Лист Державної фіскальної служби України від 13.03.2019 р. №11803/6/99-99-12-02-03-15
Щодо використання результатів загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення для обчислення податкових зобов'язань, у тому числі й з єдиного податку четвертої групи
Суттєво. Форма декларації з земельного податку не передбачає групування земельних ділянок, які відрізняються за нормативною грошовою оцінкою.
! Сільгосппідприємствам
Державна фіскальна служба України на звернення <...> щодо використання результатів загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення для обчислення податкових зобов'язань, у тому числі й з єдиного податку четвертої групи (далі — Податок), у межах компетенції повідомляє.
Акти податкового законодавства, які визначають основні елементи Податку, такі як об'єкт та база оподаткування, а також порядок обчислення та декларування податкових зобов'язань з Податку станом на 1 січня 2019 року не зазнали жодних змін.
Зокрема, як і у попередньому році, базою оподаткування Податком для кожної окремої земельної ділянки сільськогосподарських угідь вважається нормативна грошова оцінка одного гектара (далі — Оцінка) для такої земельної ділянки (ст. 292-1 Податкового кодексу України (далі — Кодекс).
Не зазнала змін і затверджена у 2015 році форма декларації Податку — Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 р. №578, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2015 р. за №799/27244 (далі — Декларація з Податку), яка, на відміну від умови п. 286.2 ст. 286 Кодексу про належне документальне підтвердження зміни Оцінки при декларуванні зобов'язань з плати за землю, для цілей обчислення зобов'язань з Податку не вимагає документального підтвердження зміни величини Оцінки.
Можемо констатувати, що податкове законодавство щодо Податку не зазнало жодних змін, які могли б викликати занепокоєння платників Податку у 2019 році.
Натомість Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі — Держгеокадастр) 4 січня 2019 року листом «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель» поінформувала зацікавлених осіб, включаючи ДФС, що з 1 січня 2019 року набрали чинності: величини нормативної грошової оцінки площі ріллі по областях, затверджені 18 грудня 2018 року у додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №262, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31 травня 2017 року за №679/30547 (далі — Наказ); технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затверджена 16 листопада 2018 року наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №552.
Таким чином, за зверненням платників Податку територіальні органи Держгеокадастру з 01.01.2019 р. надають витяги про Оцінку земельних ділянок (далі — Витяг), які формуються відповідно до Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 року №105 (далі — Всеукраїнська оцінка, Порядок) щодо оформлення даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки як витягу з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого Наказом.
Кодекс не регулює порядок виконання Оцінки, порядок впровадження та застосування Всеукраїнської оцінки, а також порядок надання адміністративних послуг органами виконавчої влади.
Оскільки платники Податку використовують земельні ділянки як державної (комунальної), так і приватної власності, право використання яких виникає на підставі різноманітних цивільно-правових або господарських угод, то п. 20 — 23 Порядку визначено строк внесення відомостей результатів Всеукраїнської оцінки (ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (далі — Закон)), співвідношення для окремих ділянок величин різних Оцінок та Всеукраїнської оцінки, якими керуються державні кадастрові реєстратори при внесенні та наданні відомостей (ст. 9 Закону), у тому числі й Витягу про кожну земельну ділянку.
З приводу особливостей складання Декларації з Податку необхідно зазначити, що кожний із рядків 1.1 «Рілля», 1.2 «Сіножаті», 1.3 «Пасовища», 1.4 «Багаторічні насадження» забезпечений приміткою 8, текст якої «(у разі наявності земельних ділянок за одним кодом органу місцевого самоврядування за КОАТУУ з різною Оцінкою) кількість рядків 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 та 2 може бути збільшено» не передбачає групування земельних ділянок, які відрізняються за Оцінкою, у тому числі Всеукраїнською оцінкою.
Директор Департаменту податків і зборів з юридичних осіб О. АНТІПОВА