Суттєво. За рахунок переплати на рахунку в СЕА ПДВ погасити податковий борг з податку на прибуток не можна, натомість нараховані ПЗ з ПДВ погашаються за рахунок переплати автоматично.
! Платникам ПДВ
Державна податкова служба України розглянула звернення стосовно деяких питань повернення надміру сплачених грошових зобов’язань з податку на додану вартість (далі — ПДВ) та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє.
Як зазначено в зверненнях, відповідно до витягу з інформаційно-комунікаційної системи ДПС, у частині стану розрахунків з бюджетом, в Інтегрованій картці платника (далі — ІКП) Товариства обліковується переплата з ПДВ.
У зв’язку із зазначеним у Товариства виникла необхідність у наданні роз’яснення з таких питань:
1) в якому порядку здійснюється погашення нарахованих грошових зобов’язань за рахунок наявної переплати, яка обліковується в ІКП?;
2) чи потрібно Товариству після подання податкової декларації з ПДВ сплачувати задекларовану суму податкових зобов’язань з ПДВ, у разі якщо станом на дату проведення нарахування грошових зобов’язань обліковується сума переплати з ПДВ?;
3) чи буде вважатись порушенням та застосовуватись штрафні санкції до Товариства, якщо нараховані грошові зобов’язання з ПДВ будуть погашатись за рахунок наявної переплати?;
4) чи можливо використати суму переплати з ПДВ для оплати податку на прибуток підприємства?;
5) чи впливає на рішення про зарахування наявної переплати в рахунок оплати податку на прибуток наявна сума перевищення та відхилення між нарахованими податковими зобов’язаннями з ПДВ та зареєстрованими податковими накладними та/або розрахунками коригування до податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) за ___ — ____ роки?;
6) які ще можливі причини відмови в прийнятті позитивного рішення?;
7) в який термін згідно з прийнятим рішенням кошти зарахуються з одного рахунку на інший?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Надміру сплачені грошові зобов’язання — це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов’язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату (підпункт 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
Джерела сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків визначені у статті 87 розділу ІІ Кодексу.
Відповідно до пункту 87.1 статті 87 розділу ІІ Кодексу, джерелами сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків можуть бути будь-які власні кошти, зокрема суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Джерелом самостійної сплати грошових зобов’язань з ПДВ є суми коштів, джерела яких зазначені в абзаці першому пункту 87.1 статті 87 розділу ІІ Кодексу та обліковуються в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі — СЕА ПДВ). У разі сплати податкових зобов’язань, що виникли до 1 липня 2015 року, та/або погашення податкового боргу за податковими зобов’язаннями, що виникли до 1 липня 2015 року, перерахування коштів до бюджету здійснюється безпосередньо з рахунків платника податків, відкритих у банках, небанківських надавачах платіжних послуг.
Розрахунки з бюджетом у СЕА ПДВ здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 розділу ІІ Кодексу (пункту 200-1.2 статті 200-1 розділу V Кодексу).
Сплату грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено, зокрема, за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) (підпункт «а» пункту 87.1 статті 87 розділу ІІ Кодексу).
Порядком ведення податковими органами обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 №5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.03.2021 №321/35943, із змінами (далі — Порядок №5), визначено правила ведення в податкових органах оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Згідно із положеннями підпункту 1 пункту 1 розділу ІІ Порядку №5, з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватись такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.
ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.
Під час проведення облікової операції в ІКП зазначається дата запису операції, зміст операції та/або документ, на підставі якого здійснюється запис.
Спеціальне кодування всіх операцій, що використовуються ІКП облікових показників, забезпечує автоматизоване ведення ІКП.
Облік платежів ведеться в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення.
Щодо питань 1, 2 та 3
Інформаційна система після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій (абзац сьомий підпункту 1 пункту 1 розділу ІІ порядку №5).
Погашення нарахованих податкових зобов’язань за рахунок надміру сплачених сум грошових зобов’язань з відповідного платежу в ІКП здійснюється в хронологічному порядку за окремими обліковими операціями.
Якщо станом на дату проведення нарахування податкових зобов’язань з ПДВ у платника за таким видом платежу обліковуються надміру сплачені суми грошових зобов’язань, які сформовані за рахунок надходження до бюджету коштів з електронного рахунку в СЕА ПДВ, то нараховані податкові зобов’язання по податковій декларації з ПДВ в автоматичному режимі погашаються за рахунок надмірно сплачених до бюджету сум, які надійшли з електронного рахунку в СЕА ПДВ.
У такому випадку відповідальність за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов’язання з ПДВ, передбачена пунктом 124.1 статті 124 розділу ІІ Кодексу у вигляді штрафних санкцій у розмірах, визначених в цьому пункті, до Товариства застосовуватись не буде.
При використанні таких коштів у сплату податкових зобов’язань з ПДВ Товариству слід враховувати, що невикористання платником податку рахунку в СЕА ПДВ призводить до непоповнення такого рахунку, відповідно, до незбільшення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, до розбіжностей між даними СЕА ПДВ та ІКП, а на рахунку в СЕА ПДВ такого платника податку формується залишок узгоджених податкових зобов’язань платника податку, не сплачений до бюджету, який обліковується Казначейством до виконання в повному обсязі, тому з метою своєчасного і повного розрахунку з бюджетом платник має забезпечити наявність достатньої суми коштів на своєму рахунку в СЕА ПДВ.
Щодо питань 4, 5, 6 та 7
Умови та строки повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені визначено статтею 43 розділу ІІ Кодексу.
Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику відповідно до статті 43 розділу ІІ Кодексу та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу (пункт 43.1 статті 43 розділу ІІ Кодексу).
Не підлягають поверненню помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов’язань та пені платникам податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України «Про санкції», прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (підпункт 43.3 статті 43 розділу ІІ Кодексу).
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (пункт 43.4 статті 43 розділу ІІ Кодексу).
<...>
У разі повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунку платника податку в СЕА ПДВ у порядку, визначеному пунктом 200‑1.5 статті 200-1 розділу V Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА ПДВ, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов’язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів — шляхом перерахування на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг (пункт 43.4-1 статті 43 розділу ІІ Кодексу).
Контролюючий орган не пізніше ніж за п’ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів (пункт 43.5 статті 43 розділу ІІ Кодексу).
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п’яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку (пункт 43.6 статті 43 розділу ІІ Кодексу).
<...>