• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Міністерства соціальної політики України від 20.03.2019 р. №14/0/23-19/133

Згідно з вимогами ч. 2 ст. 24 КЗпП під час укладення трудового договору громадянин зобов'язаний надати роботодавцеві трудову книжку. Підприємець веде трудові книжки працівників, які працюють у нього за основним місцем роботи понад 5 днів (п. 1.1 Iнструкції №58).

Записи до трудової книжки ФОП робить самостійно при прийнятті на роботу відповідно до укладеного трудового договору, а також у разі його розірвання.

Заповнювати трудову рекомендовано кульковою або пір'яною ручкою з чорнилом чорного, синього чи фіолетового кольору (п. 2.4 Iнструкції №58).

Порядок заповнення трудової книжки такий:

— у графі 3 розділу «Відомості про роботу» як заголовок записують повне найменування ФОПа, який приймає працівника;

— у наступному рядку в графі 1 проставляють порядковий номер запису;

— у графі 2 зазначають дату прийняття на роботу — день, з якого працівник фактично розпочне роботу;

— до графи 3 вносять запис «Прийнятий на роботу (далі зазначається професійна характеристика робіт) за трудовим договором» (ставляться дата і номер договору). Посада працівника наводиться відповідно до найменування професій і посад із Класифікатора професій ДК 003:2010 (затверджений наказом Держспоживстандарту №327);

— у графі 4 фіксують номер і дату наказу або розпорядження про прийняття на роботу.

Записи у трудовій книжці підприємець засвідчує своїм підписом і печаткою (якщо є).

Усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносить фізична особа — підприємець після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення — у день звільнення. Записи повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження). Запис про звільнення, а також відомості про нагородження та заохочення завіряють печаткою.

Відповідно до п. 7.1 Iнструкції №58 на підприємстві ведуть книгу обліку бланків трудових книжок і вкладишів до них та книгу обліку руху трудових книжок і вкладишів до них, форми яких затверджені наказом Мінстату від 27.10.95 р. №277.

До книги обліку бланків трудових книжок і вкладишів до них вносять усі операції, пов'язані з одержанням і витрачанням бланків трудових книжок і вкладишів до них із зазначенням серії та номера кожного бланка. Книгу веде бухгалтерія підприємства.

Книгу обліку руху трудових книжок і вкладишів до них веде відділ кадрів або інший підрозділ підприємства, який здійснює оформлення прийняття і звільнення працівників. У цій книзі реєструють усі трудові книжки, прийняті від працівників при влаштуванні на роботу, а також трудові книжки і вкладиші до них із записом серії і номера, видані працівникам знову.

У разі одержання трудової книжки у зв'язку зі звільненням працівник розписується в особистій картці і в книзі обліку.

Книга обліку бланків трудових книжок і вкладишів до них і книга обліку руху трудових книжок мають бути пронумеровані, прошнуровані та скріплені підписом керівника підприємства і печаткою.

Як бачимо, в Iнструкції №58 ідеться лише про книгу обліку руху трудових книжок на підприємстві, а про ФОПів і згадки немає. Тож чи потрібно вести книгу обліку руху трудових книжок підприємцю? Тим більше що самі трудові книжки підприємець зберігати не зобов'язаний.

Трудові книжки працівників, які працюють на умовах трудового договору у фізичних осіб — суб'єктів підприємницької діяльності без створення юридичної особи з правом найму, зберігаються у працівників (абз. 1 п. 2.21-1 Iнструкції №58).

Фахівці Мінсоцполітики у листі відповіли, що законодавством не передбачено обов'язковості ведення ФОПом книги обліку руху трудових книжок і вкладишів до них.

А отже, якщо Держпраці завітає на інспектування й запитає ФОПа про книгу обліку руху трудових книжок найманих працівників, ФОП може її не надавати, бо він не зобов'язаний її вести, так само як і зберігати самі трудові книжки своїх працівників.

Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру