• Посилання скопійовано

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної фіскальної служби України від 28.03.2019 р. №1307/6/99-99-15-03-02-15/IПК

Проведення зборів у ресторані

В IПК ДФСУ від 28.03.2019 р. №1307/6/99-99-15-03-02-15/IПК (див. «ДК» №15/2019) розглядається можливість віднесення витрат на організацію звітних зборів до складу загальногосподарських витрат та включення відповідних сум ПДВ до складу податкового кредиту.

Такий захід можна провести в обліку як:

— річні звітні збори колективу (якщо є бажання заощадити ПДВ);

— корпоратив (це негосподарські витрати).

З метою оподаткування ПДВ важливою є наявність зв'язку з господарською діяльністю. Тому, крім підтвердних документів, потрібно довести, що захід відбувся у межах госпдіяльності.

Звітні збори трудового колективу

Якщо такий захід розглядати під призмою «Звітні збори трудового колективу», потрібно ретельно поставитись до документального оформлення. Адже витрати відображаються за правилами бухобліку, а от з метою оподаткування ПДВ важливим є зв'язок із госпдіяльністю. I зрозуміло, що збори мають розпочатись у робочий час1, адже вони потрібні для вирішення виробничих питань (наприклад, підбиття підсумків роботи за звітний рік, промова топ-менеджерів компанії, узгодження планів на наступний рік тощо).

1 А не з 18-ї до 23-ї години, як зазначено у запиті на коментовану IПК.

Якщо на підприємстві є колективний договір, це зобов'язує сторони, що його підписали, щороку у строки, передбачені договором, звітувати про його виконання (ст. 15 Закону про колдоговори). Термін звітування має бути передбачено у колективному договорі. Отже, колективний договір — це угода щодо прийнятих сторонами зобов'язань. Отже, проведення зборів пов'язане з госпдіяльністю.

Документальне оформлення зборів:

1) наказ про проведення підсумкових річних зборів (у наказі слід передбачити, що для проведення зборів членів трудового колективу треба орендувати приміщення);

2) план на проведення зборів (рекомендуємо зазначити про проведення обіду або вечері);

3) кошторис витрат — затверджується керівником;

4) звіт про фактичні витрати — складається відповідальною особою;

5) підтвердні документи: платіжні доручення, акти наданих послуг (оренда приміщення, послуги харчування тощо);

6) протокол зборів (слід скласти обов'язково, зазначивши в ньому порядок денний, присутніх осіб та прийняті рішення).

Відповідно до п. 18 П(С)БО 16, витрати на проведення річних зборів є складовою адміністративних витрат підприємства. Такі витрати відображають на рахунку 92. Датою витрат є звітний період, у якому їх було здійснено (дата, зазначена в актах про отримання послуг, актах на списання подарунків тощо), відповідно до п. 7 П(С)БО 16.

I буде неправильно вносити будь-які застереження щодо заборони витрат у наказі про облікову політику. Облікова політика — це сукупність принципів, методів і процедур, що використовуються підприємством для ведення бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової звітності. Тобто передбачають методику обліку та оцінок. Мало того, кожна господарська операція підприємства має відображатись у бухобліку на підставі первинних документів, де серед обов'язкових реквізитів зазначаються зміст та обсяг господарської операції.

ПКУ, з метою податку на прибуток не містить жодної норми щодо якихось особливостей обліку.

В обліку ПДВ придбання послуг (наприклад, оренда залу, послуги з обіду або вечері), пов'язаних із проведенням виробничих зборів, здійснюється в межах господарської діяльності. Тому підстав нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ за п. 198.5 ПКУ у цьому випадку немає. Але слід бути готовими до того, що податківці упереджено перевірятимуть таку операцію щодо зв'язку з господарською діяльністю.

Проведення свята

Якщо такий захід розглядати як корпоративне свято, то витрати на нього — негосподарські. Відповідно до п. 29 П(С)БО 16, до складу інших витрат включаються витрати, які виникають під час діяльності, але не пов'язані безпосередньо з виробництвом та/або реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг). Тому витрати на проведення корпоративу коректно відносити на субрахунок 977 «Iнші витрати діяльності», хоча також можливе використання субрахунку 949. Але пам'ятайте, що документального підтвердження витрат ніхто не скасовував.

У межах податку на прибуток жодних обмежень на негосподарські витрати немає. Тому доводити зв'язок з госпдіяльністю не треба (див. ЗIР, підкатегорія 102.13). Такий зв'язок має значення тільки щодо ПДВ.

У цьому випадку підприємству доведеться нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ за пп. «г» п. 198.5 ПКУ, якщо оренда залу, послуги з обіду або вечері придбавалися з ПДВ. Базою для нарахування ПДВ згідно з п. 189.1 ПКУ буде вартість таких послуг.

З іншого боку (враховуючи зміст листа), такий захід можна проводити за рахунок фондів. Наприклад, створити таке джерело, як резервний капітал. Якщо резервний капітал створюється для покриття збитків, для збільшення статутного капіталу, виплати дивідендів за привілейованими акціями, погашення заборгованості у разі ліквідації товариства тощо, то чому б не використовувати його для понесення витрат за таким заходом?

Загальними зборами, у яких взяли участь всі учасники товариства, може бути прийнято рішення щодо створення резервного капіталу. Порядок формування і розмір резервного капіталу, а також розмір щорічних відрахувань до нього потрібно зазначити у статуті підприємства. Напрям витрачання коштів зазначається в наказі про облікову політику або викладається в окремому розпорядженні керівництва:

— Д-т 441 К-т 443 — відрахування за рахунок нерозподіленого прибутку;

— Д-т 443 К-т 43 — формування резервного фонду;

— Д-т 43 К-т 631 (685) — оплата послуг1.

1 Порядок ведення аналітичного обліку та кореспонденції рахунків, що не наведена в Iнструкції №291, встановлюється підприємством виходячи з управлінських потреб тощо.

Що ж до ПДВ, то до кожного випадку слід підходити індивідуально. I, на наш погляд, збори, які проводяться поза робочим часом і без оформлення протоколу зборів, мають ознаки заходу поза межами госпдіяльності. Тож, аналогічно зазначеному вище, слід нарахувати податкові зобов'язання за п. 198.5 ПКУ.

Якщо підприємство не має аргументів для доведення зв'язку з госпдіяльністю, рекомендуємо нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ за п. 198.5 ПКУ. До речі, нараховані «технічні» податкові зобов'язання відобразяться у складі витрат, і, як наслідок, впливатимуть на визначення фінансового результату до оподаткування та на об'єкт оподаткування податком на прибуток. Отже, підприємство нічого не втрачає.

Щодо ПДФО нагадаємо, що про отримання фізособою додаткового блага йдеться лише в разі його надання конкретному платникові податку. Тому вартість вечері після проведення річних зборів до складу доходу фізособи не включається, адже жодної персоніфікації тут немає.

Об'єктом оподаткування акцизним податком за пп. 213.1.9 ПКУ є реалізація суб'єктом господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, тобто продаж пива, алкогольних напоїв безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їхнього особистого некомерційного використання. Тому якщо роботодавець не придбавав алкоголю, питання щодо акцизу також не виникає.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про колдоговори — Закон України від 01.07.93 р. №3356-XII «Про колективні договори і угоди».
  • Iнструкція №291 — Iнструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.99 р. №291.
  • П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. №318.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру