• Посилання скопійовано

Придбання вживаних товарів на міжнародних маркетплейсах: як підтвердити витрати?

Як документально підтвердити придбання товару (в т. ч. вживаного) на міжнародних маркетплейсах та не втратити право на витрати? Чи достатньо для цього інвойса та митної декларації?

Міжнародні торгові платформи стають дедалі популярнішими серед українських суб’єктів господарювання. На таких майданчиках, як eBay чи Amazon, продають не лише компанії, а й фізособи. Асортимент товарів надзвичайно різноманітний і, що важливо, часто охоплює продаж вживаних товарів. І, отже, для виконання вимог п. 44.1 ПКУ щодо документального підтвердження доходів та витрат у платників часто виникають запитання.

ДПС у коментованій ІПК (ІПК від 20.06.2025 №3393/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК див. у «ДК» №26/2025) відповіла на такі:

1. Чи є інвойс, автоматично сформований маркетплейсом (eBay, Amazon), разом із банківською випискою про оплату, достатньою підставою для створення первинного документа?

2. Чи можна вважати цей комплект документів достатнім для відображення операції у бухобліку та під час податкових перевірок?

3. Якщо в інвойсі та платіжному документі немає деяких обов’язкових реквізитів (наприклад, підпису продавця), чи може митна декларація, трекінг-номер або підтвердження отримання товару доповнити цей комплект для підтвердження госпоперації?

Розглянемо відповідь на кожне запитання окремо та проаналізуємо:

Запитання перше: як документально підтвердити придбання?

ДПС. Документальним підтвердженням зовнішньоекономічної діяльності є первинні документи, які відповідають вимогам законодавства, зокрема, але не виключно, платіжна інструкція та інвойс. Це означає, що такий комплект документів може бути використано платником лише за умови, що він містить усі обов’язкові реквізити, передбачені ст. 9 Закону про бухоблік:

— назву документа (форма);

— дату складання;

— назву підприємства, від імені якого складено документ;

— зміст та обсяг госпоперації, одиницю вимірювання госпоперації;

— посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються НБУ) осіб, відповідальних за здійснення госпоперації та правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні госпоперації.

Підтверджує це і Міністерство фінансів України у листах від 16.02.2017 №31-11410-06-5/4339 та від 22.08.2017 №35210-07/23-3364/2658. Водночас воно додає ще одну умову для набуття рахунком-фактурою (інвойсом) статусу первинного документа, — його оплату. Документом, що підтверджує оплату, буде платіжна інструкція, проведена банком, або банківська виписка, яка показує списання коштів з рахунку при оплаті платіжною карткою.

Коментар. Це загальна практика щодо підтвердження ЗЕД-відносин, тож фактично оплачений рахунок-фактура з усіма відповідними реквізитами є первинним документом. Тут ми повністю погоджуємося.

Важливо врахувати, що використання платіжних систем, таких як Wise, Payoneer, PayPal та інших, які наразі в Україні не зареєстровані, ускладнює документальне підтвердження оплати. Залишається невизначеним, чи буде платіжний документ від таких систем достатнім підтвердженням для ДПС.

Прикметно, що стосовно доходів податківці демонструють меншу принциповість. Вони визначають, що дохід потрібно враховувати як іноземний або як дохід від підприємницької діяльності. І це залежить від того, чи зараховано кошти на підприємницький рахунок.

База знань ДПС містить декілька роз’яснень щодо застосування системи Payoneer та Wise, і вони безпосередньо стосуються визначення доходів ФОПів-«єдинників» («ЗІР» 107.01.03) та ФОПів-«загальносистемників» («ЗІР» 104.04).

Тому краще оплати робити через зареєстровані системи. Тоді хоча б можна бути впевненим, що запитань до платіжної інструкції та виписки не буде.

Запитання друге: чи достатньо інвойса та платіжної інструкції для відображення в обліку?

ДПС. Так, ці документи є основою, але їхня самодостатність залежить від повноти реквізитів. Тому якщо документ не відповідає первинному, то, отже, і підстав відображати в обліку немає.

Коментар. Логіка податкових органів цілком зрозуміла і відповідає чинному українському законодавству. Проте на практиці виникає істотна суперечність: міжнародні маркетплейси навряд чи надають інвойс із підписом продавця. Зазвичай інвойс оформлюється у вигляді замовлення, де ідентифікуються продавець та товар (номенклатура, кількість та сума), і цього достатньо.

Саме тому варто звернути увагу на статтю 207 ЦКУ. Вона визначає, що правочин вважається вчиненим у письмовій формі, якщо його зміст зафіксовано в одному або кількох документах (у тому числі електронних), листах, телеграмах, якими обмінялися сторони, або надсилалися ними до інформаційно-комунікаційної системи, що використовується сторонами.

Що це означає для бізнесу? Платникові податків треба ретельно проаналізувати договір оферти з маркетплейсом або, за наявності, з відповідним магазином, аби чітко ідентифікувати порядок документообігу. Адже сам інвойс, навіть у формі замовлення, може містити всі необхідні реквізити для укладення усного правочину, яким, по суті, і є більшість угод на таких платформах.

Не забувайте і про роз’яснення Мінфіну, наведене в листі від 16.02.2017 р. №31-11410-06-5/4339 (підтверджене пізніше в листі від 24.03.2023 №41010-06-5/7983) про те, що інвойс може вважатися первинним документом тільки в разі його оплати, що підтверджується відповідними документами (зокрема, банківською випискою).

Але якщо врахувати той факт, що йдеться про імпорт товару (сам процес розмитнення), то, маючи тільки інвойс, частина інформації буде недоступна. Наприклад, не буде дати надходження товару, адже дата інвойса здебільшого раніше терміну митної декларації, через що невідомо, який саме курс валют НБУ застосовувати, що унеможливить визначення фактичної вартості товару, а також розмір митних платежів та ПДВ. З огляду на це для оприбуткування імпортного товару недостатньо лише самого інвойса. Про таку думку податківців ми повідомляли за посиланням.

Запитання третє: чи можуть митна декларація, трекінг-номер або підтвердження отримання товару вважатися первинними документами?

ДПС. Податкові органи уникли прямої відповіді на це запитання. Вони лише зазначили, що первинні документи можуть бути доповнені іншими реквізитами, й порадили звернутися за роз’ясненнями до Мінекономіки та Мінфіну.

Коментар. Ми вважаємо, що митна декларація та документ, що підтверджує доставку, є достатніми для підтвердження реальності госпоперації. Закон про бухоблік дозволяє включати до первинних документів додаткові реквізити. Комплекс документів, який всебічно підтверджує операцію, завжди є надійнішим для податкових органів.

Проте ДПС не надала у консультації жодних практичних порад щодо документального підтвердження придбання вживаних товарів на маркетплейсах. Відповідь була компіляцією чинних норм законодавства.

З одного боку, це зрозуміло, адже ситуація є нетиповою, а торговельні відносини та їх документальне оформлення постійно еволюціонують.

З іншого — ігнорування цього питання не сприяє його вирішенню. Адже саме податківці проводитимуть перевірки, і, найімовірніше, конкретнішої відповіді від ДПС надалі не буде.

Водночас у листі Мінфіну від 23.01.2013 р. №31-08410-07-16/2073 зазначено, що митна декларація є первинним документом. Крім того, МД зараховується до первинних документів, на яких базується бухоблік зовнішньоекономічних операцій.

Але цьому листу вже понад десять років. Тож тим, хто бажає отримати більш свіже роз’яснення та ще й під конкретну ситуацію, доцільно подати запит до Міністерства фінансів, додавши всі документи, сформовані під час придбання товару. Важливо також описати процес ідентифікації покупця на маркетплейсі та, за наявності, долучити договір оферти.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру