Внесено зміни до декларації акцизного податку
! Платникам акцизного податку
Мінфін затвердив зміни до форми декларації з акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку.
Декларацію акцизного податку доповнено новим додатком 1-5 «Розрахунок суми гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку з виробленого на митній території України спирту етилового, біоетанолу (пункт 49 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу)».
Згідно з проєктом Порядку, додаток 1 — 5 тимчасово, до набуття Україною повноправного членства в Європейському Союзі, але не довше ніж до 01 січня 2030 року, заповнюють виробники спирту етилового, біоетанолу при обчисленні за податковий (звітний) період акцизного податку з виробленого на митній території України спирту етилового, біоетанолу.
У самій формі декларації:
— рядок А1 викладено у новій редакції «Операції з реалізації вироблених в Україні спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв та сума гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку»;
— рядок А1.1 доповнено рядком А1.2 такого змісту: гарантоване податкове зобов’язання з акцизного податку з виробленого на митній території України спирту етилового, біоетанолу;
— уточнено, що у таблиці «Разом з декларацією акцизного податку подаються» додаток 1-4. Розрахунок суми акцизного податку з реалізації пального під час зміни умов оподаткування та додаток 1-5. Розрахунок суми гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку з виробленого на митній території України спирту етилового, біоетанолу.
Згідно з роз’ясненням ДПСУ, першим звітним періодом, за яким розраховується ГПЗ з акцизного податку, є квітень 2025 року, декларація з акцизного податку за який подаватиметься до 20 травня 2025 року включно.
Наказ Мінфіну від 11.04.2025 №195
чинний з 29.04.2025
Оновлено Перелік ТОТ та територій бойових дій
! Громадянам з ТОТ та територій бойових дій
Мінрозвитку підкоригувало Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Це рішення ухвалено через виявлені неточності, що впливають на соціальні виплати постраждалим громадянам.
Тож тепер проведено перегляд та коригування раніше встановлених періодів ведення бойових дій у Маріуполі відповідно до реальної хронології подій.
Дату окупації Маріуполя було внесено до Наказу №309 Мінреінтеграції у грудні 2022 року. Наказ №376 видано на основі наказу №309 Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 року. Тобто Мінрозвитку не змінювало раніше встановлені дати початку і завершення бойових дій. 20 березня 2025 року Міністерством продовжено дію наказу шляхом його перевидання.
Встановлення дати початку та завершення бойових дій на територіях належить до компетенції обласних військових адміністрацій за погодженням з Міністерством оборони України.
Також зазначимо, що з січня 2025 року Мінрозвитку отримало повноваження щодо ведення переліку тимчасово окупованих територій та зон активних бойових дій з уже визначеними раніше періодами ведення бойових дій. Раніше це було у компетенції Мінреінтеграції.
Наказ Мінрозвитку від 23.04.2025 №748
чинний з 29.04.2025
Зміни до КЗпП щодо надомної та дистанційної роботи
! Роботодавцям
29 квітня Президент підписав Закон «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо удосконалення правового регулювання окремих питань надомної та дистанційної роботи».
Згідно з ним, положення КЗпП доповнені нормами щодо:
— направлення у службові відрядження надомних та дистанційних працівників, якщо це передбачене трудовим договором;
— можливості переведення працівника на надомну або дистанційну роботу, у зв’язку з навчанням дитини віком до 14 років дистанційно, за погодженням із роботодавцем.
Закон від 27.03.2025 №4339-IX
чинний з 02.05.2025
Компенсації за додаткову відпустку при звільненні працівника — учасника чи постраждалого під час Революції Гідності
! Роботодавцям
Учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності, особам з інвалідністю внаслідок війни, особам, реабілітованим відповідно до Закону «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 — 1991 років», із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув’язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу, надається додаткова відпустка із збереженням заробітної плати тривалістю 14 календарних днів на рік.
Але ця відпустка не належить до щорічних додаткових відпусток.
Статтею 24 Закону «Про відпустки» визначено, що у разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину — особу з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи.
Тобто компенсація за всі дні невикористаної відпустки, передбаченої ст. 162 Закону «Про відпустки», при звільненні працівника не виплачується.
Лист Держпраці від 12.02.2025 №240/2.3/2.1-ЗВ-25а
Перерахунок виплаченої учаснику бойових дій суми допомоги по тимчасовій непрацездатності
! Роботодавцям
Пенсійний фонд зазначив, що допомога по тимчасовій непрацездатності у розмірі 100% середньої заробітної плати надається учаснику бойових дій на підставі документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус.
Якщо застрахована особа надала роботодавцю документ, що підтверджує його статус учасника бойових дій, після нарахування та виплати їй допомоги по тимчасовій непрацездатності у розмірі, меншому ніж 100% середньої заробітної плати, то допомога по тимчасовій непрацездатності за минулі періоди починаючи з дати набуття права на допомогу по тимчасовій непрацездатності у розмірі 100% середньої заробітної плати, тобто з дати видачі відповідного документа, підлягає перерахунку.
Лист ПФУ від 04.04.2025 №2800-030401-8/22578
Рекомендації щодо застосування податківцями нагрудних відеокамер (відеореєстраторів) під час перевірок
! Платникам податків
ДПС внесла зміни до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів Державної податкової служби України при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС від 04.09.2020 №470.
Зокрема, Методрекомендації доповнено новим розділом III «Рекомендації щодо зберігання, застосування нагрудних відеокамер (відеореєстраторів) (далі — технічних приладів / засобів) посадовими (службовими) особами органу ДПС, накопичення та використання такої мультимедійної інформації (фото-, відео-, звукозапис)»
Право посадових (службових) осіб органу ДПС відкрито застосовувати технічні прилади / засоби, що мають функції фото-, відео-, звукозапису; відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відеофіксацію (відеозйомку), накопичувати та використовувати таку мультимедійну інформацію (фото-, відео-, звукозапис) під час проведення перевірок визначено у пп. 20.1.48 ПКУ.
Технічний прилад / засіб може застосовуватися посадовою (службовою) особою органу ДПС, що уповноважена брати участь у проведенні фактичної перевірки, зокрема, але не виключно:
— при врученні копії наказу про проведення перевірки;
— при пред’явленні направлень на проведення перевірки та службових посвідчень (належним чином оформлених відповідним контролюючим органом документів, що засвідчують посадову (службову) особу органу ДПС);
— при проведенні контрольно-розрахункової операції;
— в інших випадках, зокрема з питань, що стосуються або належать до предмета перевірки.
Кількість необхідних випадків (тривалість) застосування технічного приладу / засобу під час заходів податкового контролю визначається посадовою (службовою) особою органу ДПС, яка уповноважена брати участь у таких заходах.
Наказ ДПСУ від 31.03.2025 №327
чинний з 31.03.2025
З 25 квітня змінився порядок оформлення результатів документальних перевірок ДПС
! Платникам податків
Порядок №727 привели у відповідність до норм ПКУ, Закону №3603-ІХ щодо вдосконалення онлайн-комунікацій з платниками податків та Закону №2970-IX щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки.
Зокрема, Положення Порядку доповнено нормами щодо зобов’язання контролюючого органу повідомити платника податків про дату, час та місце / спосіб розгляду матеріалів перевірки, у тому числі в режимі відеоконференції.
Крім того,визначено процедуру ідентифікації платника податків або його представника, у тому числі у разі розгляду заперечень у режимі відеоконференції, необхідність фіксування відеоконференції за допомогою технічних засобів відеозапису.
Передбачено, що про участь у розгляді матеріалів перевірки (особисто або через свого представника), у тому числі в режимі відеоконференції, платник податків повідомляє у поданих запереченнях.
Під час розгляду матеріалів перевірки в режимі відеоконференції платник податків може надавати тільки усні пояснення з приводу предмета розгляду.
Наказ Мінфіну від 14.03.2025 №151
чинний з 25.04.2025
Змінився порядок видачі ваучерів для підтримання конкурентоспроможності на ринку праці
! Усім
Кабмін вніс зміни до Порядку видачі ваучерів для підтримання конкурентоспроможності деяких категорій громадян на ринку праці. Зокрема:
— збільшується з 90 до 120 днів термін, протягом якого після видачі ваучера між закладом освіти та особою укладається договір про навчання;
— викладено у новій редакції форму заяви про надання ваучера для підтримання конкурентоспроможності деяких категорій громадян на ринку праці.
Також внесено зміни до Порядку професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації зареєстрованих безробітних та Порядку реалізації експериментального проекту з організації професійного навчання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Державної служби зайнятості.
Постанова КМУ від 21.04.2025 №477
чинна з 26.04.2025
Запроваджено авторизацію замість дозволу на митну брокерську діяльність
! Митним брокерам
Кабмін вніс зміни до постанови від 27.09.2022 №1092 «Деякі питання реалізації положень Митного кодексу України щодо надання авторизацій». Зокрема, викладено у новій редакції форми заяв про надання авторизації авторизованого економічного оператора, про надання авторизацій на застосування спрощення / транзитного спрощення (окремо для кожного виду спрощення), а також форм таких авторизацій.
Нагадуємо, що для отримання авторизації підприємству необхідно подати до Держмитслужби:
1. Заяву за встановленою формою.
2. Анкету самооцінки підприємства:
— заповнюється повністю, якщо це перша авторизація;
— частково, якщо підприємство вже має авторизацію, яка підтверджує відповідність окремим критеріям.
3. Додаткові документи:
— копії наказів/документів щодо призначення відповідального за митні питання та покладання на нього встановлених обов’язків, визначених п. 4 ч. 4 ст. 14 МКУ;
— повний витяг з системи «Облік відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності та наявність судимості» щодо відповідних працівників підприємства.
Тож при поданні заяви обов’язково слід використовувати оновлені форми заяви та анкети самооцінки. Діючі дозволи залишаються чинними ще протягом одного року з дати набрання чинності новими правилами, тобто до 19 квітня 2026 року.
Постанова КМУ від 15.04.2025 №454
чинна з 19.04.2025
Мінцифри затвердило новий порядок обліку для своїх НМА
! Підприємствам, що належать до сфери управління Мінцифри
Цей Порядок визначає механізм документального оформлення та відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій, пов’язаних із створенням (модернізацією, модифікацією, розвитком), адмініструванням і забезпеченням функціонування окремих об’єктів авторського права у складі нематеріальних активів, а саме:
— комп’ютерних програм,
— баз даних,
— аудіовізуальних творів,
— вебсайтів та інших програмних продуктів,
їх безоплатною передачею між Мінцифри та підприємствами, установами, організаціями, що належать до сфери його управління.
Дія цього Порядку поширюється на Мінцифри та підприємства, установи, організації, що належать до сфери його управління та застосовується до нематеріальних активів, власником (держателем) яких є держава в особі Мінцифри, технічним адміністратором (адміністратором) — підприємство.
Методичні вимоги у сфері насінництва щодо збереження сортових та посівних якостей насіння кормових культур
! Сільгосппідприємствам
Мінагрополітики затвердило Методичні вимоги у сфері насінництва щодо збереження сортових та посівних якостей насіння кормових культур. Ними встановлюються мінімальні норми для насіннєвих посівів кормових культур для визначення сортових якостей, рівня засміченості бур’янами, ураженості хворобами та ушкодженості (заселеності) шкідниками та посівних якостей насіння кормових культур, що застосовуються органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями, які належать до сфери управління Мінагрополітики, аудиторами із сертифікації (агрономами-інспекторами), суб’єктами насінництва щодо насіння сортів, унесених до Державного реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні, та/або Державного реєстру патентів на сорти рослин.
Методичні вимоги поширюються на ботанічні таксони, зазначені у переліку ботанічних таксонів, що наведений у додатку 1 до Методичних вимог.
Наказ Мінагрополітики від 27.03.2025 №1535
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 02.05.2025 офіційно не опублікований
Нові правила лабораторних досліджень щодо належного обігу молока й молокопродуктів
! Агропродовольчим підприємствам
Правила проведення лабораторних досліджень (випробувань) передбачають удосконалення заходів щодо належного обігу молока й молочних продуктів на агропродовольчих ринках України. Зокрема:
— запроваджено вимоги до відбору зразків сирого молока та молочних продуктів;
— визначено показники якості та безпечності до сирого молока та молочних продуктів та періодичність контролю цих показників;
— встановлено вимоги щодо проведення лабораторних досліджень (випробувань) молока сирого та виготовлених із нього молочних продуктів (крім продукції промислового виробництва), що вводяться в обіг операторами ринку молока та молочних продуктів, у тому числі дрібнотоварними виробниками, кінцевому споживачу через агропродовольчі ринки.
Наказ Мінагрополітики від 25.11.2024 №4150
чинний з 29.04.2025
Подання нотаріусами до контролюючого органу інформації про посвідчені договори
! Нотаріусам
Нотаріальна палата України зауважила, що:
— інформація, яку повинен подавати нотаріус до контролюючого органу, в тому числі і у формі 4ДФ, не є податковою звітністю в розумінні глави 2 розділу II ПК, при поданні інформації про посвідчені правочини, видані свідоцтва про право на спадщину;
— нотаріус лише зобов’язаний подавати інформацію в строки, встановлені для податкового розрахунку, та вказувати відомості, які передбачені формою 4ДФ (номер згідно порядку, реєстраційний номер облікової картки платника податків, сума доходу, сума податків на доходи фізичних осіб, сума військового збору, ознака доходу тощо);
— нотаріус не є податковим агентом та не виконує його функції.
Окремо зазначено, що до нотаріуса не можуть бути застосовані штрафи згідно з п. 119.1 ПКУ, оскільки така відповідальність передбачена за неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги).
Лист НПУ від 02.04.2025 №15/4
Спрощено процедуру імпорту вибухових речовин та компонентів до БП для виробників
! Виробникам боєприпасів
Кабмін вніс зміни до Постанови КМУ №763 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо виробництва, закупівлі та постачання боєприпасів». Ця постанова спрощує процедури виробництва й закупівлі вибухових речовин та їх компонентів для виробництва боєприпасів.
Прийняті зміни вдосконалили і спростили процедуру імпорту вибухових речовин, засобів їх ініціювання, виробів та пристроїв, які містять вибухові речовини для виробників, які не мають чинних державних контрактів.
Підприємство, яке планує імпортувати вищезазначені товари, має бути включене до Електронного реєстру відбору та виконавців державних контрактів.
Перший крок — подача заяви до Мінстратегпрому. Далі протягом п’яти днів після надходження заяви працівники міністерства перевіряють, чи відповідає підприємство цілям експериментального проєкту та чи дійсно є включеним в реєстр. У разі позитивного висновку, Мінстратегпром надає підтвердження до Державної служби експортного контролю України, яка, за результатами опрацювання отриманих матеріалів, надає чи відмовляє у наданні разового дозволу на право імпорту товарів суб’єкту господарювання.
Постанова КМУ від 18.04.2025 №459
чинна з 22.04.2025