Постановою від 16.03.2017 р. №231 Кабмін затвердив Перелік груп технічно складних побутових товарів (див. «ДК» №16/2017, коментар «ДК»). Проаналізуймо, із чим доведеться мати справу тим, хто торгує товарами з цього Переліку.
Перелік набирає чинності не з першого числа кварталу, як було передбачено, а через 30 днів з дня опублікування — з 8 травня 2017 р. У своїх консультаціях Державна регуляторна служба орієнтує на набрання чинності Переліком з 7 травня. З огляду на це радимо все-таки орієнтуватися саме на 7 травня. З цієї дати підприємці — платники єдиного податку 1, 2 та 3 груп, які продають технічно складні побутові товари, визначені Переліком, зобов'язані проводити розрахунки за такі товари через зареєстровані належним чином РРО.
Перелік містить товари, реалізація яких вимагає застосування РРО. Якщо розрахункові операції не будуть проведені через РРО, це правопорушення підпадатиме під штрафні санкції за ч. 1 ст. 17 Закону про РРО1.
1 Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Як працювати з цим Переліком? До нього входять 8 груп товарів (групи 73, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 95) із відповідними кодами УКТЗЕД у розрізі окремих складових кожної групи. Частина товарів містить 10-значний код, а частина — тільки 4-значний. Якщо для певної товарної позиції зазначено 10-значний код, то орієнтуватися слід саме на цю деталізовану позицію, а не на 4-значний код та повний її зміст. Якщо ж конкретизації 10-значного коду немає, то беремо до уваги склад усіх товарних позицій під цим 4-значним кодом.
Були запитання щодо годинників. В остаточній редакції Переліку вже йдеться про необхідність застосування РРО тільки для продажу наручних смарт-годинників (код 9102 29 00 00), реалізація будь-яких інших годинників може проводитися без застосування касового апарата.
Уся дрібна побутова техніка до Переліку не потрапила, натомість там є плити, кондиціонери, холодильники. Щодо офісної техніки, то продаж серверів, ноутбуків, електронних книжок, планшетів, жорстких дисків, процесорів, принтерів, факсів, оперативної пам'яті, моніторів, колонок, плеєрів — потребує застосування РРО. Те саме стосується і смартфонів, мобільних телефонів, домофонів, міні-АТС. А от торгувати мікрофонами, навушниками, клавіатурами та флешками можна без загрози проводити розрахунки за них через РРО.
Зверніть увагу на ті позиції, яких не було у проекті. У Переліку з'явилися мотоблоки, квадрокоптери, електромасажери, апаратура для ароматерапії, небулайзери, термометри, метеостанції, барометри, електричні аератори, садові подрібнювачі, детектори валют, біндери, знищувачі документів, 3D-принтери, 3D-ручки.
Як бачимо, питання ідентифікації конкретної товарної позиції складно переоцінити. Як податківці будуть перевіряти, що саме продається? Як варіант, вони могли би проводити фактичні перевірки за п. 80.2 ПКУ. Бо за документами, які будуть у «єдинників», досить важко буде перевірити, чим саме торгує суб'єкт господарювання. I якщо раніше оформлення документів для «єдинників» було звичною формальністю, то тепер їм доведеться тісніше працювати зі своїми контрагентами хоча б для того, щоби правильно ідентифікувати товари, якими вони торгують. Причому немає значення, кому продають — фізособі, юрособі чи підприємцю: застосування Переліку не прив'язується до статусу покупця.
Як уникнути РРО? Проводити безготівкові розрахунки.
Зверніть увагу: у Переліку є товари, реалізація яких потребує РРО незалежно від стану, в якому їх реалізовують. На «Гарячій лінії» нас часто запитують: чи потрібен РРО, якщо я продаю вживані товари з Переліку? На жаль, жодної прив'язки до стану товару законодавство не містить, тому підходимо формально: є товарна позиція у Переліку — застосовуємо РРО.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор