Загальні правила перевірок щодо бюджетного відшкодування
За загальними правилами, платники ПДВ, які мають право на бюджетне відшкодування та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження ДПС заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки.
Строки узгодження суми бюджетного відшкодування
Відповідно до п. 200.12 ПКУ зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі з однієї з таких дат:
— з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі якщо контролюючий орган вніс до Реєстру відомості про відсутність порушень під час такої перевірки;
— з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі якщо контролюючий орган не вніс до Реєстру відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнювальному розрахунку, з обов’язковою позначкою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);
— з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого ПКУ для складення акта перевірки, в разі якщо контролюючий орган не вніс до Реєстру відомості про дату складення акта перевірки;
— з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого ПКУ для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі якщо контролюючий орган не вніс до Реєстру відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення;
— з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.
Така перевірка проводиться протягом 30 к. д. за останнім днем граничного строку подання декларації або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), а якщо такі документи були надані пізніше, — за днем їх фактичного подання.
А у випадках, визначених п. 200.11 ПКУ, бюджетне відшкодування отримують за результатами документальної перевірки, що проводиться протягом 60 к. д., наступних за граничним строком подання декларації, а в разі якщо така декларація надана після закінчення граничного строку, — за днем її фактичного подання, у порядку, передбаченому пп. 78.1.8 ПКУ.
Після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування Держказначейство перераховує таку суму з бюджетного рахунку на поточний банківський рахунок платника податку протягом п’яти операційних днів.
Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.
Як проводяться перевірки щодо бюджетного відшкодування під час війни?
У зв’язку із запровадженням воєнного стану на території України, відповідно до пп. 69.11 підрозд. 10 розд. XX ПКУ дію п. 200.10 — 200.12 ПКУ зупинено до 21 липня 2022 року.
Зокрема, пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ передбачено: камеральні податкові перевірки податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:
— лютий, березень, квітень, травень 2022 р. — розпочинаються наступного дня після 20 липня 2022 р. та завершуються не пізніше ніж 20 вересня 2022 р.;
— червень, липень 2022 р. — розпочинаються наступного дня після 20 серпня 2022 р. та завершуються не пізніше ніж 20 жовтня 2022 р..
Подані уточнювальні роз-рахунки до податкових декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди до лютого 2022 р. перевіряються у строк, визначений п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку.
Документальні позапланові перевірки, що розпочаті після 27 травня щодо декларацій або уточнювальних розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, проводяться протягом 60 календарних днів, наступних після закінчення граничного терміну проведення камеральної перевірки відповідної декларації або уточнюючого розрахунку.
Повертаються узгоджені суми бюджетного відшкодування у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
При цьому з 27 травня дозволено камеральні перевірки тільки декларацій або уточнювальних розрахунків, до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, за умови формування показників на підставі:
— податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;
— та/або митних декларацій;
— за винятком здійснення операцій з підакцизними товарами (продукцією), визначених пп. 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 ПКУ.
І насамкінець наголосимо, що термін документальних перевірок декларацій з ПДВ у разі бюджетного відшкодування можуть скоротити.
Як формується реєстр БВ
Відповідно до пп. 200.7.1 ПКУ, формування Реєстру заяв про повернення суми БВ здійснюється на підставі баз даних ДПС та Держказначейства.
Відповідно до п. 5 розд. ІІ Порядку інформаційної взаємодії Мінфіну, ДПС та Держказначейства в процесі формування Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування ПДВ Мінфін до 13-ї години забезпечує автоматичну обробку інформації, отриманої від ДПС, та щоденне оприлюднення (крім вихідних, святкових та неробочих днів) Реєстру на своєму офіційному вебсайті.
Законопроєкт №7591
26.07.2022 р. у ВРУ зареєстровано законопроєкт №7591 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо посилення відповідальності посадових осіб контролюючих органів, прискорення бюджетного відшкодування податку на додану вартість та запровадження додаткових механізмів компенсації вартості відчуженого майна у період воєнного стану».
Метою законопроєкту є посилення відповідальності посадових осіб контролюючих органів, зменшення перевірок платників податків у період воєнного стану, прискорення бюджетного відшкодування ПДВ для суб’єктів господарювання та запровадження додаткових механізмів компенсації вартості відчуженого майна у період воєнного стану.
З огляду на це законопроєктом пропонується:
— посилити персональну відповідальність податкового інспектора та його безпосереднього керівника за систематичне (три та більше разів протягом останніх дванадцяти місяців) скасування за рішенням суду неправомірних податкових повідомлень-рішень, які прийняті такими особами, шляхом звільнення таких осіб з роботи в контролюючому органі без права роботи протягом трьох років у будь-якому контролюючому органі;
— скоротити термін проведення камеральних податкових перевірок декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди червень, липень 2022 року до 30 днів та завершити їх проведення не пізніше 20 вересня 2022 року;
— скоротити у період воєнного стану термін проведення документальних позапланових перевірок при бюджетному відшкодуванні ПДВ (у разі необхідності їх проведення) з 60 днів до 30 днів;
— встановити, що у період воєнного стану документальні позапланові перевірки проводяться лише з підстав припинення суб’єктів господарювання та бюджетного відшкодування ПДВ;
— відновити роботу електронного кабінету протягом 24 годин кожного календарного дня, крім часу, необхідного для його технічного обслуговування;
— визначати вартість примусово відчуженого майна (за вимогою власника майна) у сумі його первісної вартості, зазначеної в первинних документах, складених відповідно до Закону про бухоблік;
— доповнити механізм отримання компенсації за примусово відчужене майно для колишніх власників шляхом зменшення податкових зобов’язань із загальнодержавних податків і зборів або шляхом випуску облігацій внутрішньої державної позики на суму вартості відчуженого майна;
— заборонити вивезення примусово відчуженого майна за межі митної території України.