• Посилання скопійовано

Військово-транспортний обов’язок з 18 травня

З 18 травня військово-транспортний обов’язок для потреб ЗСУ стосуватиметься також водних транспортних засобів й іншої техніки та поширюватиметься на всіх юросіб й окремих фізосіб.

Нагадаємо, що з 18 травня набере чинності Закон №3633 (його основна частина) щодо удосконалення процедури проведення заходів мобілізації.

У «ДК» №18/2024 ми навели текст цього Закону у «ДК» №21/2024, а з окремими його нормами ознайомили тут, тут і тут. Зараз спинимося на нових правилах військово-транспортного обов’язку.

Статтю 6 Закону про мобілізацію Законом №3633 буде викладено у новій редакції. А саме вона стосується обов’язку надавати транспорт на потреби ЗСУ.

Наголосимо, що перелік осіб, транспортні засоби яких підлягають вилученню для потреб армії, не зміниться. Але до переліку ТЗ внесено ще й водні види транспорту.

Тож з 18 травня військово-транспортний обов’язок встановлюється з метою задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на особливий період транспортними засобами (у тому числі водними) і технікою та поширюватиметься на центральні й місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи й організації, у тому числі на залізниці, порти, пристані, аеропорти, нафтобази, автозаправні станції дорожнього господарства та інші підприємства, установи й організації, які забезпечують експлуатацію транспортних засобів, а також на громадян — власників транспортних засобів.

Але з 18 травня для виконання військово-транспортного обов’язку буде потрібен не тільки Порядок, а й норми безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки на період мобілізації й у воєнний час. Порядок є і нині, але норми має визначити КМУ окремо, бо це новація.

У новій редакції ст. 6 Закону про мобілізацію прописано правила встановлення цих норм. Вони визначатимуться у відсотках за галузями національної економіки.

Окремо у ст. 6 Закону про мобілізацію з’явиться норма щодо відшкодування державою вартості майна чи збитків. Так, порядок відшкодування збитків, яких зазнають центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи й організації, а також громадяни внаслідок вилучення чи примусового відчуження транспортних засобів в особливий період, визначається законом.

Наголосимо, що на сьогодні вже є Закон №4765 і Постанова №998. Проте КМУ ще має час визначитися, чи потрібно внести зміни до цієї постанови, чи потрібно затвердити нову, на виконання нового Закону №3633.

Подробиці від Міноборони

Залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюється ТЦК, центральним управлінням або регіональними органами СБУ, відповідними підрозділами розвідувальних органів України на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, що оформлюються відповідними розпорядженнями.

Про це повідомив речник Міністерства оборони України, старший лейтенант Дмитро Лазуткін у хроніці тижня від МОУ.

«Військово-транспортний обов’язок встановлюється з метою задоволення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період транспортними засобами, у тому числі водними та технікою. Це також можуть бути трактори, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні машини, сільськогосподарська техніка», — розповів він.

Приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі актів приймання-передачі, в яких зазначаються відомості про власників, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.

Повернення транспортних засобів власнику здійснюється протягом 30 календарних днів з моменту оголошення демобілізації.

Правила виконання військово-транспортного обов’язку

Як нині, так і з 18 травня виконання військово-транспортного обов’язку під час мобілізації здійснюється згідно з Мобілізаційним планом України шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на умовах їх повернення власникам після оголошення демобілізації.

Обсяги транспортних засобів за типами та марками, що планується залучити під час мобілізації, для підприємств, установ та організацій усіх форм власності встановлюються згідно з Мобілізаційним планом України місцевими державними адміністраціями за поданням територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Залучення транспортних засобів під час мобілізації здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, Центральним управлінням або регіональними органами Служби безпеки України, відповідними підрозділами розвідувальних органів України на підставі рішень місцевих державних адміністрацій, що оформлюються відповідними розпорядженнями.

Залучення держорганів до пошуку техніки

За новими нормами ч. 4 — 6 ст. 6 Закону про мобілізацію:

Міністерство внутрішніх справ України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує подання до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відомостей про зареєстровані транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період.

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечують подання до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відомостей про зареєстровані у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України водні транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період.

Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів визначає порядок і забезпечує надання до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки відомостей про зареєстровані трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні машини, сільськогосподарську техніку, які можуть бути призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період.

Але фактично ця норма діятиме після внесення Кабінетом Міністрів України змін до Положення про військово-транспортний обов’язок з метою доручення іншим органам влади, крім Міністерства внутрішніх справ, надавати відповідну інформацію до ТЦК.

Пільги для фізосіб

Не підлягає передачі Збройним Силам України, іншим військовим формуванням транспортний засіб, що належить на праві власності громадянину, у разі відсутності у нього права власності на інші транспортні засоби.

Заборона на переміщення ТЗ під час оголошення загальної мобілізації

У ст. 6 з’явиться окрема частина 7 щодо цього. За нею з моменту оголошення загальної мобілізації транспортні засоби, які призначені для доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період та перебувають на військовому обліку у ТЦК, забороняється відправляти за межі території України та до інших областей, передавати права власності на них юридичним особам або громадянам, в оренду (лізинг), надавати їх як предмет застави для виконання зобов’язань за договорами про надання кредиту та гарантії перед банківською установою, а також вчиняти інші дії, що унеможливлюють передачу таких транспортних засобів ЗСУ та іншим військовим формуванням.

Відправлення таких транспортних засобів під час загальної мобілізації до суміжних областей дозволяється після повідомлення ТЦК про місце перебування транспортних засобів на строк не більше одного місяця.

Відображення в обліку: консультують податківці

Приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі актів приймання-передачі, в яких зазначаються відомості про власників, технічний стан, залишкова (балансова) вартість та інші необхідні відомості, що дають змогу ідентифікувати транспортні засоби.

Якщо транспортні засоби, що обліковувалися підприємством у складі основних засобів, передані (мобілізовані) ним для забезпечення потреб Збройних Сил України за актом приймання-передачі, то право власності на такі транспортні засоби залишається у підприємства. Отже, такі засоби і надалі обліковуватимуться на балансі і, відповідно до правил бухгалтерського обліку, може продовжуватися їх амортизація.

А в разі коли транспортний засіб передається за актом про примусове відчуження, такий засіб підлягає списанню з балансу товариства.

Крім того, якщо транспортні засоби, що перебувають у власності суб’єктів господарювання, обліковуються як товари, призначені для продажу, такі транспортні засоби у бухгалтерському обліку враховуються у складі запасів.

Роз’яснення Головного управління Державної податкової служби
у Вінницькій області від 17.11.2022

Штраф за невиконання військово-транспортного обов’язку

За п. 5 Положення про військово-транспортний обов’язок посадові особи та громадяни несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання військово-транспортного обов’язку відповідно до закону.

Тож на керівників юросіб та фізосіб, які мали подати таку інформацію, але не зробили цього вчасно, чекатиме адміністративний штраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП).

Нагадаємо, що за нещодавно прийнятим і на момент підписання цього номера до друку ще офіційно не опублікованим Законом №3696 (його текст та коментар «ДК» див. «ДК» №21/2024) за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період штраф для посадових осіб підприємств буде від 34 000 до 59 500 грн. Для фізосіб цей штраф становитиме від 1 000 до 1 500 н. м. д. г. (від 17 000 до 25 500 грн).

Наразі розмір такого адмінштрафу через особливий період становить для юросіб від 300 до 500 н. м. д. г. (від 5 100 грн до 8 500 грн), а для фізосіб — від 100 до 200 н. м. д. г. (від 1 700 до 3 400 грн).

Нормативна база

  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 №8073-X.
  • Закон про мобілізацію — Закон України від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
  • Закон №3633 — Закон України від 11.04.2024 №3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку».
  • Закон №3696 — Закон України від 09.05.2024 №3696-IX «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
  • Закон №4765 — Закон України від 17.05.2012 №4765-VI «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».
  • Положення про військово-транспортний обов’язок — Положення про військово-транспортний обов’язок, затверджене постановою КМУ від 28.12.2000 №1921.
  • Постанова №998 — Постанова КМУ від 31.10.2012 №998 «Деякі питання здійснення повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру