• Посилання скопійовано

Типова форма, за якою обліковують доходи і витрати ФОПів — «єдинників» ІІІ групи, які є платниками ПДВ: інструкція зі складання

Розповімо, як ФОПи ІІІ групи — платники ПДВ повинні складати Типову форму обліку доходів і витрат щодо підприємницької діяльності. Які операції в ній відображати, а які ні. Який штраф за неведення цієї форми.

  • Бланк Типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами — підприємцями — платниками єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, а також іншу корисну інформацію про цю форму дивіться на нашому сайті за посиланням.

  • Форму Типової форми затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 30.11.2022 №405.

  • Ще більше бланків звітності, договорів, типових форм, заяв і первинних документів (усього понад 900 бланків та типових форм) ви знайдете на нашому сайті у розділі бланків.

ФОПи — платники ЄП III групи, які є платниками ПДВ, ведуть облік доходів і витрат за типовою формою та в порядку, що встановлені центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п. 296.1 ПКУ).

Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами — підприємцями — платниками єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, та Порядок її ведення затверджені наказом Мінфіну від 30.11.2022 №405 (далі — Типова форма, Порядок №405).

Спосіб ведення Типової форми

Типову форму можна вести:

— у паперовому вигляді;

— в електронному вигляді;

— через електронний кабінет платника податків (тобто на сайті ДПС).

До паперової Типової форми Порядком №405 (п. 3 розд. I) висуваються такі вимоги:

— записи мають виконуватися розбірливо, кульковою ручкою темного кольору;

— виправлення здійснюються шляхом нового запису (з відображенням від’ємного або додатного значення), який засвідчується підписом ФОПа.

Якщо протягом року одна паперова Типова форма закінчилася, то у новій Типовій формі записи продовжуються наростаючим підсумком, а попередня Типова форма залишається у платника податку.

Якщо ФОП обере електронну форму обліку, то це обов’язково мають бути файли з розширенням «.xls» або «.xlsx» (п. 4 розд. I Порядку №405). Тобто Типову форму треба вести, наприклад, у програмі Exel чи інших електронних таблицях, які створюють (підтримують) зазначений формат файлів. Можна вести Типову форму і в Електронному кабінеті платника податків.

У Типовій формі, яка ведеться в електронному вигляді, у тому числі засобами Електронного кабінету, допускається виправлення помилок або коригування шляхом доповнення рядка, в якому відображається від’ємне або додатне значення.

Увага! Якщо Типова форма ведеться в електронному вигляді, ФОП зобов’язаний на вимогу контролюючого органу надавати засвідчену належним чином її електронну або паперову копію (п. 9 розд. I Порядку №405).

Типова форма має зберігатися у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис (п. 7 розд. I Порядку №405).

Структура Типової форми та порядок внесення записів

Типова форма складається з:

— титульної частини — вона містить лише графи для зазначення прізвища, імені та по батькові (за наявності) ФОПа, а також його податкового номера (реєстраційного номера облікової картки платника податків — фізичної особи);

— розділу I. «Доходи»;

— розділу II. «Витрати».

Зверніть увагу, що облік доходів і витрат від виробництва та реалізації власної сільгосппродукції треба вести окремо від обліку доходів і витрат від провадження інших видів підприємницької діяльності (абзац другий п. 1 розд. I Порядку №405). Ця норма повністю дублює абзац третій п. 296.1 ПКУ.

Вносячи записи до Типової форми, дотримуйтеся таких правил (п. 6, п. 8, п. 10 розд. I Порядку №405):

— записи вносять за підсумками кожного робочого дня, протягом якого отримано дохід;

— дані заповнюють у гривнях із копійками;

— до витрат і доходів не включають суми ПДВ, що входять до ціни придбаних або проданих товарів (робіт, послуг).

Порядок ведення обліку доходів

Порядок ведення обліку доходів викладено у розділі II Порядку №405, а саме:

— у графі 1 — дата запису. Записи ведуть у хронологічному порядку;

— у графах 2 — 7 — дохід від провадження госпдіяльності, що оподатковується за ставкою 5%. Суму зазначають без ПДВ. При цьому:

  • у графі 2 — отримана сума коштів за продані товари, виконані роботи, надані послуги протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (окремо в готівковій та безготівковій), матеріальній або нематеріальній формі.

Хоча в Порядку №405 зазначено саме таке формулювання: «в матеріальній або нематеріальній формі», але ФОПам-«єдинникам» заборонено здійснювати розрахунки в іншій формі, ніж грошова (п. 291.6 ПКУ). Розрахунки в іншій формі призведуть до втрати права на ЄП й переходу на загальну систему оподаткування!

  • у графі 3 — сума повернутих коштів за продані товари, виконані роботи, надані послуги та/або передплати;
  • у графі 4 — скоригована сума доходу, розраховується як різниця граф 2 і 3;
  • у графі 5 — вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), їх повернення (зі знаком «мінус»), а також вартість товарів, які ФОП отримав для відповідального зберігання, але використав у власній діяльності (наприклад, продав);
  • у графі 6 — сума кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності;

Увага! На період дії воєнного стану, а до того — під час карантину, строки позовної давності, встановленої ЦКУ, було призупинено. Але згідно із Законом від 14.05.2025 №4434-IX «Про внесення зміни до розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Цивільного кодексу України щодо поновлення перебігу позовної давності» перебіг цього строку буде відновлено починаючи з 04.09.2025.

Про це ми писали за посиланням.

  • у графі 7 — сума, отримана від реалізації власної сільгосппродукції. Нагадаємо, що згідно з пп. 14.1.33-1 ПКУ власна сільгосппродукція — це продукція, що підпадає під визначення груп 1 — 24 УКТ ЗЕД, якщо вона вирощується, відгодовується, виловлюється, збирається, виготовляється, виробляється, переробляється безпосередньо виробником цієї продукції — власником, орендарем або користувачем на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, або на давальницьких умовах;

— у графі 8 — загальна сума доходу як сума граф 4 — 7;

— у графах 9 і 10 — вид та сума доходу, що оподатковується за ставкою 15%.

Нагадаємо, що відповідно до підпунктів 1, 3, 4 п. 293.4 ПКУ за цією ставкою оподатковується:

— сума перевищення граничного (річного) обсягу доходу. Як відомо, для платників ЄП III групи — це 1167 розмірів мінзарплати, встановленої законом на початок року (у 2025 році — це 9 336 000 грн);

— дохід, отриманий із застосуванням іншого способу розрахунків, ніж грошовий;

— дохід, отриманий від провадження видів діяльності, які не дають права на спрощену систему оподаткування (крім платників ЄП — електронних резидентів).

На підставі показників про доходи, наведених у Типовій формі, ФОП заповнює декларацію платника єдиного податку та обчислює суму цього податку.

Порядок ведення обліку витрат

Порядок ведення обліку витрат наведено в розділі III Порядку №405, а саме:

— у графі 1 — дата запису. Записи, як і для обліку доходів, ведуть у хронологічному порядку;

— у графах 2 і 3 — витрати, пов’язані з придбанням товарів (робіт, послуг) без ПДВ, у тому числі суми, що сплачуються за договором постачальникові (продавцю), за мінусом:

  • непрямих податків;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг), які не відшкодовуються платникам податку;
  • транспортно-заготівельних витрат;
  • інших витрати, які безпосередньо пов’язані з придбанням товарів (робіт, послуг) і доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою;

— у графі 4 — сума витрат на оплату праці у разі використання праці найманих осіб;

— у графі 5 — сума сплаченого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ);

— у графі 6 — сума витрат, пов’язаних із виробництвом власної сільгосппродукції;

— у графі 7 — сума інших витрат, понесених у зв’язку з провадженням госпдіяльності платника податку;

— у графі 8 — загальна сума витрат на провадження госпдіяльності як сума граф 3 — 7.

Відповідальність за неведення обліку доходів і витрат

ФОПи-порушники можуть бути притягнені до відповідальності за п. 121.1 ПКУ, згідно з яким незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів із питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених ст. 44 ПКУ тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1 020 грн.

Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 2 040 грн.

Крім того, ст. 164-1 Кодексу України про адміністративні порушення неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку, тягне за собою попередження або накладення штрафу у розмірі від 3 до 8 н. м. д. г., тобто від 51 грн до 136 грн.

Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те саме порушення: тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі від 5 до 8 н. м. д. г. (від 85 грн до 136 грн).

Приклад. ФОП — платник ЄП III групи протягом липня 2025 р. здійснив такі операції:

Дата Господарська операція Загальна сума, грн ПДВ, грн Сума без ПДВ, грн Документ
01.07 Придбано товари 120 000,00 20 000,00 100 000,00 Накладна №5 від 01.07.2025
02.07 Реалізовано товари за готівку 120 000,00 20 000,00 100 000,00 Z-звіт ПРРО
05.07 Отримано передоплату на банківський рахунок за товари 60 000,00 10 000,00 50 000,00 Банківська виписка
06.07 Постачено товари в рахунок передоплати 60 000,00 10 000,00 50 000,00 Накладна №55 від 06.07.2025
07.07 Нараховано зарплату найманим працівникам 58 000,00   58 000,00 Відомість від 07.07.2025
07.07 Сплачено податки із зарплати (ПДФО, ВЗ) 13 340,00   13 340,00 Банківська виписка
07.07 Сплачено ЄСВ 12 760,00   12 760,00 Банківська виписка
15.05 Придбано матеріали для надання послуг 5 400,00 900,00  4 500,00 Чек №112 від 15.05.2025
18.07 Надано послуги 18 000,00 3 000,00 15 000,00 Акт про надання послуг №2 від 18.07.2025
21.07 Отримано оплату в безготівковій формі за надані послуги 18 000,00 3 000,00 15 000,00 Банківська виписка
25.07 Покупець повернув частину придбаних товарів -6 000,00 -1 000,00 -5 000,00 Накладна на повернення
26.07 Повернено кошти на банківський рахунок -6 000,00 -1 000,00 -5 000,00 Банківська виписка
29.07 Реалізовано товари за готівку 36 000,00 6 000,00 30 000,00 Z-звіт ПРРО

Зразок заповнення Типової форми за умовами Прикладу (Завантажити).

Автор: Іваненко Олена

До змісту номеру