• Посилання скопійовано

Гарантійний ремонт: що змінилося з 5 грудня?

Новий Порядок визначає правила гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів та механізм взаємодії між споживачами, виробниками технічно складних побутових товарів, продавцями, сервісними центрами, але вже без паперового навантаження. Він почав діяти з 5 грудня 2023 року.

Як ми вже писали (див. «ДК» №50/2023), постановою КМУ від 28.11.2023 №1251 затверджено новий Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів. Цю постанову було офіційно опубліковано в «Урядовому кур’єрі» 5 грудня, тож із цієї дати вже діють нові правила гарантійного ремонту. Водночас із цієї самої дати втратив чинність старий Порядок, затверджений постановою КМУ від 11.04.2002 №506.

Загальні положення

Новий Порядок визначає механізм взаємодії між споживачами, виробниками технічно складних побутових товарів, продавцями, сервісними центрами під час здійснення гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни товарів.

Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, наведено у додатку до Порядку №1251.

Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні

Апаратура радіоелектронна побутова

Машини та прилади електропобутові

Машини та прилади для механізації робіт у побуті

Побутові прилади електронної техніки, у тому числі обчислювальна техніка

Засоби зв’язку

Прилади складної механіки, у тому числі годинники та секундоміри

Музичні інструменти, у тому числі електромузичні

Складні комплектувальні вироби

Транспортні засоби

Продукція виробничо-технічного призначення, яка може бути використана у побуті

Товари медичного призначення

Товари для зайняття фізичною культурою, спортом і туризмом

Зброя спортивна вогнепальна, газова, пневмогазова, пружинна, пневматична

Засоби вимірювальної техніки побутового призначення

Дія нового Порядку №1251 не поширюється на здійснення гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни призначених для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортних засобів усіх типів: це автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, які використовуються на автомобільних дорогах державного значення і відповідно до законодавства підлягають державній реєстрації та обліку територіальними органами з надання сервісних послуг МВС.

Виконання гарантійних зобов’язань

Виробник (продавець) виконує гарантійні зобов’язання щодо товару, зокрема передбачені рекламою, шляхом здійснення безоплатного ремонту або заміни товару протягом гарантійного строку відповідно до Закону про захист прав споживачів (п. 3 Порядку №1251).

Гарантійне обслуговування полягає у тому, що виробник (продавець, сервісний центр) у разі виявлення недоліку товару, який виник з вини виробника (продавця), зобов’язується про-тягом гарантійного строку організувати гарантійний ремонт товару, який здійснюється за зверненням споживача безоплатно.

Відносини між виробниками, продавцями та сервісними центрами визначаються відповідними договорами.

Експлуатаційні документи на товар

Експлуатаційні документи на товар, що містять гарантійний талон та інформацію про товар, надаються споживачеві у паперовій або електронній формі через офіційний вебсайт виробника не пізніше моменту передачі товару.

В інформації про товар має бути зазначено: найменування товару, модель, серійний номер, дату виготовлення товару, основні споживчі властивості, характеристики товару, правила й умови зберігання та безпечного використання товару, гарантійні зобов’язання, надані виробником (продавцем) щодо товару, гарантійний строк, строк служби товару, за потреби відомості про дії споживача після закінчення строку служби товару та про можливі наслідки невиконання таких дій, найменування й адресу виробника (або імпортера), найменування й адресу сервісного центру, інформацію про товар, який за певних умов може мати небезпечний вплив на життя, здоров’я і майно споживача, та про можливі наслідки такого впливу.

Як варіант, виробник може надати споживачеві доступ до експлуатаційних документів на товар, які розміщені на офіційному вебсайті виробника, інформація про який зазначається безпосередньо на товарі та/або на пакованні чи супровідних документах, що разом із товаром передаються споживачеві, чи в інший спосіб (у доступній наочній формі).

Приймання товару на гарантійний ремонт або гарантійну заміну

Для здійснення гарантійного ремонту або гарантійної заміни товар приймається продавцем (сервісним центром) після пред’явлення споживачем розрахункового документа і гарантійного талона за умови цілісності передбачених експлуатаційними документами пломб на товарі.

У разі надання виробником (продавцем) гарантійних зобов’язань в електронній формі споживач також повинен надати продавцеві (сервісному центру) необхідну інформацію, яка ідентифікує товар та надає доступ до гарантійного талона в електронній формі.

Продавець (сервісний центр) за зверненням споживача про необхідність усунення недоліку в товарі проводить безоплатно для споживача діагностику такого товару з метою виявлення недоліку.

У разі виявлення недоліку, який виник з вини виробника (продавця), товар підлягає гарантійному ремонту в установлений строк.

Продавець (сервісний центр) приймає товар та видає споживачеві квитанцію або інший документ. У них зазначаються найменування та адреса сервісного центру, номер, за яким товар приймається для гарантійного ремонту, найменування товару, модель, серійний номер, дата виготовлення, дата приймання товару, опис зовнішнього вигляду товару, опис заявленого недоліку, строк здійснення гарантійного ремонту, інформація про споживача, засоби зв’язку з ним та інша необхідна інформація.

Для здійснення гарантійного ремонту може бути прийнята лише та складова частина товару чи комплектувальний виріб, в яких виявлено недолік, із дотриманням вимог, передбачених п. 5 і 6 Порядку №1251.

Продавець (сервісний центр) несе відповідальність за якість і безпеку виконаних робіт, строк здійснення гарантійного ремонту та зберігання прийнятого товару.

Відремонтований товар має відповідати вимогам експлуатаційних документів.

Увага!

Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, для потреб застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 16.03.2017 №231, діє й надалі, до нього зміни не вносили.

Коли виникає потреба в гарантійній заміні

Якщо продавець (виробник) заявив про те, що здійснення гарантійного ремонту товару є економічно невигідним для нього або його неможливо здійснити, продавець (виробник) здійснює гарантійну заміну товару на такий самий товар або аналогічний з-поміж наявних у продавця (виробника) чи повертає сплачені за товар кошти споживачеві в установленому законодавством порядку.

Тоді споживач повертає товар із недоліком відповідно до комплектації, зазначеної в експлуатаційних документах на товар.

Коли товар не підлягає гарантійній заміні

Якщо за результатами діагностики недоліку в товарі не виявлено або з’ясовано, що недолік виник не з вини виробника (продавця), споживачеві надається підтвердний документ у паперовій або електронній формі.

Якщо під час гарантійного строку потрібно провести експертизу товару, її проводить відповідно до Закону про захист прав споживачів.

Закінчення строку здійснення гарантійного ремонту

Закінченням строку здійснення гарантійного ремонту вважається дата повідомлення споживачеві про завершення гарантійного ремонту, про що робиться позначка у гарантійному талоні.

У повідомленні про завершення гарантійного ремонту зазначають строк одержання споживачем відремонтованого товару.

Під час передачі споживачеві відремонтованого товару продавець (сервісний центр) перевіряє у присутності споживача відповідність параметрів та споживчих властивостей товару вимогам експлуатаційних документів. Споживач скріплює результати перевірки своїм підписом у квитанції або іншому документі, що видані йому відповідно до пункту 6 Порядку №1251.

Якщо споживач не прибув у зазначений у повідомленні строк для одержання відремонтованого товару, питання щодо його зберігання вирішується відповідно до умов договору, укладеного між продавцем (сервісним центром) та споживачем, у встановленому законодавством порядку.

Документація щодо гарантійного ремонту

У новому Порядку №1251 вже немає дев’яти паперових форм, що їх продавці зобов’язані були заповнювати при гарантійному обслуговуванні товару за старим Порядком №506. Тепер ці документи є необов’язковими.

Але за бажання продавці й надалі можуть їх застосовувати. Хоча за їх відсутність з дати набрання чинності новим Порядком №1251 Держпродспоживслужба не штрафуватиме.

Нормативна база

  • Закон про захист прав споживачів — Закон України від 12.05.1991 №1023-XII «Про захист прав споживачів».
  • Перелік №231 — Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 16.03.2017 №231.
  • Порядок №506 — Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затверджений постановою КМУ від 11.04.2002 №506 (втратив чинність 05.12.2023).
  • Порядок №1251 — Порядок гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів, затверджений постановою КМУ від 28.11.2023 №1251.

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру