• Посилання скопійовано

Щодо списання безнадійного податкового боргу, що виник унаслідок обставин непереборної сили — тимчасової окупації Автономної Республіки Крим

Iндивідуальна податкова консультація Державної фіскальної служби України від 30.11.2018 р. №5023/6/99-99-17-04-15/IПК

Щодо списання безнадійного податкового боргу, що виник унаслідок обставин непереборної сили — тимчасової окупації Автономної Республіки Крим

Суттєво. Податкова не списує податкового боргу на підставі сертифікатів ТПП, бо не бачить причинно-наслідкового зв'язку між форс-мажорними обставинами та госпдіяльністю, а також бо немає процедури списання такого боргу.

! Платникам податків з АРК

Державна фіскальна служба України, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі — Кодекс), розглянула звернення платника і надає індивідуальну податкову консультацію з питання списання безнадійного податкового боргу, що виник унаслідок обставин непереборної сили — тимчасової окупації Автономної Республіки Крим.

За даними інформаційної системи органів ДФС, станом на поточну дату за підприємством обліковується податковий борг, частина якого виникла у період перебування підприємства на території ВЕЗ «Крим».

Органами ДФС здійснюється списання безнадійного податкового боргу згідно зі статтею 101 Кодексу.

Згідно з положеннями цієї статті списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.

Порядок такого списання затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013 р. №577, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.10.2013 р. за №1844/24376 (далі — Порядок №577).

Згідно з Порядком №577 під терміном «безнадійний податковий борг» слід розуміти, зокрема, податковий борг платника податків, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

Такий факт непереборної сили підтверджується, зокрема, Торгово-промисловою палатою України.

Разом з тим надані платником сертифікати Торгово-промислової палати України не містять необхідної інформації. Зокрема, у цих сертифікатах немає зафіксованого причино-наслідкового зв'язку між фактом настання форс-мажорних обставин та їх конкретною дією на фінансово-господарську діяльність платника, а також посилання на будь-які підтвердні документи вповноважених органів.

Отже, органи ДФС не мають підстав для списання податкового боргу підприємства як безнадійного згідно з положеннями статті 101 Кодексу.

Відповідно до підпункту 12 пункту 12.3 статті 12 розділу II «Перехідні положення» Закону України від 12 серпня 2014 року №1636-VII «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» (далі — Закон №1636) зупиняється застосування до платників податків із місцезнаходженням на території ВЕЗ «Крим» норм статей 59, 60, 87 — 101, 124, 126, 129 Кодексу.

Податкова інформація про суми податкового боргу платників із місцезнаходженням на території ВЕЗ «Крим» зберігається та опрацьовується в інформаційних базах контролюючих органів в окремому (позабалансовому) порядку.

Пунктом 15.1 статті 15 Закону №1636 передбачено, що будь-якій юридичній особі — резиденту України, яка змінює (змінила) своє місцезнаходження з тимчасово окупованої території на іншу територію України, списується податковий борг, суми розстрочених (відстрочених) грошових зобов'язань за будь-якими податками (зборами, обов'язковими платежами), що виникли з моменту тимчасової окупації.

При цьому Закон №1636 не містить ні посилань на діючий порядок списання, ні доручення такий порядок розробити.

Ураховуючи викладене, оскільки на сьогодні немає порядку реалізації цього законодавчого положення, списати податковий борг згідно зі статтею 15 Закону №1636 неможливо.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу II Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

До змісту номеру