• Посилання скопійовано

Зміни щодо військового обліку

Який військово-обліковий документ вимагати від працівників? Як оформлюватимуть відстрочки військовозобов’язаним? Чи можна представникові ТЦК пред’явити інший документ, окрім паспорта, під час заходів оповіщення?

КМУ ухвалив постанову від 31.12.2024 №1558 «Про внесення до деяких постанов Кабінету Міністрів України змін щодо окремих питань ведення військового обліку та призову громадян під час мобілізації» (далі — Постанова №1558). Про неї зараз і поговоримо.

Постанова №1558 набрала чинності з 16.01.2025, тож усі зміни, які вона внесла, вже діють. Що саме змінилося?

Зміни у порядку ведення військового обліку

Почнімо з самого початку — приймання працівників на роботу. Порядок ведення військового обліку, затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 (далі — Порядок №1487), вимагає перевірити при цьому наявність у працівника військово-облікового документа (і що саме в ньому зазначено).

Нагадаємо, що військово-обліковий документ є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку, який оформляється (створюється) та видається громадянину України, який є призовником, військовозобов’язаним або резервістом, у тому числі якщо він був виключений із військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Тобто здебільшого це військовий квиток. Але може бути і посвідчення про приписку до призовної дільниці, тимчасове посвідчення військовозобовʼязаного тощо.

Раніше військово-облікові документи надавалися тільки у паперовій формі. Але з 18.06.2024 такі документи можуть оформлюватися і в електронній формі — засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки й оборони та/або Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія).

До 16 січня паперові та електронні військово-облікові документи, з метою їх перевірки роботодавцями, мали однакову юридичну силу. Але з пункту 34 Порядку №1487 забрали фразу «визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія».

І одразу посипалися запитання: чи правда, що не можна використовувати військово-обліковий документ в електронній формі під час прийняття на роботу? Доведеться вимагати саме паперового документа?

Ні, тут про це не йдеться. Як і раніше, під час приймання на роботу роботодавець має перевірити наявність у працівника військово-облікового документа. А те, що вважається військово-обліковим документом, установлює Порядок, затверджений постановою КМУ від 16.05.2024 №559 (далі — Порядок №559). У Порядку №559 хоч і були зміни, але не такі радикальні.

Що каже Порядок №559?

Військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється) (п. 2 Порядку №559):

1) в електронній формі — засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки й оборони та/або Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);

2) у паперовій формі — на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №559.

Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу (п. 9 Порядку №559).

QR-код військово-облікового документа містить відомості про військово-обліковий документ в електронній формі, які за допомогою відповідних технічних засобів можна відтворити у формі, придатній для зчитування, зокрема у візуальній (п. 8-1 Порядку №559). Зокрема, військово-обліковий документ в електронній формі може бути роздрукований (п. 8-2 Порядку №559).

Також у Порядку №559 є чітке визначення, коли військово-обліковий документ в електронній формі вважається недійсним.

Що змінилося у Порядку №559?

До п. 8 Порядку №559 додали і конкретизували інформацію щодо відомостей, які мають міститися у військово-обліковому документі в електронній формі, а саме:

1) інформація про військово-облікову спеціальність має бути зазначена у військово-обліковому документі лише для військовозобов’язаних та резервістів. Адже про призовника такий реквізит заповнити неможливо, позаяк він військово-облікової спеціальності ще не має;

2) раніше зазначалися лише відомості про військовий облік (вид обліку та ТЦК, в якому особа перебуває на обліку). Тепер відображатимуться відомості про перебування на військовому обліку, найменування ТЦК, в якому громадянин перебуває на обліку або ж знятий (виключений) з військового обліку, та підстава зняття (виключення) з військового обліку.

Зміни у Порядку проведення мобілізації

Але найбільше змін Постанова №1558 внесла до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 №560 (далі — Порядок №560).

Отже, що змінилося у порядку призову (мобілізації) громадян?

Більша частина змін стосується ТЦК і документального оформлення призову.

Наприклад, до змін реєстраційний номер повістки фіксувався лише в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а після змін він може реєструватися і в Журналі реєстрації виданих для оповіщення повісток.

Або ось таке «документальне». Під час заходів оповіщення про призов, на вимогу громадянина, старший групи оповіщення чи представник, уповноважений вручати повістки ТЦК, пред’являє:

— свій паспорт громадянина України (або посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення);

— службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки;

— а також пропонує громадянину пред’явити його паспорт та військово-обліковий документ (у паперовій або електронній формі) разом із документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

Раніше громадянин у таких випадках на підтвердження особи мав пред’явити лише паспорт. А тепер, як бачимо, це може бути будь-який документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

Який документ підтверджує особу?

Згідно зі ст. 13 Закон України від 20.11.2012 №5492-VI «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» документами, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, є:

а) паспорт громадянина України;

б) паспорт громадянина України для виїзду за кордон;

в) дипломатичний паспорт України;

г) службовий паспорт України;

ґ) посвідчення особи моряка;

д) посвідчення члена екіпажу;

е) посвідчення особи на повернення в Україну;

є) тимчасове посвідчення громадянина України;

Не здійснюватимуться фото- і відеофіксації пред’явлення документів, у разі коли під час перевірки військово-облікового документа встановлено, що особа перебуває на військовому обліку в Центральному управлінні або регіональних органах СБУ чи розвідувальних органах (п. 52 Порядку №560).

У Порядку також конкретизували правила призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Не можуть бути призвані на військову службу засуджені особи за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, засуджені за вчинення умисного вбивства двох чи більше осіб, або вчиненого з особливою жорстокістю, або поєднаного зі зґвалтуванням чи сексуальним насильством, або особливо тяжких корупційних кримінальних правопорушень чи засуджені за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 152 — 156-1, 258 — 258-6, частиною четвертою статті 286-1, статтею 348 Кримінального кодексу України, а також засуджені службові особи, які згідно з пп. 1 п. 3 примітки до статті 368 Кримінального кодексу України займали особливо відповідальне становище.

Тобто не можуть бути призвані особи, що вчинили терористичний акт або порушення правил безпеки дорожнього руху чи експлуатації транспорту (але тільки особи, які кермували транспортними засобами в стані сп’яніння). Не мобілізуватимуть і осіб, які скоїли кримінальний злочин, посади яких згідно зі статтею 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» віднесені до першої та другої категорій посад в органах місцевого самоврядування).

Проте роботодавцям цікавіші зміни, внесені до пунктів 58 — 60 Порядку №560, в яких зазначається про оформлення відстрочок.

Зокрема, тепер уточнено: якщо особа оформила відстрочку від призову за допомогою Єдиного державного реєстру, то у разі виявлення даних про відсутність у такої особи законних підстав для надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, оформленої автоматично, така відстрочка підлягає автоматичному скасуванню.

Чимало змін відбулося щодо оформлення військовозобовʼязаними громадянами відстрочок за статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Наприклад, комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку. Якщо комісія надіслала запити до органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, строк розгляду заяви та документів, що підтверджують право військовозобов’язаного на відстрочку, не перевищує 15 календарних днів.

У разі неотримання відповіді на запит комісія не пізніше ніж на п’ятнадцятий день з дати реєстрації заяви ухвалює рішення на підставі поданих заявником документів. Про відсутність відповіді від органу державної влади, іншого державного органу на запит зазначається у протоколі. Тобто тепер комісія сама може ухвалити рішення без відповіді державного органу, якщо той не надав вчасно відповіді на запитувану інформацію.

А в Переліку документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», дещо змінили/конкретизували документи, що підтверджують право на відстрочку.

Якщо працівник обмежено придатний для військової служби!

З 16.01.2025 не можна буде оформити відстрочку особі, яка є обмежено придатною або тимчасово непридатною, без проходження ВЛК!

У п. 63 Постанови №560 зазначається: «військовозобов’язані, які звернулися до ТЦК із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії».

Нагадаємо: 4 травня 2024 року набрав чинності Закон №3621-IX, згідно з яким громадяни України, які раніше були визнані обмежено придатними, протягом 9 місяців з дня набрання чинності цим законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби, тобто до 4 лютого.

Отже, обмежено придатні мають повторно пройти ВЛК до 04.02.20251.

1 Роз’яснення Міноборони за посиланням.

Зміни в Положенні про ТЦК

Ось ці зміни можна назвати косметичними, адже майже всі вони стосуються того, що тепер не буде строкової військової служби, натомість буде базова військова служба.

Наприклад, для призовників згадку про процедуру проведення заходів з приписки замінили на «проведення заходів із взяття громадян України на військовий облік призовників, направлення громадян України для проходження базової військової служби, з приписки громадян до призовних дільниць, призову». Ось чому тепер не буде призовних комісій, натомість будуть комісії з питань направлення для проходження базової військової служби.

Також відповідно до цих змін районні ТЦК скеровуватимуть здобувачів вищої освіти до навчальних військових частин для проходження практичної підготовки базової загальновійськової підготовки відповідно до списків, наданих керівниками закладів вищої освіти, що розташовані на території відповідальності районних ТЦК.

Автор: Галина Казначей

До змісту номеру