• Посилання скопійовано

Заміна акумуляторної тягової батареї — це капітальний чи поточний ремонт?

Підприємство має на балансі автонавантажувач, який працює на акумуляторній тяговій батареї. Батарея вийшла з ладу. Заміна батареї розглядатиметься як капітальний чи поточний ремонт?

Авто[електро]навантажувач — це колісна самохідна машина, призначена для навантажування, розвантажування і штабелювання вантажів, виконавчі органи якого приводяться в дію автомобільним двигуном внутрішнього згоряння [електродвигунами] (п. 4.1, 4.2 ДСТУ 3997-2000). Самохідні машини належать до механічних транспортних засобів (п. 1.10 розд.1 Постанови про ПДР). Зазвичай, ідентифікуючи ремонт транспортних засобів, ми користуємося Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту (далі — Положення №102).

Так, пп. 1.3 Положення №102 визначено, що капітальний ремонт — це ремонт, який виконується для відновлення справності та повного або близького до повного відновлення ресурсу виробу із заміною чи відновленням будь-яких частин, у тому числі базових. До капітального ремонту належать роботи, пов’язані із заміною кузова для автобусів та легкових автомобілів, рами для вантажних автомобілів або одночасною заміною не менш ніж трьох базових агрегатів. Якщо замінюються одночасно не більше ніж два базові агрегати, це є поточним ремонтом. Перелік базових агрегатів наводиться у додатку Г до згаданого положення, й акумуляторної тягової батареї у ньому немає.

З огляду на зазначене заміна акумуляторної батареї не є капітальним ремонтом. Проте зверніть увагу на те, що згадане Положення було прийнято у 1998 році і не містить згадки про електромобілі, а також не враховує, що тягові акумуляторні батареї використовуються як джерело постійного струму для живлення електричних двигунів автонавантажувача, їхня вартість значна і становить від 150 тис. грн. Фактично тягова батарея за своїм функціоналом прирівнюється до базового агрегату.

Тож, на нашу думку, заміна акумуляторної батареї відповідно до наведеної умови є заміною складової об’єкта основного засобу і списання вартості нової батареї на витрати, як при поточному ремонті, є необґрунтованим. Отже, це рішення повинен ухвалити не бухгалтер, а компетентна особа, яка відповідає за роботу цього навантажувача, й ухвалене рішення фіксується у наказі керівника, який бухгалтер бере до виконання.

Є ще і третій варіант (якщо батарею обліковують як окремий об’єкт ОЗ)!

За рішенням керівника заміна окремих важливих компонентів (частин) основних засобів, у нашому випадку — це тягова батарея, може бути відображена як заміна об’єкта основних засобів, якщо термін корисного використання такої частини відрізняється від терміну корисного використання основних засобів, до яких належить цей компонент (п. 29 Методрекомендацій №561).

У цьому випадку заміну такого компонента відображають капітальними інвестиціями у придбання нового об’єкта основних засобів:

— Д-т 152 К-т 207, 631, 661, 651;

— Д-т 10 К-т 152 і списанням заміненого об’єкта: Д-т 131 К-т 10 — на суму зносу ліквідованої частини об’єкта;

— Д-т 976 К-т 10 — на залишкову вартість ліквідованої частини об’єкта.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру