• Посилання скопійовано

IПК під час карантину та з 2021 року

Позаяк після 01.01.2021 р. правила застосування IПК зміняться, виникає багато запитань щодо тих, які видані тепер. Розгляньмо окремі нюанси отримання та використання IПК платниками податків з урахуванням змін до ПКУ.

Для чого потрібна IПК тепер та чого вона буде варта з 2021 року?

На сьогодні перша та найважливіша функція IПК, внесеної до бази податкових консультацій, — це звільнення від сплати штрафів/пені, якщо платник податків діяв відповідно до роз'яснень, наданих органом ДПС. Податкові зобов'язання можуть донарахувати під час документальної перевірки (чинна до 31.12.2020 р. включно норма першого та другого абзаців п. 53.1 ПКУ).

Iнша, не менш важлива функція IПК, — це використання її висновків під час перевірки та оскарження її результатів. Адже якщо висновки в акті суперечать наданій з відповідних питань IПК, то скасувати наслідки перевірки (рішення про нарахування штрафів/пені) буде значно легше. Не кажучи вже про оскарження IПК в суді як превентивні заходи, що може спричинити до отримання нової IПК з урахуванням висновків суду. А це позбавить платника податків необхідності повторно доказувати ті самі обставини в суді вже за результатами майбутньої податкової перевірки.

На жаль, з 01.01.2021 р. норми першого та другого абзаців п. 53.1 ПКУ скасовуються. Натомість IПК стане складовою матеріалів податкової перевірки та може бути визнана обставиною, яка даватиме підстави для незастосування штрафу/пені, якщо платник податків діяв відповідно до наданої йому IПК. Про це зазначено у приписах п. 86.7 та 112.8 ПКУ (в редакції з 01.01.2021 р.). Водночас IПК й надалі визнається правовим актом індивідуальної дії, що прямо впливає на порядок та строки її застосування.

Статус IПК за ПКУ з 01.01.2021 р.

112.8. Обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є:

<...>

112.8.2. вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до індивідуальної податкової консультації, наданої такому платнику податків у паперовій або електронній формі, за умови що така консультація зареєстрована в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, або до узагальнюючої податкової консультації та/або до висновку об'єднаної палати, Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норми права, від якого в подальшому було відступлено;

Пункт 112.8 ПКУ в редакції з 01.01.2021 р.

Здавалося б, новий статус IПК працюватиме з 01.01.2021 р. та має поширюватися лише на IПК, видані (датовані) після 01.01.2021 р. Але перехідних положень щодо цього в ПКУ немає. I спеціальних правил для IПК, виданих до 01.01.2021 р., не передбачено.

Тут варто взяти до уваги, що податкові перевірки за попередні звітні періоди мають враховувати норми, які діяли у цих періодах.

Тож IПК, видані щодо господарських операцій, які проводилися саме до 31.12.2020 р., мають звільняти платника податків від штрафів/пені незалежно від того, коли такі перевірки проводяться (до 31.12.2020 р. чи після 01.01.2021 р.).

I лише IПК після 01.01.2021 р. матиме новий статус складової матеріалів перевірки і може бути (а може й не бути) врахована органом ДПС.

Чи саме так вважатимуть податківці та чи підтримають таку позицію суди, — покаже час.

У будь-якому разі ми вважаємо, що IПК завжди буде цінною для платника податків, адже:

1) вона покаже, чи справді є практична проблема у застосуванні тієї чи іншої норми ПКУ;

2) якщо проблема є, то чи є усталена практика її вирішення, чи проблема нова або потребує ретельного вивчення органами ДПС або навіть внесення змін до чинного законодавства;

3) якщо проблема нова або потребує різних підходів залежно від специфіки госпоперацій, платник податків матиме час для вироблення власної позиції або індивідуального підходу чи виправлення ситуації під висновки органу ДПС.

Тож, отримавши IПК, платник матиме позицію органу ДПС щодо питань, які стали приводом для її отримання.

Алгоритм дій для отримання IПК

При складанні звернення за IПК платник податків має вчинити такі дії.

Крок 1. Скласти письмове звернення

Здавалося б, що може бути простішого — написати до органу ДПС запит на IПК. Для нього навіть немає типової або рекомендованої форми (принаймні встановленої нормативно). Але насправді тут треба бути уважним. Для того щоби не отримувати відмову в наданні консультації у вигляді цитати із закону, платник податків мусить подбати про правильне складення такого звернення.

Основні вимоги для запиту наведені у п. 52.1 ПКУ. Проте головне — це зазначити, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації (наведення фактичних обставин).

Приклад «ТОВ на єдиному податку здійснює продаж товарів через інтернет-магазин та виставляє рахунки з оплатою виключно на банківський (поточний) рахунок ТОВ. Жодні системи інтернет-банкінгу не застосовуються, оплат на картку фізособи чи ФОПа також немає. Чи мусить ТОВ застосовувати РРО згідно зі ст. 2 Закону про РРО?».

Тобто обставини мають бути чіткі та конкретні з посиланням на норму чинного законодавства, яка потребує роз'яснення. Хоча навіть це не гарантує, що отримана відповідь вам сподобається або міститиме інформацію, якої ви ще не знали і не зазначили в запиті.

Крок 2. Визначити, кому саме адресувати звернення

IПК у письмовій та електронній формі мають надати ДПСУ та її територіальні органи. Але ми вже знаємо, що в лавах ДПС відбувається перехід до ДПСУ як єдиної юрособи. I позаяк фіскальне представництво ДПС буде зосереджено в обласному центрі — Головному управлінні, то звертатися для надання IПК слід буде або до головного управління області, або безпосередньо до ДПСУ.

Крок 3. Надіслати запит поштою з повідомленням про вручення або через Електронний кабінет платника.

Нагадаємо!

IПК має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому її надано (п. 52.2 ПКУ). Ця норма залишиться без змін і після 01.01.2021 р.

I варто пам'ятати, що платник податків:

1) не має права використовувати IПК, надану іншому платнику податків, для звільнення від штрафів/пені до 31.12.2020 р.;

2) може використовувати IПК, надані іншим платникам податків, при складенні письмового чи електронного звернення до органу ДПС за отриманням власної IПК;

3) після 01.01.2021 р. може використовувати для оскарження матеріалів перевірки лише IПК, отриману на своє ім'я. Адже саме така, видана конкретному платникові, IПК може бути визнана обставиною (п. 112.8 ПКУ), яка після 01.01.2021 р. має бути врахована органом ДПС як підстава для звільнення від штрафу.

Як швидко IПК надаються під час карантину?

Нагадаємо, що відповідно до п. 52-8 підрозділу 10 розділу XX ПКУ (в редакції Закону №591) на період до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, зупиняється перебіг строків, установлених, зокрема, статтями 52 і 53 цього Кодексу щодо надання контролюючими органами індивідуальних податкових консультацій у письмовій формі.

Тобто теоретично мав би діяти не лише мораторій на податкові перевірки, а й мораторій щодо надання IПК. Проте карантин триває, заходи контролю то посилюються, то пом'якшуються, і податківці поступово повертаються до роботи в звичайному режимі.

На сьогодні, незважаючи на карантин та обмежувальні заходи, база IПК продовжує поповнюватись. А це означає, що органи ДПС все ж таки надають IПК на звернення платників податків, хоча при цьому звичайні строки розгляду звернень можуть не дотримуватися.

Складені та зареєстровані IПК — у вільному доступі на порталі ДПС

Нагадаємо, що IПК реєструються в Реєстрі, який є електронною базою даних, розміщуються на офіційному вебпорталі ДПС у знеособленому вигляді та не повинні містити найменування (прізвище, ім'я, по батькові) платника податків, код згідно з ЄДРПОУ та податкову адресу платника податків.

Внесення відомостей про IПК в електронній формі та створення їх електронного архіву надає повну можливість перегляду IПК у форматі «doc» без застосування електронного підпису на вебпорталі ДПС.

Головний податковий орган забезпечує вільний, цілодобовий та безоплатний доступ до відомостей, що містяться в Реєстрі IПК. Iнформація в Реєстрі IПК має бути актуальна та поповнюється (оновлюється) щодня.

Важливо: у разі скасування IПК у судовому порядку така консультація підлягає вилученню з Реєстру.

IПК, яка містить цитату із закону чи суперечить закону, оскаржується в суді

Як свідчить практика складення IПК органами ДПС, подекуди їхні консультації містять замість відповіді лише посилання на норми закону. Звісно, це не відповідь (якщо ви не питали саме про те, якою нормою закону регулюється ваше питання, а просили цю норму прокоментувати).

У будь-якому разі платнику податків надано право оскаржити до суду, як правовий акт індивідуальної дії, податкову консультацію контролюючого органу як у разі, коли IПК містить лише цитати зі закону, так і в разі, якщо вона, на його думку, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору.

Наслідки такого звернення: визнання судом такої податкової консультації недійсною, що є підставою для надання органом ДПС нової IПК з урахуванням висновків суду, яка замість скасованої вноситься до Реєстру IПК у строки для надання IПК органами ДПС.

Загалом практика судів вказує на те, що обов'язковими складовими письмової податкової консультації є:

— опис питань, що порушуються платником податків;

— обґрунтування застосування норм законодавства з урахуванням фактичних обставин, зазначених у зверненні платника податків;

— висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.

Якщо платник податків не побачив в отриманій індивідуальній податковій консультації всіх вищенаведених складових, у т. ч. визначених у п. 7 Порядку №523, можна одразу звертатися до суду.

Обов'язкові складові IПК

Усі IПК, надані у паперовій або електронній формі, підлягають обов'язковій реєстрації в Реєстрі та розміщенню на офіційному вебсайті ДПС і повинні містити:

назву «Податкова консультація»;

дату реєстрації;

реєстраційний номер у Реєстрі;

опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, зазначених у зверненні платника податків;

обґрунтування застосування норм законодавства;

висновок з питань практичного використання норм законодавства, зазначених в IПК.

Реєстр складається із розділів, які дають змогу здійснювати пошук IПК за реєстраційним номером, датою, стислим змістом питань (ключові слова), номером судової справи (за наявності) та органом, що надав таку консультацію.

Пункт 7 Порядку ведення єдиного реєстру
 індивідуальних податкових консультацій від 24.05.2017 р. №523.

Увага! Чинні норми ПКУ не дають можливості оскаржити індивідуальну податкову консультацію в адміністративному порядку до ДПС. Адже ст. 56 ПКУ вказує на можливість оскарження рішень та дій органів ДПС, натомість IПК — це правовий акт індивідуальної дії та може бути оскаржений виключно до суду.

Нормативна база

  • Закон про РРО — Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
  • Закон №591 — Закон України від 13.05.2020 р. №591-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру