• Посилання скопійовано

Що нового

Опубліковано закон про боротьбу з контрафактом на митниці

! Iмпортерам

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 13.11.2019 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо захисту прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України».

Закон, зокрема, передбачає зупинення митного оформлення товарів на підставі підозри у порушенні прав інтелектуальної власності. Стверджується, що цим митне законодавство України наближається до стандартів та практики ЄС.

Такої самої підозри буде достатньо для призупинення митного оформлення та знищення невеликих партій товарів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях.

Докладніше про нововведення Закону читайте в наступному номері «ДК».

Закон України від 17.10.2019 р. №202-IX чинний з 14.11.2019 р.


Оновлено форму заяви про люстрацію

! Кандидатам у держслужбовці

Кабмін оновив Порядок проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади», затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 р. №563.

Заяву на люстрацію за оновленою формою тепер можна не писати власноручно.

Також внесено зміни до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2016 р. №246.

Кандидати проходитимуть такі види тестування:

для посад категорії «А» — на знання законодавства та на абстрактне мислення;

для посад категорій «Б» і «В» — на знання законодавства.

Усі кандидати, які претендують на одну посаду, проходять однакові види тестування.

Про дату і час, передбачений для тестування всіх кандидатів, їм повідомлять не пізніше ніж за один робочий день до початку проходження такого тестування. У Порядку визначено, як відбудеться тестування на знання законодавства та на абстрактне мислення.

Між проходженням різних видів тестувань Комісія може надавати перерви з визначенням їх тривалості.

Про дату і час проведення розв'язання ситуаційних завдань (у разі їх розв'язання) та/або співбесіди кандидатів проінформують на попередньому етапі конкурсу або не пізніше ніж за один робочий день до початку проходження відповідного етапу конкурсу одним із доступних способів, обраним кандидатом (зокрема, засобами телекомунікаційного зв'язку).

Крім того, викладено в новій редакції Типові вимоги до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорії «А», затверджені постановою КМУ від 22.07.2016 р. №448. Зокрема, претендентам необхідно буде володіти однією з офіційних мов Ради Європи (англійською або французькою).

Постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.2019 р. №903 чинна з 05.11.2019 р.


Скасовано низку застарілих наказів, що обмежували бізнес

! СГ

Кабмін скасував 15 наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають законодавству.

Зокрема, скасовано накази:

Мінпраці від 12.05.96 р. №44 «Про затвердження Положення про порядок підвищення кваліфікації фахівців, які займаються питаннями нормування праці на виробництві»;

Мінлісгоспу від 12.12.96 р. №153 «Про затвердження Типового договору про умови ведення мисливського господарства»;

Мінагрополітики від 30.08.2002 р. №247 «Про затвердження Критеріїв заборони поширення сортів в Україні»;

Мінприроди від 15.09.2004 р. №353 «Про затвердження Положення про порядок опломбування або опечатування підприємств, окремих їх цехів (дільниць) і одиниць обладнання у разі обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об'єктів»;

Мінпаливенерго від 03.02.2009 р. №45 «Про затвердження Порядку надання погодження для видачі ліцензій на здійснення експортних операцій з паливом рідким (мазутом) за зовнішньоекономічними контрактами (договорами)»;

Міненерговугілля від 26.11.2012 р. №920 «Про затвердження Порядку розроблення та погодження прогнозного річного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні, планового (розрахункового) балансу надходження та розподілу природного газу та формування і затвердження планового розподілу постачання природного газу споживачам»;

Мінекономіки, Мінфіну від 14.03.2000 р. №28/51 «Про затвердження Положення про критерії визначення пріоритетних видів економічної діяльності в спеціальних (вільних) економічних зонах та на територіях зі спеціальним режимом інвестиційної діяльності і порядок їх застосування»;

Держкомприродресурсів від 13.12.2004 р. №244 «Про затвердження Правил нормативного забезпечення геологічного вивчення надр».

Розпорядження КМУ від 23.10.2019 р. №1018-р набирає чинності 09.12.2019 р.


Удосконалено Положення про касові операції

! Банкам і їхнім клієнтам

Нацбанк вніс зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою НБУ від 29.12.2017 р. №148.

Зокрема, визначено, що суб'єкти господарювання у разі зняття готівкових коштів із поточних рахунків з метою здійснення готівкових розрахунків з фізособами зобов'язані надавати на запит банку (філії, відділення) підтвердні документи, на підставі яких здійснюються такі готівкові розрахунки, необхідні банку (філії, відділенню) для вивчення клієнта з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.

Також Положення №148 доповнено нормами, якими визначено, що працівник установи/підприємства для підписання електронного касового документа зобов'язаний використовувати кваліфікований електронний підпис.

ФОП для підписання електронного касового документа має право використовувати кваліфікований електронний підпис / удосконалений електронний підпис.

Фізособа для підписання електронного касового документа має право використовувати кваліфікований електронний підпис / удосконалений електронний підпис / простий електронний підпис.

СГ має право використовувати кваліфіковану електронну печатку банку / удосконалену електронну печатку як додатковий реквізит електронного касового документа.

Використання удосконаленого електронного підпису, удосконаленої електронної печатки та простого електронного підпису здійснюється на договірних засадах за технологією, визначеною СГ та відповідно до вимог законів «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» і нормативно-правових актів НБУ з питань застосування електронного підпису та електронної печатки в банківській системі України.

Положення, за яким установа/підприємство має визначити та затвердити внутрішнім документом місце та спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних Z-звітів в електронній формі, формат їх зберігання, який має забезпечувати візуальний перегляд щоденних Z-звітів представниками центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, а також відповідальну за зберігання цих чеків особу, набирає чинності з 11.12.2019 р.

Постанова Національного банку України від 07.11.2019 р. №131 чинна з 12.11.2019 р.


Iз запровадженням IBAN процедура переказу коштів спроститься

! Банкам і їхнім клієнтам

Національний банк України вніс зміни до Iнструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою НБУ від 21.01.2004 р. №22.

Згідно зі змінами, у розрахункових документах на переказ коштів виключається реквізит «Код банку», оскільки міжнародний номер банківського рахунку IBAN вже містить у собі цю інформацію. Це дозволить уникнути дублювання реквізитів відповідно до вимог Постанови НБУ від 28.12.2018 р. №162 «Про запровадження міжнародного номера банківського рахунку (IBAN) в Україні».

Визначено, що організаційні питання здійснення розрахунків із використанням чекової книжки (чека) банки регулюють внутрішніми правилами самостійно.

Додатки 1 — 22 до Iнструкції замінено тринадцятьма новими додатками.

Банки України мають право до 31.12.2020 р. приймати до виконання розрахункові чеки, у бланках яких зазначено реквізит «Код банку», форми яких наведені в Iнструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, без урахування змін, затверджених цією постановою.

Постанова Національного банку України від 06.11.2019 р. №127 набирає чинності 13.01.2020 р.


НБУ вніс зміни до деяких своїх постанов

! Банкам і їхнім клієнтам

Нацбанк вніс зміни до:

Iнструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою НБУ від 28.08.2001 р. №368;

Постанови НБУ від 30.06.2016 р. №351 «Про затвердження Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями»;

Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, затвердженого постановою НБУ від 30.06.2016 р. №351.

Зокрема, уточнено, що банк під час розрахунку економічних нормативів використовує кредитні рейтинги боржника / контрагента / актива за міжнародною шкалою, визначені рейтинговими агентствами «Standard&Poor's», «Moody's Investors Service», «Fitch Ratings».

Зміни до Iнструкції №368 та Положення №351 набирають чинності з 28.12.2019 р., нова редакція пункту 103 Положення №351 — з 01.01.2021 р.

Постанова Національного банку України від 07.11.2019 р. №132 чинна з 08.11.2019 р.


Оновлено вимоги до страховиків

! Страховикам

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердила зміни до Положення про обов'язкові критерії і нормативи достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, прибутковості, якості активів та ризиковості операцій страховика, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 07.06.2018 р. №850.

Зокрема, передбачено уточнення та доповнення переліку активів, які можуть включатися до суми прийнятних активів.

Також уточнено, що норматив якості активів — сума активів, що визначені п. 2 розд. VI як низькоризикові активи, яка на будь-яку дату має бути не менше нормативного обсягу активів, який визначається:

1) для страховика, який отримав ліцензію на провадження діяльності зі страхування життя, — у розмірі 40% страхових резервів (за винятком резерву належних виплат);

2) для страховика, який отримав ліцензію на провадження діяльності за видами страхування іншими, ніж страхування життя:

якщо страховик отримав ліцензію на провадження діяльності хоча б за одним з видів обов'язкового страхування та рівень вхідного перестрахування не перевищує 10%, — у розмірі 40% страхових резервів (за винятком резерву заявлених, але не сплачених збитків);

якщо страховик отримав ліцензію на провадження діяльності тільки за видами добровільного страхування та рівень вхідного перестрахування не перевищує 10%, — у розмірі 20% страхових резервів (за винятком резерву заявлених, але не сплачених збитків);

якщо у страховика рівень вхідного перестрахування перевищує 10% та/або рівень вихідного перестрахування перевищує 50%, — у розмірі 60% страхових резервів (за винятком резерву заявлених, але не сплачених збитків).

Розпорядження Нацкомфінпослуг від 08.08.2019 р. №1511 чинне з 08.11.2019 р.


Посилено вимоги до держреєстраторів

! Держреєстраторам

Міністерство юстиції оновило Кваліфікаційні вимоги до державного реєстратора, затверджені наказом Мін'юсту від 29.12.2015 р. №2790/5.

Кваліфікаційні вимоги, розроблені відповідно до Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», поширюються на державних реєстраторів прав на нерухоме майно та державних реєстраторів юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, що перебувають у трудових відносинах із суб'єктом державної реєстрації.

Для держреєстраторів, крім вимог, передбачених законами «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про державну службу» та іншими законами України, встановлюються такі вимоги:

стаж роботи у сфері права не менше 3 років або на посаді держреєстратора чи виконання функцій держреєстратора не менше 1 року;

успішне проходження спеціальної перевірки діяльності держреєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань у порядку здійснення контролю, визначеному урядом (для осіб, які до призначення на посаду держреєстратора або виконання його функцій виконували функції держреєстратора, перебуваючи у трудових відносинах з іншим суб'єктом державної реєстрації).

Наказ Мін'юсту від 04.11.2019 р. №3388/5 чинний з 08.11.2019 р.


Удосконалено процедуру ведення Довірчого списку

! Надавачам кваліфікованих електронних довірчих послуг

Міністерство юстиції України внесло зміни до Порядку ведення Довірчого списку, затвердженого наказом Мін'юсту від 29.10.2018 р. №3373/5.

Зокрема, уточнено, що підставами для внесення відомостей до Довірчого списку про заявника та кваліфіковані електронні довірчі послуги, які ним надаватимуться, є рішення центрального засвідчувального органу (далі — ЦЗО) або подання засвідчувального центру (далі — ЗЦ) та засвідчення заявником у ЦЗО або ЗЦ чинності одного або декількох своїх відкритих ключів (окремо для кожної електронної довірчої послуги), які використовуватимуться для надання кваліфікованих електронних довірчих послуг.

Iнформація про засвідчення заявником у ЗЦ чинності одного або декількох своїх відкритих ключів (окремо для кожної електронної довірчої послуги), які використовуватимуться для надання кваліфікованих електронних довірчих послуг, зазначається у поданні та надсилається до ЦЗО.

Про засвідчення одного або декількох відкритих ключів Адміністратор інформаційно-телекомунікаційної системи ЦЗО протягом трьох календарних днів повідомляє ЦЗО в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису посадової особи Адміністратора інформаційно-телекомунікаційної системи ЦЗО.

Також визначено, що у разі закінчення терміну дії або скасування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг до ЦЗО подається заява про внесення змін до Довірчого списку для зміни статусу відповідної зазначеному сертифікату кваліфікованої електронної довірчої послуги.

Крім цього, Порядок доповнено новим розділом III-1 «Внесення відомостей (змін) до Довірчого списку за поданням засвідчувального центру».

Водночас скасовано Наказ Мін'юсту від 29.08.2019 р. №2727/5 «Про внесення змін до Порядку ведення Довірчого списку».

Наказ Мін'юсту від 22.10.2019 р. №3220/5 чинний з 08.11.2019 р.


Затверджено Порядок залучення радника з продажу пакетів акцій банків

! Учасникам приватизації

Міністерство фінансів України відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України «Про особливості продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків, у капіталізації яких взяла участь держава» затвердило Порядок залучення радника з продажу пакетів акцій банків.

Цей Порядок визначає механізм залучення та критерії конкурсного відбору радника з продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків, у капіталізації яких взяла участь держава.

Радник залучається з дотриманням принципів конкурентності, рівноправності, загальнодоступності, гласності, прозорості та незалежності членів комісії.

Радник, залучений для підготовки продажу пакетів акцій банків, не може бути покупцем таких банків.

Наказ Мінфіну від 19.08.2019 р. №346
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 13.11.2019 р. офіційно не опублікований

Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру