Завдяки нещодавнім змінам у законодавстві держава почала активно боротися з перевантаженням ТЗ. Уже маємо і перше судове рішення. Проте воно не на користь держави. Чіткої методики для визначення перевантаження забракло, тож штраф у 32 тис. грн суд скасував1.
Як проводяться рейдові перевірки?
Укртрансбезпека під час планових та позапланових перевірок керується вимогами Закону про держнагляд, а ось під час рейдових перевірок — лише вимогами Закону про автотранспорт та постановами КМУ. Адже рейдові перевірки виведені з-під Закону про держнагляд, про що внесено зміни до ч. 2 ст. 2 цього Закону.
1 Постанова Шостого апеляційного адмінсуду від 06.09.2021 р. у справі №620/6038/20.
Згідно з п. 21 Порядку №1567 у разі виявлення під час перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадова особа (особи), що провела перевірку, складає акт за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.
А трохи молодший Порядок №879 наразі є чинним, проте застарілим. Хоча габаритно-ваговий контроль здійснюється згідно з цим Порядком і після 01.10.2021 р.
Отже, запитань до рейдових перевірок ще досить багато, про що зазначає коментоване нами судове рішення. Адже, щоб штрафувати, треба мати актуальний порядок габаритно-вагового контролю та методику зважування ТЗ із різними видами вантажу. А ось тут вітчизняне законодавство й досі має прогалини, які дозволяють порушникам уникати відповідальності. Це демонструє й коментована справа.
Фабула справи
ТОВ є перевізником, основним видом діяльності якого є 52.29 «Iнша допоміжна діяльність у сфері транспорту».
12.09.2020 р. Управління Укртрансбезпеки області склало акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.
13.10.2020 р. прийняло постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу у зв'язку з допущенням ТОВ:
— надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 48 Закону про автотранспорт;
— перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Цю постанову було надіслано ТОВ уже 15.10.2020 р. Розмір адміністративно-господарського штрафу сягнув 32000 грн.
Порядок розгляду адмінсправ за рейдовими перевірками
Відповідно до п. 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням госпсуб'єкта або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи госпсуб'єкта) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Пунктом 26 Порядку №1567 передбачено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи госпсуб'єкта. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважену особу госпсуб'єкта повідомляють під підпис чи рекомендованим листом із повідомленням.
У разі нез'явлення уповноваженої особи госпсуб'єкта справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник ухвалює постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5 до цього Порядку (п. 27 Порядку №1567).
На підставі вищенаведених правових норм суди наголошують, що на орган державного контролю покладено обов'язок повідомити уповноважену особу госпсуб'єкта про час і місце розгляду справи про порушення законодавства одним зі способів: під підпис або рекомендованим листом із повідомленням. Справа розглядається за участю уповноваженої особи госпсуб'єкта, за винятком випадку, коли уповноважена особа, яка належним чином повідомлена про дату і час розгляду справи, не з'явилася.
Рішення суду у коментованій справі
Крім наведеного вище, Шостий апеляційний адміністративний суд наголосив, що ані в Акті, ані у Постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу не зазначено технічних приладів, якими виявлено та зафіксовано порушення.
Тобто були помилки контролерів щодо оформлення перевірки і застосування штрафу. Проте якщо навіть їх не було, то довести факт порушення в цій справі без наявності відповідної методики неможливо.
З огляду на вищевикладені обставини апеляція вирішила: суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу є протиправною та підлягає скасуванню.
Суди: а чи є методика зважування насипних вантажів?
Відповідно до пп. 3 п. 2 Порядку №879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби — це транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) і загальна маса або габарити яких перевищують один із параметрів, зазначених у п. 22.5 Правил дорожнього руху.
Під час рейдової перевірки транспортний засіб ТОВ пройшов зважування на ваговому комплексі, за результатами якого встановлено перевищення габаритних вагових параметрів, а саме фактична маса становила 41,5 т при нормативно допустимій 40,0 т.
Але не все так просто. Варто також враховувати і властивості вантажу, що його перевозив автомобіль позивача, а саме: перевезення піску (відсіву), що є подільним вантажем та може переміщуватися за всіма осями транспортного засобу під час руху.
Зважування у русі шляхом поосьового заїзду тягача і причепа на платформу ваг, без дотримання часу, необхідного для врівноваження сипкого (подільного) вантажу, не може дати однозначних та достовірних результатів навантаження на одну вісь транспортного засобу. Адже це не дозволяє врахувати перерозподіл тиску на осі та зсув центру ваги під час нахилу тягача при заїзді на платформу ваг, тимчасом як вантаж, з огляду на його властивості, легко деформується під дією мінімальних сил.
Єдиною методикою виконання вимірювань за осьовими навантаженнями на маси вантажних транспортних засобів у русі в Україні є лише Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, розроблена Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом Державної служби автомобільних доріг України, затверджена заступником голови Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор), атестована відповідно до ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром «Iнститут Метрології», свідоцтво про атестацію №02-84-08.
Водночас ця методика не поширюється на ТЗ із рідким вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на осі ТЗ у русі.
Нормативна база
- Закон №1534 — Закон України від 03.06.2021 р. №1534-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю».
- Закон про автотранспорт — Закон України від 05.04.2001 р. №2344-III «Про автомобільний транспорт».
- Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Порядок №879 — Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою КМУ від 27.06.2007 р. №879.
- Порядок №1567 — Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою КМУ від 08.11.2006 р. №1567.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»