Чи можна переміщувати товар одного підприємця між його торговельними точками?
За п. 177.10 ПКУ фізособи-підприємці зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат1 і мати підтвердні документи щодо походження товару. Порядок ведення такої Книги та вся ст. 177 ПКУ не передбачають ведення обліку залишків ТМЦ. Книга призначена лише для обліку доходів і витрат. Тому для підприємця-«загальносистемника» не встановлено обов'язку та порядку проведення інвентаризації.
Цей обов'язок, зокрема і ведення обліку щодо внутрішнього переміщення товару, такі підприємці мали й раніше, коли вони вели Книгу обліку доходів та витрат, затверджену наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. №1025. Але з 18.10.2013 р. цей наказ утратив чинність, а отже, зник і такий обов'язок.
Варто тут згадати й норми Закону про РРО2. Так, саме спираючись на п. 12 ст. 3 цього Закону, податківці колись говорили про обов'язок усіх підприємців вести облік залишку товарних запасів (див. листи ДПАУ від 03.03.2009 р. №4364/7/23-7017/159, від 25.12.2009 р. №28923/7/23-7017/1485). Проте, як ми з'ясували вище, такого обов'язку для ФОП-«загальносистемників» немає ще з кінця 2013 року.
1 Форма Книги затверджена наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. №481.
2 Закон від 06.07.95 р. №265/95 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Крім того, фахівці Мін'юсту в листі від 19.05.2010 р. №6091-0-4-10-20 (див. «ДК» №24/2010) та Держкомпідприємництва в листі від 04.05.2010 р. №5688 дотримувалися позиції, що підприємці1 не повинні вести облік товарів.
Оскільки підприємці на загальній системі повинні вести Книгу обліку доходів та витрат (у т. ч. собівартості реалізованих товарів) та мати підтвердні документи щодо походження товару, вони на власний розсуд можуть вести облік товарних запасів. Якщо облік ведеться, то й переміщення товарів між торговельними точками має оформлюватися документально та відображатися в обліку такого підприємця.
1 Хоча у цих листах йдеться про «єдинників» у зв'язку з тим, що їхня Книга обліку не передбачала ведення обліку товарних залишків, з 18.10.2013 р. такі роз'яснення актуальні й для «загальносистемників».
Хоча будьте готові, що під час перевірок податківці на підставі пп. 20.1.9 ПКУ можуть вимагати проведення інвентаризації основних засобів, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки. Тому, якщо підприємець не має наміру сперечатися з контролюючими органами, звичайно ж, йому краще вести облік товарів. Утім, повторимо, саме такого обов'язку ФОП не має.
Також не слід забувати, що такі товари, як алкоголь і тютюнові вироби, є підакцизними товарами та мають продаватися тільки за наявності відповідної ліцензії на роздрібну торгівлю ними. Тому якщо ліцензії є не на всіх торговельних точках, то переміщення алкоголю та тютюнових виробів призведе до обов'язку придбати на таку торговельну точку окрему ліцензію.
Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»