Чи повинна неприбуткова організація відображати у Звіті неприбуткових установ та організацій суми відшкодованих комунальних послуг, земельного податку, які надходять від орендарів на розрахунковий рахунок організації?
На нашу думку, такі транзитні суми не мають статусу ні доходу, ні витрат, тож не повинні відображатися у звітності неприбуткових організацій. Пояснімо нашу позицію.
Форму Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації затверджено наказом Мінфіну від 17.06.2016 р. №553 (у редакції наказу Мінфіну від 28.04.2017 р. №469). Порядку заповнення звіту немає, тож доводиться виходити зі змісту рядків конкретних розділів. Листом від 17.10.2016 р. №33649/7/99-99-15-02-01-17 ДФСУ надала доволі широке роз'яснення з приводу алгоритму заповнення неприбуткового звіту.
Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації складається із заголовної частини, основної частини та двох додатків, які є невід'ємною частиною звіту: додаток ГД «Iнформація щодо операцій з гуманітарною допомогою» та додаток ВП «Розрахунок податкових зобов'язань за період, за який виявлено помилку(и)».
Кожна неприбуткова організація має визначитися з видом надходжень, які вона отримувала. Відповідно, статус таких надходжень визначає і рядок, де потрібно відобразити такий дохід (рядки 1.1 — 1.11). Вид неприбуткової організації не має значення (за винятком бюджетних установ та пенсійних фондів) — ключовими факторами є суть та вид конкретного надходження. Абсолютно всі доходи, отримані неприбутковою організацією протягом 2017 року, потрібно відобразити в рядках 1.1 — 1.11 звіту.
Звідки береться інформація про доходи? Операції надходження коштів підтверджуються банківськими документами (випискою банку, вхідними платіжними дорученнями), прибутковими касовими ордерами. Для обліку доходів треба керуватися правилами визнання конкретних доходів, установленими НП(С)БО. Так, дохід від реалізації готової продукції, товарів, робіт або послуг слід відображати за приписами п. 8 — 15 П(С)БО 15, а орендну плату — на прямолінійній основі протягом терміну оренди або з урахуванням способу отримання економічних вигід, пов'язаних із використанням об'єкта операційної оренди (п. 17 П(С)БО 14).
Витрати також відображаються в обліку на підставі відповідних первинних документів (акти виконаних робіт, банківські виписки, касові видаткові ордери тощо). Але зверніть увагу: витрати формуються лише в межах статутної діяльності конкретної неприбуткової організації і в момент їх фактичного виникнення незалежно від дати сплати коштів. Тобто до дати фактичної оплати тих чи інших витрат не прив'язуємося.
Показники і доходів, і видатків мають визначатися на підставі даних бухобліку. Компенсація комунальних витрат та земельний податок є транзитними сумами, і вони не повинні відображатися на субрахунках ані 7-го, ані 9-го класу рахунків, бо ці суми жодним чином не належать і не співвідносяться з конкретною неприбутковою організацією: вона є лише посередником між безпосереднім користувачем земельної ділянки (для земельного податку) і бюджетом, споживачем комунальних послуг та постачальником таких послуг. Якщо неприбуткова організація не визнає в обліку ні доходів, ні витрат, то й у звітності таким сумам не місце.
У разі непереконливості таких аргументів ці транзитні суми можна відобразити у складі інших доходів та інших витрат у рядках 1.11 та 2.6 відповідно. Яке б рішення неприбуткова організація не прийняла, порушення визначення об'єкта оподаткування тут немає, недоплати до бюджету також, тож вкрай негативних наслідків не має бути.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор