• Посилання скопійовано

Замість форми №10-ПI — форма №10-ПОI

Оновлена редакція Звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю (форма №10-ПОI (річна)) діятиме починаючи зі звітного періоду 2020 рік. Як будемо заповнювати форму і що саме в ній змінилося?

Мінсоцполітики наказом від 27.08.2020 р. №591 оновило форму звітності №10-ПОI (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» та Iнструкцію щодо її складання. Про це ми написали в «ДК» №43/2020 і пообіцяли, що докладно про заповнення нової форми розповімо на початку наступного року.

Та тим часом вирішили не зволікати і вже тепер докладно розглянути, що ж змінилося у цьому Звіті, який роботодавці вперше подаватимуть у 2021 році (за 2020 рік).

Чому ця стаття вийшла вже тепер?

Це пов'язано не лише з тим, що форму Звіту оновлено і Наказ №591 уже оприлюднено. Річ у тім, що про виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю треба дбати протягом усього звітного року. Може бути так, що роботодавець випустив з уваги кількість своїх найманих працівників протягом року й не прийняв особу чи осіб з інвалідністю до необхідної кількості. Тоді доведеться сплатити штраф. Заднім числом виправити ситуацію не вдасться ніяк.

Звісно, що наприкінці жовтня цій ситуації зарадити буде складно, адже для розрахунку виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю береться до уваги середньорічний показник. Але знаючи, як він рахуватиметься, можна приготуватися до того, яку і коли суму штрафу доведеться сплатити.

При цьому слід зважати на те, що часи, коли Фонд соціального захисту інвалідів просто вірив у те, що зазначено у Звіті (і не звіряв дані Звіту з інформацією від ПФУ), давно минули. Тож занижувати суму штрафу не варто.

Деякі роботодавці з тих, хто повинен звітувати, просто не подають такого Звіту, сподіваючись на те, що Фонд не ходить на перевірки і ніяк не дізнається про невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.

Проте нині фахівці Фонду самі звертаються до ПФУ за інформацією про підприємства з кількістю 8 осіб і більше й, отже, можуть проконтролювати і виявити вибірково порушників дотримання нормативу і тих, хто не подав Звіту, хоча й мав це зробити. Тож рекомендуємо роботодавцям бути обачними.

Що буде за неподання Звіту?

За неподання Звіту до Фонду інвалідів чинним законодавством передбачено й адміністративну відповідальність (штраф).

Відповідно до ст. 188-1 КУпАП, таке порушення тягне за собою накладення штрафу на посадову особу роботодавця або на фізособу, яка використовує найману працю, від 10 до 20 н. м. д. г. (170 — 340 грн).

I як пояснює Мінпраці у листі від 12.05.2009 р. №1/5-447/061, цей штраф застосовується окремо за два адміністративні правопорушення:

1) за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо таке було;

2) за неподання звіту до Фонду інвалідів.

Зверніть увагу!

Стаття 188-1 КУпАП не передбачає відповідальності за несвоєчасне подання звіту. Тобто якщо працедавець не подасть звіту в установлений термін, але самостійно виявить свою помилку і подасть звіт до Фонду інвалідів, хоч і невчасно, адміністративний штраф за ст. 188-1 КУпАП йому або його посадовим особам не загрожує.

Те саме стосується і невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю. Як зазначає Мінпраці в листі від 27.04.2010 р. №1/6-69/03-01, вважається, що якщо працедавець подав звіт до Фонду інвалідів та самостійно і своєчасно сплатив штраф за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, то підстав для застосування адміністративної відповідальності немає.

Хто з роботодавців має подавати Звіт до Фонду інвалідів?

Обов'язок створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю передбачено ст. 18 Закону №875.

За ст. 19 Закону №875 для підприємств та фізосіб-роботодавців установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. А саме:

— у розмірі 4% середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу за рік;

— у кількості одного робочого місця — якщо працює від 8 до 25 осіб.

Роботодавці самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у відповідній кількості вважається працевлаштування осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним. Тобто особи з інвалідністю мають бути працевлаштовані саме на основне місце, зовнішні сумісники не братимуться до уваги для виконання нормативу.

Отже, якщо у вас у середньому за рік працює від 8 осіб, ви за цей рік маєте звітувати. Проте між визначенням середньооблікової кількості працівників та поданням річного Звіту є ще одна процедура — реєстрація у Фонді інвалідів. Це показано на схемі 1.

Схема 1

Середньооблікова кількість працівників у роботодавця вперше стала 8 осіб

Як зареєструватися у Фонді інвалідів?

Згідно зі ст. 19 Закону №875 і Порядком №70, роботодавці, в яких кількість працівників за основним місцем становить 8 і більше, зобов'язані зареєструватися у відділенні Фонду за місцем державної реєстрації до 1 лютого, наступного за роком створення чи збільшення кількості працівників.

Варто також згадати про лист Фонду від 25.09.2013 р. №1/6-296/09, у якому Фонд роз'яснює: роботодавець зобов'язаний зареєструватися у відділенні Фонду в період з 1 січня до 1 лютого поточного року, якщо у попередньому році кількість основних працюючих збільшилася до восьми і більше осіб. Тобто останнім днем для реєстрації є 31 січня. На сьогодні це можна зробити особисто у відділенні Фонду або поштою. Реєстрація провадиться безоплатно. Для цього роботодавці подають такі документи:

— заяву за формою, затвердженою Наказом №98;

— виписку або витяг з ЄДР;

— копію довідки про включення до реєстру неприбуткових установ, виданої податковим органом (для бюджетних установ).

Роботодавці, які мають відокремлені підрозділи, разом із заявою та копією довідки подають (надсилають) відомості про такі підрозділи за формою, затвердженою Наказом №98.

Оригінали документів надають під час подання заяви. Якщо заяву подають поштою, копії документів слід завірити нотаріально.

Дата реєстрації у відділенні Фонду — це дата подання документів, у разі надсилання поштою — дата на поштовому штемпелі.

Проте:

1) за несвоєчасну реєстрацію у Фонді інвалідів штрафу немає. Але без реєстрації у Фонді інвалідів подати Звіт не можна;

2) саме тому, якщо роботодавець не зареєстрований у відповідному відділенні Фонду, але подає Звіт, то він може перед поданням Звіту (до 1 березня) зареєструватися. Тобто фактично зробити це одночасно.

Строки подання Звіту про осіб з інвалідністю

Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані.

Зверніть увагу: Порядком №70 не передбачено перенесення граничного строку подання Звіту через те, що останній день його подання припадає на вихідний, святковий або неробочий день.

Отже, незважаючи на те що 28 лютого у 2021 році — це неділя, за 2020 рік цей Звіт треба буде подати до п'ятниці 26 лютого (включно).

Датою надходження Звіту вважається дата подання роботодавцем Звіту до відділення Фонду, а в разі надсилання його поштою — дата на поштовому штемпелі.

Відповідальність за невиконання нормативу

Штраф за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю за звітний рік треба перерахувати Фонду соціального захисту інвалідів до 15 квітня наступного за звітним року.

Розмір стягнення залежить від кількості працівників на підприємстві й становить для роботодавців із середньообліковою чисельністю штатних працівників:

від 8 до 14 осіб — половину середньорічної заробітної плати на підприємстві;

15 і більше осіб — середньорічну заробітну плату на підприємстві за кожне місце, не зайняте особою з інвалідністю (ч. 1 ст. 20 Закону №875).

Адміністративно-господарські штрафи роботодавці розраховують та сплачують самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому порушено норматив.

У разі несплати адміністративно-господарських штрафів або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізособи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Чи захистить подання форми №3-ПН при непрацевлаштуванні особи з інвалідністю?

Часто роботодавці скаржаться, що держава встановлює нормативи працевлаштування осіб з інвалідністю, але не допомагає виконувати їх, лише штрафує бізнес за їх невиконання. А насправді, якщо у вас створено робоче місце для особи з інвалідністю, а самої особи з інвалідністю для працевлаштування «під рукою» немає, про наявність такої вакансії можна повідомити Державну службу зайнятості (шляхом подання форми №3-ПН). I фахівці цієї служби допоможуть знайти працівника.

Проте подання такої форми не означає, що роботодавець переклав відповідальність з працевлаштування особи з інвалідністю на центр зайнятості!

Фонд соціального захисту інвалідів у листі від 12.09.2016 р. №1/6-690/04 зазначив, що на законодавчому рівні імперативно визначено єдиний для всіх роботодавців норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та порядок його обчислення.

Норми законодавства не ставлять цей обов'язок підприємства у залежність від будь-яких обставин, через які інвалід не може працювати на підприємстві, не встановлюють підстав, за яких роботодавець може бути звільнений від обов'язку виконання нормативу та звільнений від відповідальності за невиконання нормативу.

У який спосіб виділити і створити додаткові місця для працевлаштування осіб з інвалідністю згідно із законодавством, де знайти осіб з інвалідністю на ці робочі місця, має вирішити сам роботодавець.

Держслужба зайнятості у листі від 14.09.2016 р. №ДЦ-01-6415/0/616 зазначила: у разі подання Державній службі зайнятості лише форми №3-ПН не можна вважати, що роботодавець зробив усе можливе для працевлаштування фахівця з інвалідністю.

Вчимося заповнювати нову форму Звіту

Спочатку заповнюємо заголовну частину Звіту. Хоч зміни в ній є, проте незначні.

Як і раніше, в ній роботодавець зазначає інформацію про власне найменування і місцезнаходження. Проте в новій формі з'явилося уточнення щодо адреси роботодавця:

1) уточнюється не лише місце перебування (що характерно для юросіб), а й місце проживання (що властиве фізособам-роботодавцям);

2) уточнюється не лише юридична адреса, а й адреса здійснення господарської діяльності, за якою подається Звіт.

Таблицю з кодами роботодавці заповнюють за даними Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ). Фізособи зазначають реєстраційний номер облікової картки платників податків чи серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомити про це контролюючий орган і мають відмітку в паспорті).

Загалом кількість граф у заголовній частині зменшилася (за рахунок вилучення тієї інформації, яка дублюється у вигляді кодів у таблиці). Та, як не дивно, у заголовній частині залишилася окрема графа для зазначення коду, тобто МФО банку (у банківських реквізитах роботодавця). Хоча ця інформація вже зо два роки як є неактуальною (у зв'язку з переходом на формат IBAN нумерації рахунків). Отже, цю графу роботодавець просто не заповнює.

Тепер перейдемо безпосередньо до таблиці Звіту, де зазначають інформацію про виконання чи невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.

Рядків у ній залишається так само, як і раніше, — 6. Проте граф замість 1 стало аж 13!

Адже тепер інформацію про працівників доведеться подавати як загалом за рік (як і раніше, у графі 1), так і окремо щодо жінок та чоловіків, із розподілом за місцем проживання (місто або сільські населені пункти та селища міського типу), віком (від 18 до 35 років, від 35 до 60 років, понад 60 років). Але це стосується заповнення лише перших двох рядків таблиці.

Тож у посадової особи, яка складатиме Звіт, роботи побільшає. Позаяк для того, аби сформувати Звіт, слід буде зібрати відповідну кадрову документацію про склад працівників (просто їх кількості недостатньо). Ось який вигляд може мати підготовча таблиця для складання цього Звіту (зразок 1).

Зразок 1

Таблиця кількості працівників

Зверніть увагу!

Дані у рядках 01, 02 і 03 відображають у цілих одиницях. Тобто їх треба округлювати (тепер — у кожній графі!).

Якщо при обчисленні виникає дробове число, застосовується правило округлення до цілого: якщо після коми є число від 1 до 4, округлення відбувається в бік зменшення, від 5 до 9 — у бік збільшення.

Як порахувати середньооблікову кількість

Як зазначено у новій Iнструкції зі складання Звіту, у рядку 01 його табличної частини відображають середньооблікову кількість штатних працівників облікового складу за звітний рік, яка визначається відповідно до пункту 3.2 глави 3 Iнструкції №286, з розподілом за статтю, віком та місцем проживання.

Застосування для обчислення середньооблікової кількості штатних працівників Iнструкції №286 — не нововведення, це діяло й раніше, і на цю особливість вказували фахівці Мінсоцполітики у листі від 04.05.2016 р. №108/19/71-16. У ньому наведено й приклади розрахунку середньооблікової кількості працівників.

Відповідно до пп. 3.2.1 Iнструкції №286 середньооблікову кількість штатних працівників за місяць обчислюють шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 до 30 або 31 числа (для лютого — до 28 або 29), включно з вихідними, святковими та неробочими днями, і ділення одержаної суми на кількість календарних днів звітного місяця.

Не включають до облікової кількості штатних працівників такі категорії:

— працівників інших підприємств, прийнятих на роботу за сумісництвом (зовнішні сумісники);

— осіб, залучених до виконання робіт за договорами цивільно-правового характеру (п. 2.6 Iнструкції №286).

Відповідно до пп. 3.2.2 Iнструкції №286, для обчислення показника середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу враховують усі категорії працівників, крім працівників, які перебувають у відпустках:

— у зв'язку з вагітністю та пологами;

— для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством або колективним договором підприємства, включно з тими, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку.

А от штатних працівників, включно з особами з інвалідністю, які працюють на умовах неповного робочого часу (на 0,5, 0,25 ставки), до розрахунку включають як цілу одиницю.

Також, якщо на підприємстві є працівники, які працюють за внутрішнім сумісництвом, їх слід враховувати в обліковій кількості як одну фізособу.

Середньооблікову кількість працівників за рік розраховують шляхом підсумовування середньооблікової кількості в кожному місяці роботи підприємства протягом року й ділення отриманої суми на відповідну кількість місяців.

У рядку 02 таблиці наводять аналогічну інформацію, але тільки щодо осіб з інвалідністю.

Зверніть увагу!

Якщо фізособі, яка використовує працю найманих працівників, відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, вона збільшує показник рядка 02 на одиницю!

Як порахувати норматив і перевірити його виконання

Цю процедуру проводять під час заповнення рядка 03 Звіту.

У рядку 03 відображають кількість осіб з інвалідністю — штатних працівників, які відповідно до нормативу повинні працювати на робочих місцях, створених роботодавцем.

Показник рядка 03 для роботодавців, у яких працює від 25 осіб, визначають шляхом множення показника рядка 01 на 4%; для роботодавців, у яких працює від 8 до 25 осіб, він дорівнює 1.

А далі треба порівняти загальний річний показник (графа 1) працевлаштованих осіб з інвалідністю (рядок 02) і норматив щодо їх працевлаштування (рядок 03). Якщо значення в рядку 03 більше, то різниця покаже, скількох осіб з інвалідністю ви мали працевлаштувати, але не зробили цього.

А далі рахуємо штраф…

Рядок 04 — прописуємо суму фактичних нарахувань із заробітної плати штатних працівників облікового складу, зазначених у рядку 01, за звітний рік.

Рядок 05 — відображаємо середньорічну заробітну плату штатного працівника, яка розраховується за формулою:

рядок 05 = рядок 04 х 1000
рядок 01

Рядок 06 — зазначаємо суму коштів адміністративно-господарських санкцій, яку повинен сплатити роботодавець у разі невиконання нормативу.

Для роботодавців, у яких працює 25 осіб і більше, сума коштів адміністративно-господарських санкцій дорівнює: рядок 06 = (рядок 03 - рядок 02) х рядок 05.

Для роботодавців, у яких працює від 15 до 25 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій дорівнює: рядок 06 = 1 х рядок 05.

Для роботодавців, у яких працює від 8 до 15 осіб, сума коштів адміністративно-господарських санкцій дорівнює:

рядок 06 = 1 х рядок 05
2

Приклад Покажемо зразок заповнення звіту

За розрахунками середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становила за 2020 рік 83 осіб. На підприємстві працюють 2 особи з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Фонд оплати праці за 2020 рік становив 25680 тис. грн (див. зразок 2).

Зразок 2

Заповнення звіту №10-ПОI

Отже, для виконання нормативу необхідно було, щоб на підприємстві середньооблікова кількість осіб з інвалідністю становила 3 особи.

Тож підприємству доведеться сплатити штраф за невиконання нормативу в розмірі 313,2 тис. грн.

Нормативна база

  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
  • Закон №875 — Закон України від 21.03.91 р. №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Укра-їні».
  • Iнструкція №286 — Iнструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держкомстату від 28.09.2005 р. №286.
  • Наказ №98 — Наказ Мінпраці від 14.03.2007 р. №98 «Про затвердження форм документів для реєстрації роботодавців у відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів і виконання ними нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів».
  • Наказ №591 — Наказ Мінсоцполітики від 27.08.2020 р. №591 «Про затвердження форми звітності №10-ПОI (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» та Iнструкції щодо її заповнення».
  • Порядок №70 — Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. №70.

Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру