Нагадаємо, що нещодавно Законом №2118 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ доповнено пунктом 69, де, серед іншого, передбачено, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п. 69.9).
У статті «Зупинення строків за ПКУ на час дії воєнного стану: які наслідки для платників?» у «ДК» №12/2022 ми писали, що таке зупинення стосується й обліку платників податків, для яких КМУ запроваджено та розширено програму евакуації їхніх підприємств із зони бойових дій на захід України.
Ми нагадали, що для будь-яких змін для таких підприємств, які повністю або частково переводять свої виробничі потужності та своїх людей на захід України, строки за ст. 66 ПКУ зупиняються на час дії воєнного стану — йшлося про подання інформації за формою №20-ОПП (п. 63.3 ПКУ).
Законом №2120 внесено зміни і доповнення до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ. Законотворці прийняли рішення, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, для контролюючих органів припиняється перебіг строків, установлених для взяття на облік у контролюючих органах юросіб та їхніх відокремлених підрозділів як платників податків та зборів або фізосіб-підприємців за податковою адресою (п. 69.19). Причому йдеться і про передачу даних про взяття на облік таких платників податків у контролюючих органах до ЄДР.
А це означає: навіть за умови що ЄДР знову запрацює, реєстрація суб’єктів господарювання під час війни відбуватиметься без інформації про взяття таких новоутворених бізнес-структур на облік у ДПС. Наразі сказати, як це працюватиме, доволі складно — адже доступ до порталу «Дія» чи до Кабінету електронних сервісів або проблематичний, або його досі немає (ми говоримо про доступ станом на дату написання цієї статті).
Найімовірніше, нові правила мають стосуватися тих ЮО, їхніх відокремлених підрозділів та ФОПів, які подали заяви на державну реєстрацію до 23.02.2022 р. включно.
Наразі варто дочекатись або роз’яснень Мін’юсту та ДПСУ, або, що найреальніше, моменту, коли запрацює Закон про хмарні послуги та всі реєстри запрацюють у повному обсязі, але вже на хмарних ресурсах.
Щодо відкриття рахунків у банках та повідомлення до ДПСУ
Незважаючи на відсутність доступу до ЄДР та неможливість перевірити дані про реєстрацію ЮО (їхніх відокремлених підрозділів) чи ФОПа, деякі банки навіть тепер відкривають поточні рахунки бізнесу.
Зокрема, як свідчить практика, після 24.02.2022 р. таке виявилося цілком можливим за наявності виписки з печаткою державного реєстратора та оригіналу опису, що його видає працівник ЦНАПу під час подання документів на реєстрацію чи внесення змін до інформації, яка міститься в ЄДР. Звісно, якщо юрособа реєструвалася через «Дію», то слід додати сформовану виписку ЮО (є на сайті ЄДР, яку варто завжди зберігати) та копію статуту зі згенерованим кодом Модельного статуту.
І для таких випадків урегульовано питання взяття таких рахунків на облік в органі ДПС. Адже банки, які відкривають поточні рахунки під час дії воєнного стану, зобов’язані виконувати вимоги п. 69.1, 69.2 ПКУ щодо повідомлення податкового органу про відкриття рахунку.
Датою початку видаткових операцій за рахунком платника податків, визначеного пунктом 69.1 цієї статті (крім банку), у банках та інших фінансових установах є дата отримання банком чи іншою фінансовою установою повідомлення контролюючого органу про взяття рахунку на облік у контролюючих органах або дата, визначена як дата взяття на облік у контролюючому органі за мовчазною згодою згідно з абзацом другим пункту 69.3 ПКУ (п. 69.4 ПКУ).
Позаяк у сьогоднішніх умовах це може бути ускладнено, то Законом №2120 встановлено (п. 69.17):
1) тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, для банків, інших фінансових установ та контролюючих органів зупинити перебіг строків надсилання повідомлення про відкриття або закриття рахунку платника податків та повідомлень про взяття рахунку на облік чи відмову у взятті на облік;
2) рахунок вважається взятим на облік навіть у разі відсутності повідомлення від контролюючого органу — для таких випадків застосовується принцип мовчазної згоди (якщо повідомлення не отримано).
При цьому видаткові операції за такими рахунками можуть здійснюватися без отримання підтвердження щодо взяття їх на облік у контролюючому органі.
Отже, для того аби використовувати видаткові операції за рахунком, що його відкриває банк під час воєнного стану, платнику податків не потрібно довго очікувати — інформація про відкриття рахунків надходить протягом однієї доби після подання документів та заповнення всіх форм для відкриття рахунку. Знову ж таки, це перевірено на практиці з отриманням відповідної довідки з реквізитами рахунку.
Щодо приймання звітності через Е-кабінет платника
Бухгалтери вже знають, що наразі вони можуть користуватися своїм електронним кабінетом, хоча не всі його сервіси працюють.
Але під час користування і діючими електронними сервісами ДПСУ, зокрема під час листування з органами ДПС, слід дотримуватися чіткого графіка для доступу — надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години (п. 69.18 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон №2120 — Закон України від 15.03.2022 р. №2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану».
- Закон №2118 — Закон України від 03.03.2022 р. №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану»,