• Посилання скопійовано

Порядок блокування ПН/РК: зміни з 9 грудня

9 грудня 2023 року наберуть чинності зміни до Порядку блокування ПН та РК. Учергове оновлено критерії позитивної податкової історії та додано ще деякі зміни.

7 листопада на черговому засіданні КМУ затверджено Постанову №1154 щодо внесення змін до Порядку блокування ПН та РК і Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН та РК, про неврахування таблиці даних платника ПДВ, про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку.

Постанова набирає чинності через 30 днів з дня її опублікування. Її опубліковано в «Урядовому курʼєрі» 9 листопада. Відповідно новації у блокуванні ПН та РК запрацюють з 9 грудня.

Змінено порядок розрахунку показника D — «податкове навантаження»

Показник D уже знайомий платникам ПДВ — це так зване податкове навантаження, тобто скільки податків та ЄСВ сплачує платник ПДВ щодо обсягу постачання товарів/послуг на митній території України. З 9 грудня 2023 року змінюються складові формули розрахунку цього показника. Формула залишається та сама:

D = S : T,

але її складові дещо змінено.

А саме: змінено визначення періоду, за який розраховують показник D, — тепер це останні 12 місяців, які передують календарному місяцю, в якому ПН/РК прийнято для реєстрації в ЄРПН, та за які настав граничний строк сплати ПДВ. Зміни і приклади розрахунку періодів наведено у таблиці 1.

Таблиця 1

Складові формули D = S : T

Показник Було до 9 грудня 2023 Стало з 9 грудня 2023
S Загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК, сум ЄСВ та податків і зборів платником ПДВ та його відокремленими підрозділами Загальна сума сплачених платником ПДВ та його відокремленими підрозділами сум ЄСВ та податків і зборів за період, що припадає на останні 12 звітних (податкових) періодів*, які передують календарному місяцю, в якому ПН/РК прийнято для реєстрації в ЄРПН, та за які настав граничний строк сплати ПДВ
T Загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними ст. 193 ПКУ (0%, 7%, 14%, 20%), зазначеними платником ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК (колонка А рядків 1.1, 1.2, 1.3, 2.1 та 3 декларацій з ПДВ) Загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними ст. 193 ПКУ (0%, 7%, 14%, 20%), зазначена платником ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН за операціями у періоді, що припадає на останні 12 звітних (податкових) періодів*, які передують календарному місяцю, в якому ПН/РК прийнято для реєстрації в ЄРПН, та за які настав граничний строк сплати ПДВ (колонка А рядків 1.1, 1.2, 1.3, 2.1 та 3 декларацій з ПДВ)
Приклад розрахунку періоду Поточний місяць для розрахунку — грудень 2023, розраховуємо показники на 1 грудня.
Показники розраховуються за період грудень 2022 — листопад 2023, тобто за 12 місяців до 1 грудня
Поточний місяць для розрахунку — грудень 2023, розраховуємо показники на 1 грудня.
Показники розраховуються за період листопад 2022 — жовтень 2023, позаяк станом на 1 грудня:
— строк сплати ПДВ за жовтень 2023 настав 30 листопада 2023, тому останнім місяцем періоду буде жовтень 2023;
— строк сплати ПДВ за листопад 2023 настане 30 грудня, тому листопад у 12-місячний період не включається
* У цьому контексті слово «період» означає місяць, адже базовим звітним періодом для ПДВ є місяць.

Якщо у платника показник D більше ніж 0,05, то це означає, що сума сплачених ЄСВ, податків і зборів перевищує 5% від обсягу постачання товарів/послуг за оподатковуваними операціями, що поліпшує його позитивну історію платника ПДВ.

Значення показника D відображається в електронному кабінеті платника податків, в розділі «Моніторинг ПН/РК, Показники D та P».

Деталізовано показник Р — сума ПДВ у податкових накладних

До коментованих змін для моніторингу ПН/РК використовувався показник Р:

P = Pм х 1,4,

де:

P — сума ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН у звітному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК, тобто поточна сума ПЗ з ПДВ, яка реєструється у поточному місяці;

— найбільша місячна сума ПДВ, зазначена у ПН/РК, зареєстрованих за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено ПН/РК.

Цю формулу деталізували, тепер:

показник Рпоточ — сума ПДВ, зазначена платником ПДВ у ПН/РК, які зареєстровані в ЄРПН у поточному календарному місяці, з урахуванням прийнятої для реєстрації ПН/РК;

показник Pмакс, який розраховується за формулою: Pмакс = Pнайб х 1,4. Суть цього показника повністю відповідає показнику Р до змін;

показник Pнайб — найбільша місячна сума ПДВ, зазначена платником ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН за операціями останніх 12 звітних (податкових) періодів, які передують місяцю, в якому ПН/РК прийнято для реєстрації, та за які настав граничний строк подання декларації з ПДВ. За змістом цей показник відповідає показнику Рм до змін, але період розрахунку показника вже інший.

Отже, враховуються лише ті 12 місячних періодів, за які настав строк подання декларації з ПДВ. На прикладі грудня 2023 року це буде період з листопада 2022 року до жовтня 2023 року, адже декларацію за жовтень 2023 треба подати до 20 листопада включно. Станом на 1 грудня 2023 строк подання декларації за листопад 2023 ще не настане, тому листопад до розрахункового періоду не включаємо.

Показники Рпоточ та Pмакс за новою формулою відображатимуться в електронному кабінеті в розділі «Моніторинг ПН/РК, Показники D та P» (зараз там тільки показник Р за старою формулою).

Показник Рмакс використовуватиметься для оцінки позитивної податкової історії платника. Логіка контролю цього показника полягає в тому, щоб «позитивні» платники ПДВ не робили різкого збільшення обсягів постачання — більше ніж у 1,4 раза від максимального показника, якого вони досягли протягом останніх 12 місяців, які передують місяцю, в якому ПН/РК прийнято для реєстрації та за які настав граничний строк подання декларації з ПДВ. Сумлінні платники, на думку авторів змін, повинні нарощувати свої обсяги поступово.

Позитивну податкову історію платника ПДВ писатимуть по-новому

Найбільше змін зазнав додаток 2 до Порядку №1165 — перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника ПДВ. Подивимося, що саме змінилося.

По-перше, введено чотири умови, які мають одночасно виконуватися:

протягом шести попередніх місяців мають виконуватись дві умови щодо асортименту товарів, що відповідно придбаваються й постачаються платником ПДВ (див. табл. 2 і нижче);

— значення показника D на момент подання ПН/РК на реєстрацію становить більше ніж 0,05 — «податкове навантаження» більше ніж 5% обсягів продажу товарів/послуг;

— значення показника Pпоточ на момент подання ПН/РК на реєстрацію є меншим ніж значення Рмакс, тобто протягом останніх 12 місяців, за які настав граничний строк подання декларації з ПДВ, не було різкого збільшення обсягів продажу.

Таблиця 2

Умова спеціалізації платника ПДВ із позитивною податковою історією

Закупівлі протягом шести попередніх місяців Продаж протягом шести попередніх місяців
75% Перший код за УКТЗЕД/ДКПП
Другий код за УКТЗЕД/ДКПП
Третій код за УКТЗЕД/ДКПП
Четвертий код за УКТЗЕД/ДКПП
75% Один код за УКТЗЕД/ДКПП\
25% Решта кодів за УКТЗЕД/ДКПП 25% Решта кодів за УКТЗЕД/ДКПП

Асортимент закупівель та продажу товарів/послуг у «позитивного» платника ПДВ

По-перше, щоб мати позитивну податкову історію платника податку на додану вартість, потрібно продавати здебільшого (75%) тільки один код товарів за УКТЗЕД або послуг за ДКПП, а закуповувати не більше ніж чотири основні коди (теж у межах 75%) товарів/послуг за УКТЗЕД/ДКПП.

На думку автора, ця умова дуже дивна, адже вона передбачає надмірну спеціалізацію платника ПДВ. Наприклад, косметичні товари мають декілька різних кодів УКТЗЕД:

— 3304990000 — засоби для догляду за шкірою;

— 3304100000 — засоби для макіяжу губ;

— 3304200000 — засоби для макіяжу очей;

— 3305100000 — шампуні;

— 3305900000 — засоби для догляду за волоссям.

Це — звичайний (і неповний!) асортимент товарів для платника, який має КВЕД 46.45 «Оптова торгівля парфумними та косметичними товарами». Цей платник не може продавати 75% товарів одного коду УКТЗЕД, тож йому позитивна податкова історія не світить?

А якщо платник ПДВ виробляє щось таке, для чого йому потрібно багато різної сировини та послуг? Він теж стає «підозрілим» платником? Сподіваємося, податківці швидко нададуть відповіді на ці запитання.

По-друге, запроваджено зарплатну умову: середньомісячна сума сплаченого ПДФО з розрахунку на одну фізособу, якій нараховано дохід у вигляді заробітної плати, перевищує суму ПДФО, розраховану з подвійного розміру мінімальної зарплати у відповідному місяці, за умови що середньомісячна кількість працівників за останні 12 місяців становить не менше ніж п’ять осіб.

Станом на жовтень 2023 року мінімальна зарплата становить 6 700 грн, подвійна сума на одну фізособу — 13 400 грн, сума ПДФО з цієї зарплати — 2 412 грн. Для мінімального колективу з п’яти працівників потрібно щомісяця платити ПДФО не менше ніж 12 060 грн. Самої цієї суми ПДФО недостатньо, потрібно ще відповідати мінімальному нормативу чисельності — 5 працівників.

По-третє, умова щодо сплати ПДВ протягом останніх 12 календарних місяців: загальна сума ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому прийнято для реєстрації ПН/РК, платником ПДВ та його відокремленими підрозділами, які подали ПН/РК на реєстрацію, становить більше ніж 1 млн грн. Одночасно з цим:

— значення показника D становить більше ніж 0,05 — дотримується 5% «податкового навантаження»;

— значення показника Pпоточ є меншим ніж значення Рмакс — немає різкого стрибка продажів.

Цю умову цілком реально виконати платникам-«середнячкам» — якщо поділити 1 млн грн на 12 місяців, отримаємо в середньому на місяць 83,3 тис грн ПДВ.

По-четверте, запроваджено умови, які стосуються «дисципліни» розблокування ПН/РК платником ПДВ, вони мають виконуватись одночасно:

— щодо всіх ПН/РК, зупинених протягом 180 днів, що передують даті прийняття ПН/РК для реєстрації, платник подав пояснення та копії документів, — тобто не варто ігнорувати заблоковані ПН/РК, навіть якщо вони були складені помилково;

— щодо всіх ПН/РК, стосовно яких настав граничний строк розгляду поданих пояснень та копій документів, комісія регіонального рівня прийняла рішення про реєстрацію або комісія центрального рівня прийняла рішення про задоволення скарги та скасувала рішення про відмову в реєстрації;

— у ПН/РК, прийнятих для реєстрації у поточному місяці, зазначено операції згідно з кодами УКТЗЕД/ДКПП, що відображені у ПН/РК, щодо яких виконується попередня умова про позитивні рішення комісій, тобто за цими кодами прийнято позитивні рішення;

— у поточному місяці значення показника Pпоточ за операціями згідно з кодом УКТЗЕД/ДКПП, що відображений у ПН/РК, щодо яких виконується попередня умова про позитивні рішення комісій, є меншим ніж значення Рмакс за таким кодом УКТЗЕД — не люблять автори змін різкого зростання показників;

— щомісячний обсяг постачання, зазначений платником податку в ПН/РК, прийнятих для реєстрації за операціями останніх шести послідовних звітних (податкових) періодів, що передують поточному місяцю, перевищує 500 тис. грн. У перерахунку на річний обсяг постачання це всього 6 млн грн на рік — за умови рівномірної діяльності протягом року, тобто для малого бізнесу ця умова досяжна.

І по-п’яте, наостанок розглянемо довгострокові умови, які мають виконуватися протягом 36 місяців (3 років) перед поточним місяцем. Цей набір умов теж має виконуватись одночасно:

— платник ПДВ та його відокремлені підрозділи не мають заборгованості зі сплати ЄСВ та податків і зборів;

— податкову звітність та звітність щодо нарахованих сум ЄСВ подано до контролюючого органу без порушення строків для подання такої звітності;

— ПН/РК подано для реєстрації без порушення строків, визначених у п. 201.10 ПКУ;

— середньомісячний обсяг постачання, зазначений платником податку у ПН/РК, зареєстрованих у Реєстрі, перевищує 500 тис. грн. У перерахунку на рік це становить 6 млн грн за умови рівномірної діяльності протягом року.

При цьому в поточному місяці:

— значення показника D становить більше ніж 0,05;

— значення показника Pпоточ є меншим ніж значення Рмакс.

Тут узагалі нічого недосяжного немає — треба вчасно здавати звіти, сплачувати податки, подавати на реєстрацію ПН/РК і продавати товарів/послуг не менше ніж на 500 тис. щомісяця, при цьому мати належне «податкове навантаження» та не лякати контролерів різким зростанням обсягів продажів.

Цікаво, чи враховуватимуть факт своєчасного подання ПН/РК на реєстрацію, якщо при цьому платникові забракне ліміту для реєстрації? Адже формально умова буде виконана — ПН/РК подано на реєстрацію вчасно, а те, що для реєстрації забракло ліміту, — то це зовсім інша історія… Втім, не рекомендуємо так ризикувати, просто звертаємо вашу увагу на недосконалість цього формулювання умови.

А що нового для зовсім малих платників ПДВ?

Вище ми розглянули умови поліпшення позитивної історії платника ПДВ для бізнесу з оборотами більше ніж 6 млн грн на рік, із колективом працівників більше ніж 5 осіб тощо. А чи є зміни для малих платників ПДВ?

Так, є — для них підкоригували ознаку безумовної реєстрації ПН/РК — у пп. 2 пункту 3 Порядку №1165, в останньому реченні замінили слова «платників податку» на слова «платників податків». У п. 2 Порядку №1165 зазначено, що платник податку — це платник ПДВ. Відповідно, термін «платник податків» означає платника податків взагалі, не тільки платника ПДВ.

Тепер виходить, що для безумовної реєстрації ПН/РК малому бізнесу потрібно дотриматися таких умов:

— місячний обсяг постачання у поточному місяці — менше ніж 500 тис. грн (без змін);

— обсяг операцій з одним покупцем у поточному місяці — менше ніж 50 тис. грн (без змін);

— сума ПДВ, сплачена у попередньому місяці — більше ніж 20 тис. грн (без змін);

— керівник платника ПДВ є особою, яка обіймає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податків (ось тут слово «податку» замінили словом «податків»).

Остання зміна фактично означає зменшення кількості суб’єктів, у яких керівником може бути одна й та сама особа. Якщо до 9 грудня 2023 перевіряється факт того, що один керівник має бути максимум у трьох платників ПДВ, то після 9 грудня для виконання цього критерію розглядатимуться всі платники податків, у яких керівником є одна особа, — не тільки платники ПДВ (див. таблицю 3). Ймовірно, таким чином хочуть виключити любителів дроблення бізнесу з числа сумлінних платників.

Таблиця 3

Виконання критерію безумовної реєстрації ПН/РК — кількість платників зі спільним керівником

До 9 грудня 2023 Після 9 грудня 2023
ТОВ А — платник ПДВ і податку на прибуток Спільний керівник п’яти підприємств, з яких три — платники ПДВ.
Критерій пп. 2 п. 3 Порядку №1165 виконується
ТОВ А — платник ПДВ і податку на прибуток Спільний керівник п’яти підприємств, незалежно від того, чи є вони платниками ПДВ.
Критерій пп. 2 п. 3 Порядку №1165 не виконується
ТОВ Б — неплатник ПДВ, платник податку на прибуток ТОВ Б — неплатник ПДВ, платник податку на прибуток
ТОВ В — неплатник ПДВ, платник ЄП ТОВ В — неплатник ПДВ, платник ЄП
ТОВ Г — платник ПДВ, платник ЄП ТОВ Г — платник ПДВ, платник ЄП
ТОВ Д — платник ПДВ і податку на прибуток ТОВ Д — платник ПДВ і податку на прибуток

Така сама зміна відбулася і в п. 1 додатка 2 до Порядку №1165 (позитивна податкова історія): обсяг постачання поточного місяця не перевищує 1 млн гривень за умови, що обсяг постачання у поточному місяці за операціями з одним отримувачем — платником ПДВ не перевищує 100 тис. гривень та керівник — посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податків. Тут теж слово «податку» замінено на слово «податків», що так само зменшує кількість суб’єктів господарювання зі спільним керівником. Обсяги операцій залишаються без змін.

Оскарження рішень про неврахування таблиці та ризиковість платника ПДВ

І ще з позитивного — впроваджено можливість адміністративного та судового оскарження. До Порядку №1165 додано приписи про те, що:

— рішення про неврахування таблиці даних платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку в разі прийняття рішення комісією регіонального рівня; у судовому порядку в разі прийняття рішення комісією центрального рівня;

— рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника ПДВ може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Нормативна база

  • Порядок №1165 — Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 11.12.2019 №1165.
  • Постанова №1154 — Постанова КМУ від 07.11.2023 №1154 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165».

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру