• Посилання скопійовано

Що нового

Строк подання інформації про кінцевих бенефіціарів юросіб подовжено

! Юрособам

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 09.10.2021 р. наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення зміни до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Законом продовжено на 9 місяців строк подання юрособами інформації про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності, а саме: юрособи, зареєстровані до набрання чинності Законом про фінмоніторинг, подають державному реєстратору інформацію про кінцевого бенефіціарного власника в обсязі, визначеному цим Законом, та структуру власності протягом одного року (раніше було — протягом трьох місяців) з дня набрання чинності нормативно-правовим актом, яким затверджено форму та зміст структури власності.

Закон України від 08.10.2021 р. №1805-IX чинний з 10.10.2021 р.


Опубліковано Закон щодо виконання банками функцій агентів валютного нагляду

! Банкам і їхнім клієнтам

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 09.10.2021 р. з наступного дня частково набрав чинності Закон «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про валюту і валютні операції» щодо виконання банками функцій агентів валютного нагляду».

Цей Закон доповнює Закон про валюту положеннями, згідно з якими банки обмінюються інформацією про належність рахунків клієнтів до банківських рахунків, відкритих нерезидентам, з метою здійснення валютного нагляду за валютними операціями, що здійснюються їхніми клієнтами через ці банки. Нацбанк встановлює порядок ведення та використання банками записів реєстру рахунків інформаційної системи, що забезпечує збирання, накопичення, зберігання, доступ та використання банками інформації про належність рахунків до банківських рахунків, відкритих нерезидентам.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань діяльності Національного банку України», до набрання чинності яким прив'язано набрання чинності цим законом, наразі перебуває на стадії законопроєкту (реєстр №5850), який очікує на друге читання.

Закон України від 22.09.2021 р. №1774-IX
набирає чинності не раніше дня набрання чинності
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України
щодо окремих питань діяльності Національного банку України»,
крім п. 2 розд. II Закону, який набрав чинності 10.10.2021 р.


Опубліковано Закон про активізацію діяльності та розвитку наукових парків

! Науковцям

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 12.10.2021 р. через 6 місяців з цієї дати набере чинності Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо активізації діяльності та розвитку наукових парків».

Закон вносить зміни до законів «Про інноваційну діяльність», «Про наукові парки» та «Про оренду державного та комунального майна».

Зокрема, уточнено, що науковий парк створюється з метою розвитку науково-технічної та інноваційної діяльності у закладі вищої освіти та/або науковій установі, ефективного та раціонального використання наявного наукового потенціалу, матеріально-технічної бази для створення та комерціалізації результатів науково-технічної діяльності та їх упровадження на вітчизняному та закордонному ринках.

Науковий парк створюється і діє на основі установчого документа (засновницького договору або статуту), вимоги до якого визначаються цивільним та господарським законодавством з урахуванням особливостей, визначених Законом «Про наукові парки».

У засновницькому договорі про створення наукового парку визначаються, зокрема, зобов'язання засновників (учасників, акціонерів) щодо створення наукового парку, порядок їхньої спільної діяльності, умови передачі науковому парку майна та нематеріальних активів засновників (учасників, акціонерів) з урахуванням особливостей, встановлених Законом «Про наукові парки».

В установчому документі наукового парку, крім загальних вимог, зазначаються його мета, завдання, функції та пріоритетні напрями діяльності, визначаються майно, яке передається науковому парку для досягнення цієї мети, структура управління, зазначаються відомості про склад засновників (учасників, акціонерів), розмір і порядок формування статутного капіталу та інших фондів, порядок розподілу прибутку і збитків та інші відомості, що відповідають законодавству України та Закону «Про наукові парки».

Науковий парк повинен мати програму розвитку, що затверджується у порядку, визначеному установчим документом, у якій зазначаються стратегічні цілі, конкретні кроки щодо їх реалізації, очікувані результати та показники їх виконання. Програма розвитку наукового парку затверджується засновниками (учасниками, акціонерами) у тримісячний строк після його створення та оновлюється за потреби.

Науковий парк має вищий орган управління наукового парку та виконавчий орган управління наукового парку, крім випадків, визначених законом. Функції органів управління наукового парку визначаються його установчим документом.

Управління науковим парком здійснюється відповідно до законодавства про господарські товариства з урахуванням особливостей, визначених Законом «Про наукові парки».

Усі рішення з питань управління науковим парком приймаються за згодою всіх засновників (учасників, акціонерів) у порядку, визначеному установчим документом, з урахуванням особливостей статусу закладу вищої освіти та/або наукової установи, що є засновником (учасником, акціонером) наукового парку.

Закон України від 07.09.2021 р. №1714-IX набирає чинності 12.04.2022 р.


Опубліковано зміни до Закону про рекламу щодо протидії сексизму

! Рекламодавцям, виробникам та розповсюджувачам реклами

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 07.10.2021 р. через три місяці після цієї дати набирає чинності Закон «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі».

Зокрема, Законом надано визначення термінів «дискримінаційна реклама» та «дискримінаційна реклама за ознакою статі».

Так, під дискримінаційною рекламою розуміється реклама, що вміщує чи використовує твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками щодо особи та/або групи осіб.

Під дискримінаційною рекламою за ознакою статі розуміється реклама, що містить твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення; принижує гідність людини за ознакою статі; демонструє насильство за ознакою статі; використовує зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об'єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання.

За неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації про вартість розповсюдженої реклами та/або виготовлення реклами, та/або вартість розповсюдження реклами, а також інформації, передбаченої ч. 2 ст. 26 Закону про рекламу, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів (Держспоживстандарту), необхідної для здійснення ним передбачених цим Законом повноважень, на рекламодавців, виробників реклами та розповсюджувачів реклами накладається штраф у розмірі 100 н. м. д. г.

Штраф за порушення в рекламі про працевлаштування в розмірі 100 МЗП тепер сплачується до держбюджету, а не до Фонду соцстраху на випадок безробіття.

Закон України від 10.09.2021 р. №1750-IX набирає чинності з 08.01.2022 р.


Діє Закон про стимулювання створення індустріальних парків

! Iнвесторам

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 07.10.2021 р. з цієї дати набрав чинності Закон «Про внесення змін до Закону України «Про індустріальні парки» та деяких інших законодавчих актів України щодо залучення інвестицій у промисловий сектор економіки шляхом стимулювання створення індустріальних парків».

Зокрема, Законом визначено, що на території індустріальних парків не може здійснюватися діяльність з виробництва підакцизних товарів (крім виробництва автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб і більше, транспортних засобів для перевезення вантажів) та господарська діяльність, що підпадає під ліцензування згідно з п. 18, 18-1, 20 — 22, 32 ч. 1 ст. 7 Закону «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Також встановлено обмеження щодо створення індустріальних парків.

Так, ініціатор створення, керуюча компанія не можуть бути створені/засновані фізичними особами — громадянами держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або юридичними чи пов'язаними з ними особами, зареєстрованими у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або щодо яких застосовано санкції відповідно до законодавства України або міжнародного права, або юридичними особами — власниками 10% і більше акцій (часток) та/або кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є резидент держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, чи держава, визнана Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом.

Учасниками або іншими суб'єктами індустріального парку не можуть бути суб'єкти господарювання будь-якої форми власності, створені фізичними особами — громадянами держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або юридичними чи пов'язаними з ними особами, зареєстрованими у державі, визнаній Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або щодо яких застосовано санкції відповідно до законодавства України або міжнародного права, є юридичними особами — власниками 10% і більше акцій (часток) та/або кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є резидент держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, чи держава, визнана Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом.

Законом передбачено, що до об'єктів, що можуть розміщуватися на території індустріального парку, належать:

офіси керуючої компанії, учасників та інших суб'єктів індустріального парку, фінансові установи, об'єкти маркетингу та реклами;

заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади вищої, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти;

наукові парки, акселератори, лабораторії з розвитку інноваційних технологій;

багатоцільові зали для проведення наукових конференцій та інших заходів;

пожежні частини;

озеленені території;

виробничі, складські будівлі та споруди, об'єкти логістичної інфраструктури;

інженерні будівлі та споруди;

об'єкти поводження з відходами (крім захоронення відходів);

інші об'єкти, не заборонені законодавством.

Крім цього, визначено підстави для вилучення індустріального парку з Реєстру індустріальних парків.

Закон України від 07.09.2021 р. №1710-IX чинний з 07.10.2021 р.


Перекази до 5 тис. грн включно — без фінмоніторингу

! Усім

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 07.10.2021 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення зміни до пункту 8 частини вісімнадцятої статті 14 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» щодо уточнення окремих положень».

Зазначеною зміною уточнено, що заходи фінмоніторингу не застосовуються у випадку переказу коштів готівкою в межах України у сумі, що не перевищує 5 тисяч гривень.

Доти заходи фінмоніторингу не застосовувалися у разі переказу коштів готівкою в межах України у сумі, що є меншою ніж 5 тисяч гривень (тобто до 4999 грн включно).

Закон України від 09.09.2021 р. №1733-IX чинний з 08.10.2021 р.


Змінено перелік функцій і розширено права Укртрансбезпеки

! Перевізникам

Кабмін вніс зміни до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 р. №103.

Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

здійснює ліцензування госпдіяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним, залізничним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автотранспортом;

здійснює контроль за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов;

здійснює стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з ТЗ та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні;

розробляє державні програми з питань безпеки на міському електричному транспорті та забезпечує їх виконання;

здійснює державний контроль за технічним станом об'єктів міського електричного транспорту та забезпечення безпеки його руху;

проводить реєстрацію та облік трамвайних вагонів і тролейбусів;

видає розпорядження про усунення ліцензіатом порушень ліцензійних умов;

розміщує на своєму офіційному вебсайті відповідну інформацію про проведені згідно із законодавством перевірки іноземних перевізників та подає зазначену інформацію до Мінінфраструктури.

Перелік прав Укртрансбезпеки для виконання покладених на неї завдань доповнено такими:

використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку;

супроводжувати ТЗ, що має ознаки порушення нормативів вагових або габаритних параметрів, до найближчого місця зважування (на відстань не більше 50 км) для здійснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого ТЗ;

використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю;

використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, зокрема в автоматичному режимі;

у разі виявлення порушень законодавства щодо габаритно-вагового контролю під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) копіювати, сканувати документи, які пред'являють водії транспортних засобів під час проведення такої перевірки, та використовувати їх як доказ під час розгляду справ про порушення законодавства;

здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути;

отримувати інформацію з державних електронних інформаційних ресурсів, у тому числі з реєстру ТТН.

Постанова КМУ від 29.09.2021 р. №1047 чинна з 12.10.2021 р.


Нова форма Звіту про виробництво та реалізацію промислової продукції

! Промпідприємствам

Державна служба статистики України затвердила форму державного статистичного спостереження №1П-НПП (річна) «Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції», яка вводиться в дію зі звіту за 2021 рік.

Зазначена форма державного статистичного спостереження поширюється на юросіб, відокремлені підрозділи юросіб відповідно до затвердженої методології.

З 01.01.2022 р. втрачає чинність наказ Держстату від 31.05.2019 р. №182, яким затверджено попередню таку форму.

Наказ Держстату від 25.06.2021 р. №150 чинний з 25.06.2021 р.

Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру