справляється щоквартально однаковими частками у розмірах, що були визначені ст. 15 Закону №481, тобто у старих розмірах.

Отже, не потрібно доплачувати за чинні ліцензії, отримані до 1 січня 2025 року, а квартальні платежі здійснюються ще за старою вартістю ліцензій.

Коли строк дії старої ліцензії закінчиться, потрібно буде отримувати нову — у тому порядку, який ми розглянули.

Приклад 2. Першого листопада 2024 року СГ отримав алкогольну ліцензію вартістю 8 000 грн на рік строком до 31 жовтня 2025 року, та сплатив за перші три місяці 2 000 грн.

У січні 2025 року СГ сплатив 3 000 грн для продовження цієї ліцензії на лютий — квітень 2025 року за новою вартістю, а потрібно було сплатити 2 000 грн за старою вартістю.

Сума переплати 1 000 грн буде врахована під час сплати за наступні три місяці з травня до липня 2025 року, тоді треба буде зазначити в заяві дві платівки: попередню на 3 000 грн і нову на доплату 1 000 грн.

У жовтні 2025 року цьому СГ потрібно буде подати заяву на отримання нової ліцензії вже за новими правилами Закону №3817.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру