• Посилання скопійовано

Хто перевіряє під час мораторію?

Незважаючи на періодичне продовження карантину (адаптивного карантину) та заборону на проведення перевірок, все ж таки на сьогодні доволі значна кількість контролерів зберегли право на їх здійснення. Окреслимо сфери контролю, які можна перевіряти, і ті, які досі під мораторієм.

Карантинний мораторій визначаємо за сферами нагляду

Завдяки Закону №533 (ч. 3 Прикінцевих та перехідних положень) тимчасово, до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), але не раніше 30 червня 2020 року, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):

— за діяльністю госпсуб'єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв віднесені до госпсуб'єктів з високим ступенем ризику;

— у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

— у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону №530 забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).

Більш розширений та конкретизований перелік відносин у сфері діяльності, які не підпадають під мораторій, подано у ч. 2 ст. 2 Закону про держнагляд. Зокрема, йдеться про відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, податкового контролю (з урахуванням змін, внесених Законом №533), митного контролю, державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.

Але не все так просто. Адже наведене вище вказує на те, що:

1) мораторій діє на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов'язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), але у будь-якому разі до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину згідно з постановою КМУ. Тобто щоразу, коли йдеться про продовження строку дії карантину з послабленнями (адаптивний карантин), заборона на перевірки держнагляду (контролю) так само продовжується — до дати набрання чинності постановою КМУ про завершення карантину. На сьогодні такою крайньою датою є 31.07.2020 р.;

2) деякі органи держнагляду, маючи доволі широкі повноваження, опинилися на межі застосування/не застосування мораторію залежно від сфери їх контролю. Адже держнагляд з метою застосування мораторію ідентифікується саме за сферами контролю, а не за органами. Окреслимо деякі з них.

Податкові перевірки

Щодо мораторію на проведення документальних перевірок органами ДПС, у т. ч. з питань сплати ЄСВ, ми писали в «ДК» №25-26/2020. Зокрема — що «карантинний» мораторій на перевірки платників податків встановлено не для всіх: закон чітко зазначає питання, для з'ясування яких податківці вже можуть прийти на перевірку.

Та, крім податківців, є й інші держоргани, на яких цей мораторій не поширюється.

Перевірки ФСС ТВП

Річ у тім, що на відносини у сфері здійснення контролю за своєчасністю подання та достовірністю поданих роботодавцем відомостей щодо отримання коштів Фонду та дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону про держнагляд (ч. 2 ст. 12 Закону №1105).

Отже, ФСС ТВП не є органом державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Позаяк нормативні акти, що регулюють порядок проведення перевірок, не зазнали змін, то можна стверджувати, що мораторій на перевірки ФСС ТВП страхових виплат роботодавцями не поширюється.

Порядок проведення перевірок Фондом соцстраху визначено в Iнструкції №29. I як не дивно, але перенесення строку проведення планової чи позапланової перевірки сама Iнструкція №29 не містить. Тому у разі, коли під час карантину підприємство працює дистанційно або взагалі відмовилося від оренди офісу та ще підшуковує приміщення, то доведеться спілкуватися з Фондом усно або листуванням.

I тут варто врахувати таке: якщо ми говоримо про планову перевірку, то про неї повідомляють заздалегідь (за 10 календарних днів до початку). Отже, у разі коли поштове повідомлення містить дату та П. I. Б. отримувача, відсутність в офісі уповноваженої особи чи керівника/бухгалтера на дату початку перевірки може бути розцінено як недопуск і мати наслідком зупинення виплат із Фонду.

Тому, отримуючи таке повідомлення, слід письмово або усно з'ясувати всі моменти перевірки та домовитися на певну годину для її проведення. А особа, яка супроводжує перевірку, має бути на місці та допустити перевіряльників.

Якщо ж ви не отримали повідомлення або перевірка є позаплановою, а в офісі всі відсутні (чи офісу вже немає!), тоді слід стверджувати про неможливість проведення перевірки. Хоча цього моменту щодо ФСС ТВП чинним законодавством взагалі не передбачено. Тож у будь-якому разі доведеться знаходити можливість спілкуватися з Фондом щодо проведення перевірки та поновлення страхових виплат.

Перевірки Держпраці — охорона праці під мораторієм

Нещодавно Мінекономіки видало роз'яснення щодо перевірок, які потрапили під мораторій. Серед них названо такі, як перевірки пожежної безпеки, охорони праці, екологічні перевірки тощо.

Увага!

Перевірки охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки й досі наявні як планові на Iнспекційному порталі inspections.gov.ua. Але, враховуючи позицію Мінекономіки та приписи ст. 38 Закону про охорону праці, Держпраці прямо віднесено до органів державного нагляду в частині охорони праці. Тож на такі перевірки має поширюватися Закон про держнагляд, що й можна побачити у повідомленні про проведення планової перевірки під час карантину — Держпраці посилається саме на ст. 4 Закону про держнагляд. Проте мусимо визнати, що перевірки з охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці активно проводилися органами Держпраці під час карантину. Адже у ч. 4, 5 ст. 2 Закону про держнагляд посилань на перевірки у сфері охорони праці та промислової безпеки взагалі немає.

Окрім того, СГ, якого за Критеріями №383 визнано таким, що належить до високого ступеня ризику (за всіма критеріями ризику набирає від 41 до 100 балів), не підпадає під мораторій, і його можуть перевіряти органи Держпраці. Але це стосується планових перевірок, які здійснюються з дотримання вимог Закону про держнагляд. Тобто йдеться про планування перевірок на 2021 рік з офіційним оприлюдненням плану на Iнспекційному порталі (п. 3 — 5 Критеріїв ризику №383).

Проте охорона праці, зрозуміло, — не єдине питання трудових відносин, яке контролює Держпраці. I якщо на початку карантину інспектори з праці припинили свої відвідування, то з послабленням карантинних обмежень вони поступово повертаються до виконання обов'язків.

Сфера ринкового нагляду

Мінекономіки нагадує, що держнагляд (контроль) у сферах госпдіяльності підпадає під дію Закону про держнагляд і що вся інформація про план перевірок є на Iнспекційному порталі. Це дає можливість заздалегідь дізнаватися про включення того чи іншого госпсуб'єкта до плану перевірок на 2020 рік.

Відповідно, переведення працівників на віддалену роботу, відмова від офісу, інші причини (зокрема, захворювання на COVID 19) не є безспірною підставою для перенесення перевірки. А отже, незважаючи на мораторій, деякі перевірки під час карантину все ж такі можливі.

До таких можливих перевірок варто віднести й перевірки Держпродспоживслужби — проте лише в частині здійснення ринкового нагляду, які були заплановані на 2020 рік. Решта сфер контролю служби, зокрема ветеринарної медицини, сфери безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, контролю за цінами, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, сільгосппродукції і продуктів харчування, — під мораторієм.

Наслідки заяв про виплату зарплати раз на місяць

Позаяк нові правила ринкового контролю діють з 26.03.2020 р., то докладно ознайомитися з ними можна в «ДК» №14/2020.

А наразі нагадаємо: додатково до Держпродспоживслужби контроль у сфері ринкового нагляду здійснюють також ДСНС, Держпраці, Держархбудінспекція, Укртрансбезпека, Держлікслужба, ДМСУ.

Перевірки гігієни та протиепідемічних правил — поза мораторієм

Держпродспоживслужба не припинила перевірок під час карантину у сфері санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом про захист від інфекційних хвороб. Управління Держпродспоживслужби, як повідомляє вебпортал відомства, проводять посилений контроль та обстеження торговельних закладів, ринків, закладів громадського харчування, що здійснюють онлайн-доставку, аптек, відділень банків щодо дотримання обмежувальних заходів та виконання основних профілактичних та протиепідемічних рекомендацій щодо дотримання ними запровадженого на території району карантину.

Що перевіряє Держпродспоживслужба

Переважно на об'єктах, які працюють під час карантину, перевіряють:

— наявність засобів індивідуального захисту в працівників, у т. ч. під час обслуговування відвідувачів;

— порядок застосування засобів індивідуального захисту;

— наявність умов для миття рук працівників, створення умов для особистої гігієни працівників;

— порядок та умови використання миючих та дезінфікуючих засобів для обробки виробничих поверхонь, які найчастіше контактують з руками людей і персоналу (камери схову в супермаркетах, візки, корзини, прилавки в магазинах тощо);

— періодичність провітрення торговельного залу;

— контроль за кількістю відвідувачів, що можуть одночасно перебувати у торговельних залах;

— умови продажу сипучих товарів, упаковок харчової та нехарчової продукції;

— скарги госпсуб'єктів щодо перебування на внутрішньому ринку України, в обігу на онлайн-платформах підробленої продукції тощо.

За результатами обстежень надсилають інформаційні та рекомендаційні листи керівникам закладів з питань запобігання поширенню коронавірусу, виносять попередження та складають протоколи про притягнення до адміністративної відповідальності за порушення карантину. Нагадаємо: штраф за порушення правил карантину передбачений у ст. 44-3 КУпАП та становить: на громадян від 17 тис. грн до 34 тис. грн, на посадових осіб юросіб — від 34 тис. грн до 170 тис. грн.

Окрім Держпродспоживслужби, відповідні повноваження щодо складення протоколів за порушення санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом про захист від інфекційних хвороб, іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, наведених у ст. 44-3 КУпАП, також надано органам Нацполіції, посадовим особам, уповноваженим на те виконавчими комітетами (а у населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, — виконавчими органами, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад (абзаци 2, 15 п. 1, п. 2 ст. 255 КУпАП).

Висновки

Підсумуймо: мораторій не поширюється на перевірки ФСС ТВП, сферу ринкового нагляду, гігієни та протиепідемічних правил, а також на контроль за діяльністю госпсуб'єктів, які відповідно до затверджених КМУ критеріїв віднесені до госпсуб'єктів із високим ступенем ризику, та у сфері регульованих цін. Ну й, звісно, на контроль держорганів, перелік яких ми навели на початку статті та про які прямо зазначено у ч. 2 ст. 2 Закону про держнагляд. За всіма іншими сферами перевірок — мораторій до 31.07.2020 р.

Якщо офіс зачинений, працівники на віддаленій роботі — чи буде перевірка?

Вище, крім перевірок ФСС ТВП, ми навели перевірки, які підпадають під мораторій за сферами держнагляду (контролю) та проведення яких підпадає під дію Закону про держнагляд.

I за приписами ст. 10 Закон про держнагляд одна з підстав недопуску до перевірки — якщо суб'єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом.

На нашу думку, якщо на підприємстві організовано віддалену роботу та/або офіс закритий (у т. ч. припинення договору оренди), скористатися названою підставою для недопуску буде доволі складно.

З одного боку, віддалена робота прямо пов'язана з неможливістю отримувати кореспонденцію, а з другого — план перевірок розміщений на сайті ДРС (та органу, який таку перевірку запланував) і про проведення планової перевірки госпсуб'єкту відомо заздалегідь. Тому відсутність працівників за юридичною адресою на сьогодні не є підставою для змін строків перевірки, її зупинення чи перенесення.

Тож у разі коли планова перевірка все-таки має бути проведена і сфера контролю не підпадає під мораторій, варто зв'язатися з органом контролю та організувати умови для її проведення (зокрема, забезпечити наявність в офісі супроводжуючих). При цьому зв'язок бажано тримати письмово.

Якщо підприємство не має можливості для проведення перевірки (офіс зачинений), то велика ймовірність складення акта недопуску (створення перешкод) для проведення перевірки. Проте, на думку автора, недопуск (створення перешкод) має передбачати активні дії посадової особи підприємства чи ФОПа (його працівників). Тобто перевіряльники прийшли, а їм відмовили у надані документів щодо предмета перевірки тощо. Натомість зачинені двері та відсутність в офісі працівників та офісного обладнання навряд чи підпадає під недопуск чи створення перешкод у проведенні перевірки. Але з'ясовувати ці нюанси, найімовірніше, доведеться у суді.

Нормативна база

  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
  • Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
  • Закон про захист від інфекційних хвороб — Закон України від 06.04.2000 р. №1645-III «Про захист населення від інфекційних хвороб».
  • Закон про охорону праці — Закон України від 14.10.92 р. №2694-XII «Про охорону праці».
  • Закон №530 — Закон України від 17.03.2020 р. №530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».
  • Закон №533 — Закон України від 17.03.2020 р. №533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)».
  • Закон №1105 — Закон України від 23.09.99 р. №1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
  • Iнструкція №29 — Iнструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена Постановою правління ФСС з ТВП від 22.12.2010 р. №29.
  • Критерії №383 — Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду Державною службою з питань праці, затверджені постановою КМУ від 20.05.2020 р. №383.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру