Підвищену ставку експортного мита на брухт продовжили і ще підвищили
! Експортерам брухту
У зв'язку з офіційним опублікуванням у «Голосі України» від 04.04.2019 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення дефіциту брухту чорних металів на внутрішньому ринку».
Законом продовжено ще на 2 роки (до 15 вересня 2021 року включно) дію підвищеної ставки вивізного (експортного) мита на відходи і брухт чорних металів. Якщо раніше розмір підвищеної ставки становив 42 євро/т, то тепер — 58 євро/т.
Закон України від 28.02.2019 р. №2700-VIII чинний з 05.04.2019 р.
Розширено повноваження Держпродспоживслужби
! СГ
Кабмін вніс зміни до Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою КМУ від 02.09.2015 р. №667.
Зокрема, Положення доповнено нормами, якими передбачено, що Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань:
— погоджує методики визначення відповідності пестицидів і агрохімікатів сертифікатам якості та методичні вказівки визначення вмісту залишкових кількостей пестицидів у воді, ґрунті та сільськогосподарській продукції;
— здійснює передбачені законодавством заходи для припинення порушення санітарного законодавства;
— здійснює санітарні заходи щодо охорони території України шляхом проведення державного санітарно-епідеміологічного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, медико-санітарного контролю (огляду) з метою запобігання в'їзду на територію України транспортних засобів, ввезенню вантажів, товарів та інших предметів, у тому числі лікарських засобів, біологічних, хімічних і радіоактивних речовин, а також матеріалів і відходів, що можуть створювати небезпеку для життя і здоров'я населення (крім заходів, пов'язаних зі здійсненням медико-санітарного спостереження (епідеміологічного нагляду (спостереження), а також крім виконання функцій зі здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників);
— здійснює контроль за дотриманням показників вмісту шкідливих для здоров'я людини речовин і інгредієнтів у тютюнових виробах, які реалізуються на території України, та проводить моніторинг ефективності вжитих заходів щодо запобігання і зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення.
Постанова Кабінету Міністрів України від 13.03.2019 р. №254 чинна з 30.03.2019 р.
Оновлено Iнструкцію про порядок відкриття, використання і закриття рахунків
! Банкам і їхнім клієнтам
Нацбанк виклав у новій редакції Iнструкцію про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджену постановою НБУ від 12.11.2003 р. №492. Тепер це Iнструкція про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків — резидентів і нерезидентів.
Iнструкція регулює:
1) порядок відкриття та закриття банками, їх відокремленими підрозділами, які здійснюють банківську діяльність від імені банку, та філіями іноземних банків в Україні поточних, вкладних (депозитних) рахунків, рахунків умовного зберігання (ескроу) клієнтів банків;
2) порядок відкриття та закриття банками кореспондентських рахунків банкам (резидентам і нерезидентам), філіям іноземних банків;
3) особливості здійснення операцій за окремими рахунками клієнтів, що відкриваються відповідно до законів України.
На думку НБУ, спрощення в порядку відкриття рахунків клієнтів, передбачені в новій редакції Iнструкції, позитивно вплинуть на умови ведення бізнесу в Україні завдяки таким новаціям:
— скасування подання клієнтами банків під час відкриття рахунків картки зі зразками підписів — відтепер розпоряджання рахунком здійснюватиметься на підставі переліку осіб, які відповідно до законодавства мають на це право, та що не потребує нотаріального посвідчення;
— зміна найменування юрособи не передбачає закриття діючих рахунків.
Положення документа не містять також режимів рахунків клієнтів (тобто обмежень стосовно проведення операцій з рахунками), а лише визначають деякі особливості здійснення операцій за рахунками окремих клієнтів.
Постанова Національного банку України від 01.04.2019 р. №56 чинна з 04.04.2019 р.
Валютні послаблення для небанківських фінустанов та юросіб-нерезидентів
! Небанківським фінустановам, юрособам-нерезидентам
З метою реалізації вимог Закону «Про валюту і валютні операції» Нацбанк вніс зміни до Положення про здійснення операцій з валютними цінностями, затвердженого постановою НБУ від 02.01.2019 р. №2, та Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою НБУ від 02.01.2019 р. №5.
Так, небанківським фінустановам дозволено не використовувати курс банку, а встановлювати власний курс для перерахунку в гривні переказів фізосіб, що надійшли в інвалюті, якщо одержувач бажає отримати кошти в гривнях.
Юрособам-нерезидентам дозволено конвертувати всі гривневі кошти на ЛОРО-рахунках у валюту впродовж дня (вилучено перше речення пункту 140 розділу XI Положення №5). Досі вони могли купувати валюту лише в межах залишку у гривнях на початок робочого дня.
Уточнено норму щодо накопичення юридичними особами — резидентами валюти для погашення боргових зобов'язань перед нерезидентом за кредитним договором (п. 45 розділу IV Положення №5). Зокрема, визначено, що «чергова дата платежу» — це найближча дата, що визначена умовами договору для своєчасного здійснення платежу з урахуванням його призначення (окремо за основною сумою, процентами, комісіями, зборами тощо).
Постанова Національного банку України від 28.03.2019 р. №52 чинна з 30.03.2019 р.
Зміни в Положенні про здійснення банками фінмоніторингу
! Банкам і їхнім клієнтам-нерезидентам
Нацбанк затвердив зміни до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою НБУ від 26.06.2015 р. №417.
Зокрема, введено поняття «компанія-оболонка» (новий пп. 10-1 п. 2 розд. I) — юрособа-нерезидент, яка не здійснює фактичної господарської діяльності в країні реєстрації (не має достатніх активів та/або працівників для здійснення відповідного виду господарської діяльності) та/або структура власності якої не дозволяє встановити реальних кінцевих бенефіціарних власників (контролерів).
Положення доповнено новим п. 71-1, згідно з яким банк із метою недопущення використання своїх послуг для відмивання доходів, одержаних злочинних шляхом в Україні та за її межами з використанням компаній-оболонок, та підтвердження того, що юрособа-нерезидент не є компанією-оболонкою, зобов'язаний з урахуванням ризик-орієнтованих підходів проаналізувати документи та/або інформацію:
що роз'яснюють(є) суть господарської діяльності юрособи-нерезидента;
про фінансову звітність, що підтверджена незалежним зовнішнім аудитом, яка розкриває суть та зміст фінансових операцій, що здійснюються клієнтом — юрособою-нерезидентом, та дозволяє встановити відповідність прибутку (доходу)/обороту його господарській діяльності;
що підтверджують(є) фактичний рух товарів, надання послуг, виконання робіт під час здійснення господарської діяльності;
що підтверджують(є) ведення господарської діяльності основними контрагентами юрособи-нерезидента;
що підтверджують(є) сплату податку на прибуток (доходи) юрособою-нерезидентом;
що підтверджують(є) найм юрособою-нерезидентом осіб на умовах трудового договору (договору про найм персоналу або договору про надання послуг аутсорсингу), до посадових обов'язків яких належать організація та забезпечення здійснення господарської діяльності, з урахуванням відповідності таких обов'язків виду діяльності юрособи-нерезидента, обсягам його фінансових операцій;
що підтверджують(є) наявність виробничих/офісних приміщень, інших активів, достатніх для ведення юрособою-нерезидентом відповідного виду господарської діяльності (правовстановлюючий документ або договір оренди приміщення/устаткування).
Зазначений перелік документів/інформації не є вичерпним. Банк має право самостійно, з урахуванням ризик-орієнтованих підходів, визначити обсяг та перелік необхідних документів/інформації, які є достатніми для підтвердження того, що юрособа-нерезидент не є компанією-оболонкою.
Вимоги нових норм не поширюються на юросіб-нерезидентів, які є холдинговими компаніями або їх корпоративними підприємствами, за умови що структура власності холдингової компанії є прозорою та дозволяє визначити кінцевих бенефіціарних власників (контролерів), а господарська діяльність такої юрособи дає можливість повного розуміння її характеру.
Постанова Національного банку України від 02.04.2019 р. №58 чинна з 04.04.2019 р.
Посилено вимоги до безпеки приміщень операторів поштового зв'язку
! Поштовикам
Нацбанк постановою від 02.04.2019 р. №57 затвердив зміни до Правил з організації захисту приміщень небанківських фінансових установ в Україні, затверджених постановою НБУ від 06.10.2017 р. №100. З назви документа усунуто слово «фінансових».
Крім того, уточнено, що ці Правила встановлюють мінімальні вимоги до захисту приміщень небанківських фінансових установ, операторів поштового зв'язку, що отримали ліцензію Нацбанку на здійснення валютних операцій або генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій, яка не втратила чинності після введення в дію Закону «Про валюту і валютні операції», в частині здійснення валютних операцій, що передбачають використання готівки в національній валюті та/або іноземних валютах, та їх структурних підрозділів, розташованих на території України (далі — НУ).
Також передбачено, що НУ має право визначати необхідність обладнання приміщень НУ системою відеоспостереження, якщо НУ розташована в селищі або селі та обсяги її цінностей становлять менше ніж 20 мінімальних заробітних плат.
Оператори поштового зв'язку, які до набрання чинності цією постановою подали пакет документів для отримання ліцензії Нацбанку на здійснення валютних операцій або отримали генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій, яка не втратила чинність після введення в дію Закону, в частині здійснення валютних операцій, що передбачають використання готівки в національній валюті та/або іноземних валютах, зобов'язані до 01.04.2020 р. забезпечити відповідність приміщень вимогам вищезгаданих Правил.
Постанова Національного банку України від 02.04.2019 р. №57 чинна з 06.04.2019 р.
Запровадження МСФЗ 16 «Оренда» — послаблення для банків
! Банкам
Нацбанк з 1 квітня до 30 червня 2019 року (включно) не застосовує до банків заходів впливу за порушення ними вимог Iнструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою НБУ від 28.08.2001 р. №368, Положення про порядок встановлення Національним банком України лімітів відкритої валютної позиції та контроль за їх дотриманням банками, затвердженого постановою НБУ від 12.08.2005 р. №290, Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України, затверджених постановою НБУ від 13.11.2018 р. №120, якщо такі порушення пов'язані з переходом на МСФЗ 16 «Оренда».
Постанова Національного банку України від 28.03.2019 р. №51 чинна з 02.04.2019 р.
Зміни у положенні про видачу ліцензії на гривневі перекази без відкриття рахунків
! Небанківським установам
Нацбанк вніс зміни до Положення про порядок видачі ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків, затвердженого постановою НБУ від 17.08.2017 р. №80. Зокрема, рішення про переоформлення ліцензії, видачу дубліката ліцензії може прийняти не тільки заступник голови НБУ, а й уповноважена ним особа, те саме стосується підписання ліцензій.
Водночас визнано такою, що втратила чинність, Постанову НБУ від 21.12.2017 р. №138 «Про надання національними операторами поштового зв'язку фінансової послуги з переказу коштів». Національні оператори поштового зв'язку, які мають ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків, отримані відповідно до Постанови №138, мають право надавати послуги з переказу коштів у національній валюті на підставі цих ліцензій.
Постанова Національного банку України від 26.03.2019 р. №50 чинна з 02.04.2019 р.
ДФС оновила Державний реєстр РРО
! СГ, які застосовують РРО
ДФСУ затвердила новий Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій. Оновлений Держреєстр містить перелік РРО, які дозволені до первинної реєстрації, а також первинна реєстрація яких заборонена, кількістю 179 моделей (раніше було 171). Нові 8 моделей — це новітні моделі програмних комплексів, учасники експериментального проекту, які дозволяють продавцю реєструвати розрахункові операції, застосовуючи персональні комп'ютери, планшети, смартфони.
Окремо наводиться Перелік РРО, вилучених із Держреєстру у 2016 — 2018 рр., експлуатація яких не дозволяється. Загалом таких РРО 7, як і в попередньому переліку, затвердженому наказом ДФСУ від 04.01.2019 р. №8, який тепер втратив чинність.
Наказ ДФС України від 26.03.2019 р. №247 чинний з 26.03.2019 р.
Нові правила реєстрації цивільних повітряних суден
! Експлуатантам цивільних повітряних суден
Державна авіаційна служба України затвердила Авіаційні правила України, Частина 47 «Правила реєстрації цивільних повітряних суден в Україні».
Ці Авіаційні правила є обов'язковими для всіх суб'єктів авіаційної діяльності та визначають процедуру та вимоги до реєстрації (перереєстрації) цивільних повітряних суден у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України, порядок виключення їх з цього реєстру, надання та нанесення державного та реєстраційного знаків на повітряні судна, порядок тимчасового обліку нових, модифікованих повітряних суден та повітряних суден після їх технічного обслуговування.
Водночас втрачають чинність попередні Авіаційні правила України, Частина 47, затверджені наказом Мінінфраструктури від 25.10.2012 р. №636, однак видані відповідно до них реєстраційні посвідчення повітряного судна, тимчасові облікові посвідчення повітряного судна є чинними протягом встановленого в них терміну дії.
Наказ Державіаслужби від 05.02.2019 р. №153 чинний з 05.04.2019 р.
Нові уніфіковані форми актів перевірок у сфері фінпослуг
! СГ сфери фінпослуг
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердила:
— уніфіковану форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), які ліцензуються;
— уніфіковану форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання (недержавним пенсійним фондом) вимог законодавства у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг;
— уніфіковану форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання (страховим (перестраховим) брокером) вимог законодавства у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг.
Водночас втрачає чинність розпорядження Нацкомфінпослуг від 16.02.2017 р. №290, яким було затверджено попередні форми відповідних актів.
Розпорядження Нацкомфінпослуг від 24.01.2019 р. №102 чинне з 29.03.2019 р.
Зміни у Класифікаторі ДФС, митниць ДФС та їх структурних підрозділів
! Суб'єктам ЗЕД
ДФСУ затвердила зміни до Класифікатора ДФС, митниць ДФС та їх структурних підрозділів, затвердженого наказом ДФСУ від 19.01.2017 р. №26.
Наказ ДФС України від 26.03.2019 р. №235 чинний з 07.04.2019 р.
Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»