• Посилання скопійовано

Щодо ухилення від оподаткування податком на додану вартість через здійснення експортних операцій, не властивих основному виду діяльності

Лист Державної фіскальної служби України від 28.01.2019 р. №2559/7/99-99-12-03-01-17

Щодо ухилення від оподаткування податком на додану вартість через здійснення експортних операцій, не властивих основному виду діяльності

Суттєво. Податкова збирається звернути особливу увагу на операції т. зв. нетипового експорту, розмір доходу від яких не є істотним порівняно з розміром податкової вигоди.

! Платникам ПДВ

ДФС здійснено аналіз господарської діяльності платників податків у 2018 році, зокрема в частині здійснення експортних операцій.

Незважаючи на запровадження Реєстру заяв про відшкодування ПДВ та автоматичного контролю його забезпечення, залишаються випадки мінімізації податкових зобов'язань з податку на додану вартість шляхом використання схем ухилення від оподаткування податком на додану вартість через здійснення експортних операцій, невластивих основному виду діяльності, так званий нетиповий експорт.

З огляду на зазначене зобов'язую провести детальний аналіз виявлених суб'єктів господарювання та вжити комплексних заходів щодо належного відпрацювання. В ході відпрацювання необхідно забезпечити належну взаємодію підрозділів та здійснити дослідження предмета реальності господарських операцій між «номінальним власником» та «реальним експортером» і реальність зміни майнового стану першого.

Також необхідно забезпечити аналіз:

— застосування цін на предмет відповідності звичайним;

— факту здійснення господарських операцій (чи лише складання документів) та дійсних змін у структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства у зв'язку з його господарською діяльністю та встановлення таких елементів:

— встановлення спеціальної правосуб'єктності учасників господарської операції;

— встановлення зв'язку між фактом придбання товарів (послуг) і господарською діяльністю платника податку;

— встановлення дотримання платником податку спеціальних вимог щодо документального підтвердження сум податкового кредиту та/або бюджетного відшкодування з податку на додану вартість;

— встановлення факту надмірної сплати податку на додану вартість у ціні товарів (послуг), що придбані платником податку.

Доцільно врахувати, що товар завжди перепродається експортером з невеликою націнкою, а такі операції майже завжди мають позитивний фінансовий результат, що дозволяє говорити про наявність розумної економічної мети. У той же час суди неодноразово вказували на те, що, незважаючи на наявність позитивного фінансового результату, податкова вигода від таких операцій для платника податків є набагато значнішою. Це, своєю чергою, нівелює суть господарської діяльності, оскільки суб'єкт повинен прагнути до отримання економічного ефекту від приросту активів, а не від мінімізації податкових зобов'язань. Таким чином, якщо розмір доходу від операції не є істотним порівняно з розміром податкової вигоди, то така операція може вважатися неправомірною.

Враховуючи зазначене, зобов'язую начальників головних управлінь у областях, м. Києві та Офісу ВПП під особисту відповідальність організувати роботу з комплексного відпрацювання доведеної категорії платників та належну взаємодію ввірених підрозділів для забезпечення виконання доведених індикативів з податку на додану вартість.

Першу інформацію про відпрацювання надати 20.02.2019 року та в подальшому подекадно Департаменту податків і зборів з юридичних осіб.

В. о. заступника голови Є. БАМБІЗОВ

До змісту номеру