Iндивідуальна податкова консультація Державної фіскальної служби України від 10.08.2017 р. №1549/6/99-99-13-02-03-15/IПК
Щодо нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі — єдиний внесок) на суму винагороди, яка виплачена за договорами цивільно-правового характеру, суму фінансової гуманітарної (благодійної) допомоги, що надається фізичним особам, які не перебувають у трудових відносинах, та суму орендної плати на підставі договорів оренди
Суттєво. Персонал представництв інших держав і міжнародних організацій в Україні, який не є громадянами України, звільняються від усіх податків на зарплату та інші винагороди, але фізособи, які є громадянами України, не мають цих пільг.
! Працівникам представництв інших держав і міжнародних організацій в Україні
Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), розглянула звернення щодо нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі — єдиний внесок) на суму винагороди, яка виплачена за договорами цивільно-правового характеру, суму фінансової гуманітарної (благодійної) допомоги, що надається фізичним особам, які не перебувають у трудових відносинах, та суму орендної плати на підставі договорів оренди і в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до ст. 1 чинного договору між Урядом України і Міжнародним Комітетом Червоного Хреста (МКЧХ) про відкриття Місії МКЧХ в Україні, який ратифіковано Законом України від 4 червня 2004 року №1759-IV (далі — Договір), статус Місії МКЧХ в Україні відповідає статусові інших органів міжурядових організацій в Україні.
Положенням про порядок розміщення дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних та іноземних організацій в Україні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.95 р. №146, визначено, що представництво міжнародної організації — це представництво в Україні міжнародної міжурядової чи міжнародної неурядової організації (включаючи персонал, споруди та приміщення).
<...> має посвідчення Міністерства закордонних справ України (додаток 1 до запиту) про акредитацію (у міжнародному праві — це процедура надання особі повноважень представляти одну державу в іншій як керівникові дипломатичної установи (посольства, консульства) або представляти державу в міжнародній організації) та входить до переліку представництв міжнародних структур та організацій в Україні, наведеного на офіційному сайті МЗС (mfa.gov.ua).
Підпунктом 14.1.122 п. 14.1 ст. 14 Кодексу офіційні представництва інших держав і міжнародних організацій в Україні віднесено до нерезидентів.
Таким чином, згідно з Кодексом та з урахуванням Договору <...> в Україні є нерезидентом.
Віденською конвенцією про дипломатичні відносини 1961 року (далі — Віденська конвенція) зазначено, що її положення, у тому числі стосовно звільнень виплат за послуги в контексті законодавства про соціальне забезпечення країни перебування, поширюються виключно на дипломатичні представництва іноземних держав в Україні та їх персонал.
Діяльність в Україні <...> здійснюється виключно в рамках Договору, положеннями якого, зокрема, передбачено відповідні звільнення від оподаткування.
Так, ст. 8 Договору передбачено:
1. <...> з її активами, прибутками і власністю звільняється від безпосереднього оподаткування, за винятком тих випадків, коли це стосується сплати комунальних послуг.
2. <...> звільняється від всіх непрямих податків за придбання великих партій товарів, призначених для офіційного користування, і закупівлі товарів для програм допомоги у країні перебування або в іншій країні. Уряд України вживає необхідні заходи для того, щоб звільнити <...> від сплати таких податків і відшкодувати такі виплати.
Відповідно до положень п. 9 ст. 10 Договору члени <...> в Україні, які не є громадянами України, звільняються від усіх податків на заробітну плату та інші винагороди, які сплачуються <...> або які взагалі надходять з-за меж України. Члени <...>, які є громадянами України, не мають зазначених пільг.
Голова <...>, його заступник і їхні сім'ї мають той самий статус, що надається главам дипломатичних місій, акредитованих при Уряді України, яким надаються пільги та імунітети згідно з Віденською конвенцією (п. 10 ст. 10 Договору).
Водночас п. 11 ст. 10 Договору визначено, що члени <...> в Україні, які є громадянами України, не мають вищезазначених імунітету та пільг, за винятком імунітету від судового переслідування щодо дій, вчинених ними під час виконання своїх службових обов'язків.
Таким чином, згідно з Договором звільнення відповідно до Віденської конвенції поширюються лише на Голову <...>, його заступника та їхні сім'ї.
Відповідно до ст. 253 Кодексу законів про працю особи, які працюють за трудовим договором (контрактом) на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання або у фізичної особи, підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню.
Згідно з п. 10 частини першої ст. 1 Закону України від 8 липня 2010 року 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон №2464) страхувальниками є роботодавці та інші особи, які відповідно до Закону №2464 зобов'язані сплачувати єдиний внесок.
Застрахована особа — фізична особа, яка згідно з законодавством підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок (п. 3 частини першої ст. 1 Закону №2464).
Відповідно до п. 1 частини першої ст. 4 Закону №2464 платниками єдиного внеску є роботодавці: дипломатичні представництва і консульські установи іноземних держав, філії, представництва та інші відокремлені підрозділи іноземних підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародні), розташовані на території України.
Базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України від 24 березня 1995 року №108/95-ВР «Про оплату праці», та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 частини першої ст. 7 Закону №2464).
Згідно з частиною п'ятою ст. 8 Закону №2464 єдиний внесок для роботодавців установлюється у розмірі 22 відс. до визначеної ст. 7 Закону №2464 бази нарахування єдиного внеску.
Обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до Закону №2464 нараховується єдиний внесок (частина друга ст. 9 Закону №2464).
Враховуючи зазначене, сума винагороди за цивільно-правовим договором, яка нараховується (виплачується) роботодавцем (<...>) громадянам України, є базою нарахування єдиного внеску. При цьому сума фінансової гуманітарної (благодійної) допомоги, яка виплачується фізичним особам, які не перебувають в трудових відносинах з <...> у рамках здійснення статутної діяльності <...>, та сума орендної плати, виплаченої на користь фізичних осіб згідно з договором найму (оренди) майна, не є базою нарахування єдиного внеску.
Згідно з пп. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.