• Посилання скопійовано

Звіт про використання марок акцизного податку: інструкція зі складання та подання

Щоб оновити запас акцизних марок, платникові податку потрібно подати ДПС заявку, реквізити документа про перерахування плати за виготовлення марок та звіт про використання раніше отриманих акцизних марок. От про заповнення останнього зараз і поговоримо.

Форма звіту

Бланк звіту про використання марок акцизного податку (далі — звіт) ви можете знайти на нашому сайті за посиланням.

Форма звіту затверджена наказом Мінфіну від 15.02.2021 №102 «Про затвердження форм заявок-розрахунків на виготовлення та придбання марок акцизного податку, переліків марок акцизного податку, звіту про використання марок акцизного податку та журналів для обліку марок акцизного податку».

Хто складає звіт?

Звіт складають підприємства-виробники та імпортери певних підакцизних товарів, а саме:

— алкогольних напоїв;

— тютюнових виробів;

— тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням

— і рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Звісно, що відзвітувати можна лише про ті акцизні марки, які вже були отримані.

Тобто, якщо ви отримуєте акцизні марки вперше, то для цього достатньо подати ДПС лише заявку і документ про оплату за марки.

А от якщо бажаєте поповнити запас марок, то потрібно буде відзвітувати, як ви розпорядилися отриманими раніше.

Як подати звіт до ДПС?

Звіт подають в електронному вигляді з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

У паперовій формі звіт не подають!

Отже, у платника податку має бути реалізовано таку можливість або через окремий програмний продукт, або ж безпосередньо через електронний кабінет платника податків.

Строки звітування

Вони визначені в абз. 4 п. 3 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2010 №1251 (далі — Положення №1251).

Суб’єкти господарювання звітують щомісяця до 8 числа місяця за звітним продавцю марок акцизного податку.

Продавець марок акцизного податку — це територіальний орган ДПС, у якому такий суб’єкт господарювання перебуває на обліку (пп. 14.1.198 ПКУ).

Отже, відзвітувати потрібно буде за місцем реєстрації суб’єкта господарювання. Навіть якщо місце обліку виробника не збігається з розташуванням виробництва («ЗІР», категорія 114.08: «За якою формою, в які терміни та до якого органу ДПС подається заявка-розрахунок про потребу в МАП та звіт про використання МАП виробниками та імпортерами?»).

Відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звіту

Штрафів або інших санкцій за неподання звіту законом не передбачено.

На цьому наголошують і податківці в «ЗІР» (категорія 114.08), відповідаючи на запитання: «Чи передбачена відповідальність до виробників та імпортерів алкогольних напоїв і тютюнових виробів за неподання чи несвоєчасне подання звіту про використання МАП?».

Проте без подання звіту оновити запас акцизних марок не вийде. Тобто доти, доки ви не відзвітуєте, куди поділися раніше отримані акцизні марки, нових не отримаєте.

І ще один момент. Зверніть увагу на пп. 228.8 ПКУ — у разі виявлення нестачі марок акцизного податку в їх покупця (у зв’язку з їх розкраданням, знищенням, маркуванням алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, призначених для продажу на експорт тощо) покупці марок несуть повну майнову відповідальність у розмірі розрахункової суми податку, яка має бути сплачена до бюджету в разі реалізації підакцизних товарів, для маркування яких придбавалися марки акцизного податку.

Отже, тривале неподання звіту є певним сигналом для податківців щодо необхідності документальної перевірки, тому, попри відсутність штрафів, нехтувати ним не треба!

А якщо відзвітували, але з помилками?

Тоді у суб’єкта господарювання буде невідповідність заявлених акцизних марок у Звіті і фактично в обліку.

Тому може бути застосований п. 228.9 ПКУ. За недодержання порядку маркування, продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, несплату чи несвоєчасну сплату податку відповідальність несуть виробники (замовники), імпортери, продавці таких товарів та їхні посадові особи згідно із законом.

Також ст. 156 КУпАП визначено, що роздрібна або оптова, включаючи імпорт або експорт, торгівля спиртом етиловим, коньячним чи плодовим або роздрібна торгівля алкогольними напоями чи тютюновими виробами без наявності ліцензії або без марок акцизного збору чи з підробленими марками цього збору — тягне за собою накладення штрафу від 50 до 200 н. м. д. г. із конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі.

Зберігання або транспортування алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, на яких немає належним чином розміщених марок акцизного збору, або з підробленими чи фальсифікованими марками акцизного збору посадовими особами підприємств-виробників, імпортерів і продавців цих товарів — тягне за собою накладення штрафу від 50 до 200 н. м. д. г. із конфіскацією таких алкогольних напоїв або тютюнових виробів (ст. 164-5 КУпАП).

Відповідно до ст. 73 Закону України від 18.06.2024 №3817‑IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» виробництво та/або зберігання, та/або транспортування, та/або реалізація фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, без паперових марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими паперовими марками акцизного податку (крім випадків, передбачених законодавством, та випадків, якщо маркування марками акцизного податку таких алкогольних напоїв не передбачено зовнішньоекономічним договором (контрактом) — 200 відсотків вартості таких товарів (продукції), але не менше ніж 3 розміри мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.

Якщо у звіті були помилки і його дані не збігаються з даними обліку акцизних марок, щоб не було звинувачень у зазначених порушеннях, помилки треба швидко виправити.

Але як це зробити?

У «ЗІР» чинної консультації щодо цього немає. А попередня, яка діяла до 13.03.2024, мало що пояснює.

У податківців запитали: «Чи передбачена можливість виправлення помилки, яка була допущена платником акцизного податку у звіті про використання марок, придбаних у попередньому місяці, та чи буде застосована відповідальність до платника за подання такого звіту з недостовірними даними?».

Податківці відповіли так: «Відповідь на запитання щодо можливості виправлення помилки, яка була допущена платником акцизного податку у звіті про використання марок, придбаних у попередньому місяці, можливо надати з урахуванням обставин справи по кожному конкретному випадку. Для надання конкретної відповіді з порушеного питання пропонуємо звертатися до контролюючих органів із детальним описом ситуації для отримання індивідуальної податкової консультації відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України».

Тож потрібно або отримувати ІПК, або намагатися виправити помилку на власний розсуд.

Формою звіту не передбачено подання уточнюючої форми. Втім, суб’єкт господарювання може подати звітну та звітну нову форми.

Отже, для виправлення помилок можна перездати вже поданий звіт (за звітною новою формою). Проте це можна зробити лише в тому разі, якщо граничний строк подання звіту за звітний місяць, у якому припустилися помилки, ще не минув. А подати звіт, нагадуємо, треба до 8 числа наступного місяця.

Якщо ж граничний строк подання звіту вже минув, єдиний варіант, що залишається, — це виправити помилки в поточному звіті (за місяць, у якому помилку було знайдено) та подати пояснення щодо того, які саме помилки і чому виправляються. Якщо податківці забракують цей варіант, доведеться звернутися до них по консультацію, як виправити таку помилку.

Зміст звіту

Умовно сам звіт складається з двох частин:

— інформація про суб’єкта господарювання, що звітує;

— інформація про надходження та використання марок.

Порядок заповнення інформації про суб’єкта господарювання, що звітує.

У графі «Від платника акцизного податку — покупця марок акцизного податку» зазначають:

— найменування — для юрособи;

— прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) — для фізособи;

— податкову адресу;

— банківські реквізити (рахунок №, найменування банку);

— податковий номер або серію (за наявності) та номер паспорта платника податків. Для юросіб — код за ЄДРПОУ платника податку, для фізосіб — реєстраційний номер облікової картки платника податків. Якщо фізособи через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті, то зазначити потрібно серію (за наявності) та номер.

Порядок заповнення інформація про надходження та використання марок містить наступні графи.

Графа 1 № з/п;

Графа 2 Код виду марки акцизного податку;

Графа 3 Вид марки акцизного податку;

Графа 4 Сума сплаченого акцизного податку за одиницю маркованої продукції з точністю до тисячного знака, грн (для алкогольних напоїв) / кількість штук у пачці (упаковці) (для сигарет, цигарок та сигарил).

Графи 2 — 4 заповнюють відповідно до Переліку видів марок акцизного податку для маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого наказом Мінфіну від 15.02.2021 №102.

Графа 5 Залишок марок акцизного податку на початок звітного місяця, шт.;

Графа 6 Отримано марок акцизного податку у звітному місяці, шт;

Графа 5 — 6 заповнюють відповідно до даних обліку.

Використання марок у акцизного податку у звітному періоді — графи 7 — 17.

Графа 7 — зазначаємо код товару згідно УКТ ЗЕД;

Графа 8 — опис товару згідно з УКТ ЗЕД;

Графа 9 — місткість тари, л/вага, (об’єм), кількість з однієї одиниці товару, кг (л) шт;

Графа 10 — міцність, об.%;

Графи 11 — 10 містять дані щодо серії акцизної марки — початкова і кінцева відповідно.

У графі «Серія» зазначаємо серію комбінацію чотирьох великих літер англійського алфавіту.

Графи 13 — 14 містять дані щодо номерів акцизних марок — початковий і кінцевий відповідно.

У графі «Номер» зазначаємо номер марки, який складається з шести цифр.

Графа 15 — кількість використаних марок акцизного податку.

Графа 16 — уточнюємо з числа зазначених у графі 15 тих марок, які були пошкоджені в процесі виробництва та не підлягають поверненню, шт;

Графа 17 — суми акцизного податку за марками, використаними за призначенням, грн;

Графа 18 — марки, повернуті продавцю для знищення, шт;

Графа 19 — марки, повернуті продавцю, але ще придатні для використання надалі, шт;

Графа 20 — залишок марок акцизного податку у їх покупця на кінець звітного місяця, шт.

Звіт заповнює підприємство відповідно до облікових даних.

Приклад. Підприємство продало 100 пляшок імпортної горілки у березні 2025 р., ємність тари — 1 л, міцність — 40% (УКТ ЗЕД 2208601100).

Сума сплаченого акцизного податку за одиницю: 53,324 (133,31 х 40%).

Сума акцизного податку для використаних марок: 53,326 х 100 = 5332,40 грн.

Серія акцизних марок на проданих пляшках горілки: АССЕ — АМВЕ.

Номер акцизних марок на проданих пляшках: 489776 — 489876.

Залишок марок акцизного податку на початок звітного місяця — 100 шт. Надійшло 50 шт. акцизних марок.

Повернень марок продавцю (контролюючому органу) не було.

Зразок заповнення звіту (Завантажити).

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру