• Посилання скопійовано

Оприбуткування наданого підрядником обладнання

Юрособа (платник ЄП та ПДВ) надає послуги з буріння свердловини та встановлення обладнання (насоси, труби тощо). Iз замовником складається договір підряду, у якому вартість обладнання, придбаного підрядником, включено до вартості послуги. Чи може замовник послуги віднести це обладнання собі на баланс?

Відповідно до ст. 839 ЦКУ, підрядник зобов'язаний виконати роботу, визначену договором підряду, зі свого матеріалу й своїми засобами, якщо інше не встановлено договором.

Отже, можливими є такі варіанти:

— підрядник за договором підряду виконує роботи із буріння свердловини та встановлення необхідного обладнання. Запасні частини та матеріали при цьому включені до вартості робіт;

— постачальник за договором постачає замовнику обладнання та паралельно надає послуги буріння, тобто договір є змішаний: і договір купівлі-продажу обладнання, і договір отримання послуг. При цьому окремо оплачується вартість обладнання та послуг і, відповідно, складаються окремі документи на такі операції (видаткова накладна та акт виконаних робіт).

Саме такі варіанти розглядають податківці надаючи роз'яснення щодо заповнення ПН при договорі підряду1:

— якщо цивільно-правова угода передбачає виконання робіт, а вартість матеріалів включено до вартості робіт, то у податковій накладній зазначають номенклатуру та код згідно з ДКПП виконуваної роботи. Водночас номенклатуру використовуваних матеріалів та їх коди за УКТ ЗЕД у такій накладній не наводять;

— якщо відповідно до цивільно-правової угоди відбувається постачання матеріалів/обладнання та виконання робіт з їх технічного обслуговування, то, крім переліку виконуваних робіт (з кодами послуг згідно з ДКПП), необхідно зазначати і номенклатуру використовуваних матеріалів (із уточненням їх коду за УКТ ЗЕД).

1 Див. IПК ГУ ДФС у Вінницькій області від 17.07.2017 р. №1216/IПК/08-02-32-12-01, IПК ДФСУ від 11.09.2017 р. №1893/6/99-99-15-03-02-15/IПК, від 01.02.2018 р. №398/6/99-99-15-03-02-15/IПК.

Щоб оприбуткувати саме те обладнання, яке фактично було встановлено, потрібно мати первинний документ, в якому міститься інформація про те, коли і яке саме обладнання і на яку вартість було встановлено. Звісно, вартість робіт з його встановлення теж слід зафіксувати окремою сумою.

Як правило, за договором купівлі-продажу обладнання оформлюється видаткова накладна, при цьому на вартість супутніх робіт може оформлюватися акт виконаних робіт.

На нашу думку, допускається складання одного документа, в якому треба зазначити окрему інформацію як про встановлене обладнання (найменування, кількість, ціна, вартість), так і про виконані супутні роботи (теж найменування, кількість, ціна і вартість робіт).

Головне, аби був договір, умови якого передбачали як постачання товарів, так і надання робіт/послуг. Наприклад, у договорі зазначено: «Підрядник зобов'язується поставити товар і виконати роботи з його монтажу». Тоді справді має місце і постачання товарів, і постачання послуг. I лише тоді замовник зможе оприбуткувати на баланс отримане обладнання.

Якщо ж за умовами договору підрядник матеріали/запчастини не поставляє окремо, а використовує (встановлює) в процесі виконання робіт і їх вартість включається до ціни роботи, то оформлюється лише акт наданих послуг/виконаних робіт, також додатково до нього може бути додано специфікацію щодо використаних матеріалів та обладнання. Проте у такому разі замовник отримує виключно послугу/роботу, а тому відображає в обліку саме її, тобто без оприбуткування обладнання.

Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру