Документальне оформлення
На наш погляд, у цій ситуації доречно скласти наказ про безоплатну роздачу, який буде відправним внутрішнім документом, що характеризуватиме господарську операцію безоплатної роздачі продукції.
У такому разі наказ буде основним документом, що ініціює операцію, і має чітко визначати її мету й умови.
Для правомірного відображення операції в обліку та застосування податкових пільг наказ про безоплатну передачу продукції, на наш погляд, має містити таку інформацію:
1. Мета надання допомоги: обов’язково зазначте, що продукція передається безоплатно для потреб ліквідації наслідків ворожого обстрілу, підтримки рятувальних служб та волонтерів, що є потребами забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави. Це є ключовою умовою для застосування пільг;
2. Отримувачі допомоги: зазначте отримувачів — працівники ДСНС, волонтери, залучені до ліквідації наслідків;
3. Номенклатура та кількість: зазначте перелік продукції, що планується до видачі. Позаяк точна кількість на момент видання наказу невідома, можна сформулювати так: «...у кількості, що буде визначена за фактом роздачі та зафіксована в акті приймання-передачі (або звіті про роздачу)»;
4. Відповідальні особи: призначте співробітника, відповідального за організацію роздачі, облік та складання підтвердних документів;
5. Дата і місце проведення: зазначте дату (орієнтовний період) та місце (адресу) проведення заходу.
Після завершення роздачі доречно скласти акт на списання або звіт про роздані товари, де буде зафіксовано точну кількість переданої продукції. Цей документ, разом із наказом, буде підставою для списання продукції в обліку. Для підтвердження цільового спрямування допомоги бажано отримати листа-прохання від підрозділу ДСНС або відповідної волонтерської організації.
Про особливості документального оформлення можна почитати тут>>
Бухгалтерський облік
Собівартість безоплатно переданої продукції списують до складу інших операційних витрат. Собівартість власної продукції, переданої безоплатно, відображають у складі інших витрат операційної діяльності. Доходи за такою операцією не визнають.
Бухгалтерське проведення: Д-т 949 «Інші витрати операційної діяльності» — К-т 26 «Готова продукція».
Правила оподаткування: чи є пільги?
Річ у тім, що безоплатну роздачу у випадку, який ми розглядаємо, здійснює не благодійна організація, а підприємство, метою існування якого є отримання прибутку. Тож пільги в оподаткуванні, якщо вони і є, здебільшого можна використати, якщо зробити пожертву (зокрема, й у вигляді власної продукції) на користь благодійної організації, щоб та, своєю чергою, передала таку продукцію за адресою. Втім, розглянемо це докладніше.
Оподаткування ПДВ
Базові правила надання благодійної допомоги ми розглянули за посиланням. Так, передати пожертву у вигляді власної продукції благодійній організації можна без сплати ПДВ.
На наш погляд, будь-якої пільги з ПДВ для описаної ситуації немає, бо продукція роздається фізособам, та ще й, певно, без їх ідентифікації. Тож таку операцію можна вважати безоплатною передачею продукції.
А до такої роздачі у податківців, на жаль, фіскальний підхід, навіть якщо підприємство оформлює її як рекламний захід. ДПС консультує, що операції з безоплатного розповсюдження продукції є об’єктом оподаткування ПДВ.
Якщо вартість безоплатно переданих товарів, придбаних з ПДВ (у т. ч. для маркетингових/рекламних заходів), включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) інших, у тому числі власно вироблених товарів/послуг, та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари/послуги вважаються використаними в оподатковуваних операціях і за такою операцією податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються.
Якщо вартість безоплатно переданих товарів та наданих послуг, придбаних із ПДВ, не включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) власно вироблених товарів/послуг, то така передача/надання товарів/послуг розглядається як операція з безоплатного постачання товарів/послуг, яка є об’єктом оподаткування ПДВ й оподатковується у загальновстановленому порядку виходячи з бази оподаткування ПДВ, визначеної пп. 188.1 ПКУ. За такою операцією платник податку зобов’язаний скласти дві податкові накладні та зареєструвати їх в Єдиному реєстрі податкових накладних:
1) одну — на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання;
2) іншу — на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання/балансової (залишкової) вартості/звичайної ціни таких товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання/передачі.
Податок на прибуток
Вартість безоплатно переданої продукції списується на витрати, а отже, зменшує фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (пп. 134.1.1 ПКУ).
Водночас, якщо підприємство застосовує коригування на податкові різниці, тут треба звернути увагу на податкову різницю за пп. 140.5.10 ПКУ: фінрезультат до оподаткування збільшується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізосіб, які є платниками ПДФО) тощо.
В описаній ситуації продукцію надають фізособам, але без їх ідентифікації. Тому немає підстав встановити, чи є такі фізособи платниками ПДФО, чи ні. Отже, обережні платники податку на прибуток збільшать фінрезультат на суму такої допомоги.
Щодо ПДФО і ВЗ
Позаяк продукція роздана фізособам, які не ідентифіковані, то ПДФО та ВЗ із вартості розданої продукції не утримуються.
Читаємо подібне запитання в «ЗІР» (103.23): «Чи є об’єктом оподаткування ПДФО вартість подарунків, що роздаються відвідувачам під час проведення рекламної акції?».
ДПС відповідає: якщо під час рекламної акції розповсюджують рекламний товар, а споживачами реклами є невизначене коло платників податку, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізосіб — споживачів таких рекламних заходів та, отже, не є об’єктом оподаткування ПДФО. Водночас, якщо у період проведення рекламної акції надаються подарунки, отримувачами яких є конкретні особи, то вартість таких подарунків є об’єктом оподаткування ПДФО з урахуванням обмежень, установлених пп. 165.1.39 ПКУ.
Окреме зауваження щодо деталей ситуації
Вище ми розглянули один із можливих сценаріїв. А в кожній конкретній ситуації можуть бути особливості, які вплинуть на облік та оподаткування. Наприклад, продукція може надаватися не конкретним фізособам, приміром пожежникам, а конкретно організації (ДСНС), яка вже використовуватиме продукцію згідно із своїми внутрішніми документами. І тоді облік та оподаткування будуть інші.
Для уникнення непорозумінь можна звернутися до податкової служби по індивідуальну податкову консультацію.
Підсумки
Документальне оформлення: наказ про безоплатну роздачу має містити мету (ліквідація наслідків обстрілу), отримувачів (ДСНС, волонтери), номенклатуру, відповідальних осіб, дату та місце. Після роздачі складають акт або звіт із точною кількістю.
Бухгалтерський облік: собівартість продукції списують на рахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності» (Д-т 949 — К-т 26). Доходи не визнають.
Оподаткування ПДВ та податок на прибуток: операція є об’єктом оподаткування ПДВ, потрібні дві податкові накладні (за фактичною ціною та перевищенням вартості). Для податку на прибуток застосовується різниця за пп. 140.5.10 ПКУ, якщо отримувачі не ідентифіковані як платники ПДФО.