Послідовність дій під час припинення ТОВ
Нагадаємо, що ліквідацію ТОВ здійснюють у два етапи (п. 10 — 14 ст. 17 Закону про держреєстрацію):
Етап 1. Для державної реєстрації рішення про припинення юрособи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юрособи, подають такі документи:
1) примірник оригіналу (або нотаріально засвідчену копію) рішення учасників юрособи чи відповідного органу юрособи;
2) примірник оригіналу (або нотаріально засвідчену копію) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, ІПН (або відомості про серію та номер паспорта — для фізосіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), а також строк заявлення кредиторами своїх вимог — у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юрособи.
Це важливо!
Утворюючи ліквідаційну комісію, слід пам’ятати, що поряд із П. І. Б. кожної особи слід обов’язково зазначити ІПН (або серію та номер паспорта для тих, хто відмовився від ІПН). Крім того, можна подати два документи: окремо рішення та окремо персональний склад ліквідаційної комісії або прописати це в одному документі. І він складається у простій письмовій формі, не потребує нотаріального засвідчення підпису учасника(ів), які прийняли рішення про припинення ЮО, та нотаріального бланка. Подається оригінал цього рішення (один або два документи) чи їх нотаріально засвідчена копія.
Щодо строку заявлення вимог кредиторами, то, якщо ви складатимете два такі документи, такий строк можна зазначити або у рішенні учасників про припинення юрособи, або у документі з персональним складом ліквідаційної комісії. Обидва варіанти будуть правильні.
Етап 2. Для державної реєстрації остаточного припинення юрособи внаслідок її ліквідації на підставі рішення про припинення юрособи, прийнятого її учасниками, або відповідного органу юрособи, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами подають такі документи:
1) заяву про державну реєстрацію припинення юрособи внаслідок її ліквідації;
2) довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Увага: ТОВ, які прийняли рішення про припинення, можуть подати документи (на етапі 1) до державного реєстратора за місцем реєстрації (до ЦНАПу) або до будь-якого держреєстратора, якщо ТОВ зареєстровано на тимчасово окупованій території чи на території, де ведуться активні бойові дії (де доступ до ЄДР тимчасово обмежений), або до нотаріуса, якого включено до переліку, затвердженого Мін’юстом, та який може здійснювати реєстраційні дії.
Якщо учасники раптом передумали ліквідовувати ТОВ
Увага: етап 1 ще можна зупинити/скасувати також окремим рішенням учасників, які змінили своє рішення.
Для державної реєстрації рішення про скасування рішення про припинення юрособи, прийнятого її учасниками або її відповідним органом, подають примірник оригіналу (нотаріально засвідчену копію) рішення учасників про скасування рішення про припинення юрособи.
Граничних строків для подання чи прийняття такого рішення (адже йдеться про повернення юрособи до звичайної госпдіяльності) не передбачено — це має бути до початку етапу 2.
Нагадаємо про ще одне: є певні заборони, які діють у разі, якщо юрособа вирішила перейти на етап 1.
Як правило, між етапом 1 та етапом 2 іноді минає не один рік. На практиці в учасників виникають різні ситуації, що потребують у найкоротші строки позбутися статусу засновника. Проте з початком етапу 1 виключення засновника, його вихід за власним бажанням чи заміна засновника іншою особою вже неможливі.
Закон про держреєстрацію також дозволяє вносити зміни до складу ліквідаційної комісії.
Для державної реєстрації зміни складу комісії з припинення (ліквідаційної комісії), голови комісії або ліквідатора подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юрособи або відповідного органу юрособи про такі зміни.
Проведення перевірок через ліквідацію
Нагадаємо, що відповідно до пп. 69.2 ПКУ податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім, зокрема, документальних позапланових перевірок, що їх проводять з підстав, визначених пп. 78.1.7 ПКУ.
Ідеться про документальну позапланову податкову перевірку, якщо розпочато процедуру припинення юрособи або підприємницької діяльності ФОПа.
Отже, після того як юрособа розпочинає етап 1 та подає рішення про припинення юрособи за власним рішенням, державний реєстратор не лише приймає таку заяву та вносить її до ЄДР, а й того самого дня повідомляє органи ДПС та ПФУ про таке рішення.
З цієї дати податкові органи мають право призначити перевірки з підстав, визначених у пп. 78.1.7 ПКУ, тобто через прийняття учасниками ТОВ рішення про припинення.
Відповідно до п. 11.5 Порядку №1588 у зв’язку з ліквідацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені розділом 11 Порядку №1588, у разі одержання, зокрема, відомостей з ЄДР про рішення юрособи про її припинення. Отже, йдеться про податкову перевірку та строки її проведення.
Під час заходів податкового контролю, пов’язаних із ліквідацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких вони здійснюють, були сформовані й отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (п. 11.6 Порядку №1588).
Щодо строків, які юрособа має зазначити у рішенні про припинення чи у документі про склад ліквідаційної комісії, то загалом цей строк визначений у ч. 5 ст. 105 ЦКУ та не може становити менше ніж два і більше ніж шість місяців.
Проте на практиці ці строки, протягом яких можна провести таку перевірку, значно більші. І воєнний стан навряд чи змінить цю ситуацію.
Податкові перевірки під час війни
Під час війни вплинути на ситуацію можуть деякі обставини. Зокрема, документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану (пп. 69.2 ПКУ) проводять за наявності безпечного:
— доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження госпдіяльності та/або є об’єктами оподаткування чи використовуються для отримання доходів (прибутку) або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
— доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів;
— проведення інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки.
І все це стосується й перевірки у разі припинення платника податків (за пп. 78.1.7 ПКУ).
Так, документальні позапланові перевірки, які були розпочаті з підстав, визначених пп. 78.1.7 ПКУ, але не можуть бути завершені через виникнення обставин, наведених у цьому підпункті, можуть бути зупинені до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо їх проведення за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що оформляється наказом. Копія такого наказу надсилається платникові податків до електронного кабінету з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки.
Утім, ситуацію може значно спростити те, що ТОВ, яке прийняло рішення припинитися, зареєстровано у зоні бойових дій чи на тимчасово окупованих територіях та не може надати первинних документів для перевірки.
Адже, з одного боку, ТОВ могло втратити первинні документи разом з офісом чи складом, а з іншого — вони залишились у зоні активних бойових дій та не можуть бути надані для перевірки органам ДПС, проте чи втрачені вони, чи ні, без доступу до приміщень сказати неможливо.
Тут варто звернути увагу на приписи пп. 69.28 ПКУ, де визначено підстави неможливості надання первинних документів, серед яких:
— втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів;
— знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та за умови що їх неможливо вивезти або їх вивезення пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я платника податків, фізосіб чи неможливе через адміністративні перешкоди, встановлені органами влади.
Але все вищенаведене може спрацювати лише тоді, коли органи ДПС вчасно приймають рішення про проведення перевірки та надсилають копії наказів платникові податків.
Як правило, такі рішення можуть прийматися і значно пізніше або платник податків уже має податковий борг на момент отримання відомостей органом ДПС від держреєстратора про прийняте рішення щодо ліквідації юрособи.
До речі, не варто забувати і про те, що строки за ст. 102 ПКУ зупинені.
Якщо ж платник податків вчасно повідомить про втрачені документи або інші обставини, наведені у пп. 69.28 ПКУ, а податкові органи вчасно складуть наказ про перевірку (пп. 78.1.7 ПКУ), то саме такі обставини можуть вплинути на застосування спрощеного порядку ліквідації, який чітко прописано у Законі про держреєстрацію та у Порядку №1588. І тут юрособа має всі шанси відбутися легким переляком.
Спрощений порядок ліквідації
Загалом відсутність документів та відсутність заборгованості, на нашу думку, фактично уможливлюють припинення юрособи у спрощеному порядку та без необхідності проведення перевірки (за відсутності первинних документів з підстав, наведених у пп. 69.28 ПКУ, та своєчасного і належного повідомлення про це органів ДПС).
Порядок проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юрособи внаслідок її ліквідації включає, зокрема, держреєстрацію припинення юрособи внаслідок її ліквідації — не пізніше наступного робочого дня після отримання відомостей:
— про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів та відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ;
— про відсутність заборгованості зі сплати страхових коштів до ПФУ та фондів соціального страхування.
Зверніть увагу!
Якщо держреєстратор не отримує жодного із зазначених документів або відомостей про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів та наявність заборгованості зі сплати ЄСВ, то припинення юрособи внаслідок її ліквідації проводиться за принципом мовчазної згоди із зазначенням органів державної влади, від яких відповідні відомості не надійшли (п. 2 ч. 7 ст. 25 Закону про держреєстрацію).
Отже, якщо протягом строку заявлення вимог кредиторів органи ДПС не надішлють інформацію про наявність чи відсутність заборгованості зі сплати податків та ЄСВ або платник податків встигне їх погасити, ТОВ матиме нагоду припинитися максимально швидко за мовчазною згодою чи за спрощеною процедурою.
Працівники — що буде з ними?
Незважаючи на все вищенаведене, ТОВ, яке прийняло рішення припинитися, може зіткнутися ще з однією проблемою — звільнення працівників та виплати всіх належних сум під час звільнення ліквідаційною комісією (ліквідатором).
Особливо враховуючи, що:
1) багато працівників може перебувати у місцях ведення активних бойових дій чи на тимчасово окупованих територіях, що ускладнює сам процес звільнення;
2) жодних особливостей звільнення працівників у разі ліквідації ТОВ під час дії воєнного стану Законом №2136 не передбачено.
Проте для внутрішньо переміщених осіб особливий порядок звільнення під час війни встановлено Законом №2220.
Так, внутрішньо переміщена особа, яка не мала можливості припинити трудовий договір (інший вид зайнятості) через неможливість продовження роботи за таким трудовим договором (іншого виду зайнятості) за попереднім місцем проживання, має право припинити такий трудовий договір в односторонньому порядку, подавши до центру зайнятості за місцем проживання ВПО заяву на ім’я роботодавця про припинення трудового договору.
Центр зайнятості за місцем проживання ВПО у день припинення трудового договору повідомляє про це:
— роботодавця (будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними);
— територіальний орган ПФУ;
— територіальний орган ДПС.
Тому, якщо там, де ліквідовується ТОВ, не ведуться активні бойові дії і це не окупована територія, працівників звільняє у звичайному порядку ліквідаційна комісія або ліквідатор.
Якщо працівники на цей момент перебувають поза місцем роботи, про звільнення їх повідомляють усіма можливими способами. Розрахунок із ними теж бажано провести вчасно (якщо є така можливість).
Якщо ж оформити звільнення не вдалося, внутрішньо переміщені працівники і самі можуть звільнитися за допомогою центру зайнятості.
Але це не скасовує їхнього права на проведення з ними остаточного розрахунку.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
- Закон №2136 — Закон України від 15.03.2022 р. №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
- Закон №2220 — Закон України від 21.04.2022 р. №2220-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування сфер зайнятості та загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття під час дії воєнного стану».
- Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань».
- Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. №1588.