Печатки для бізнесу скасовано
! СГД
Опубліковано Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами — підприємцями».
Згідно із Законом, суб'єкт господарювання має право використовувати у своїй діяльності печатки. Використання суб'єктом господарювання печатки не є обов'язковим.
Відбиток печатки не може бути обов'язковим реквізитом будь-якого документа, що подається суб'єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Копія документа, що подається суб'єктом господарювання до органу державної влади або органу місцевого самоврядування, вважається засвідченою у встановленому порядку, якщо на ній проставлено підпис уповноваженої особи такого суб'єкта господарювання або особистий підпис фізичної особи — підприємця. Орган державної влади або орган місцевого самоврядування не мають права вимагати нотаріального посвідчення вірності копії документа у разі, якщо така вимога не встановлена законом. Така вимога тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Наявність або відсутність відбитка печатки суб'єкта господарювання на документі не створює юридичних наслідків.
Закон України від 23.03.2017 р. №1982-VIII чинний з 20.07.2017 р.
Пенсійний збір з купівлі валюти скасовано
! Фізособам
Кабмін уніс зміни до Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого Постановою №1740.
З Порядку вилучено норми, які передбачали сплату збору на державне пенсійне страхування при купівлі фізичними особами іноземної валюти у готівковій формі.
Нагадуємо, що збір сплачувався у розмірі 2% фізособами, які купували валюту виключно в готівковій формі (крім фізичних осіб, які купували іноземну валюту для погашення кредитів).
Постанова Кабінету Міністрів України від 12.04.2017 р. №250
набере чинності з дня опублікування
(станом на 18.04.2017 р. не опублікована)
Середню вартість компенсації за санаторно-курортну путівку збільшено до 440 грн
! Роботодавцям та працівникам
Мінсоцполітики встановило середню вартість санаторно-курортної путівки для виплати грошової компенсації замість санаторно-курортної путівки та вартості самостійного санаторно-курортного лікування в межах обсягу бюджетних коштів, виділених відповідно до Закону про держбюджет-2017, у сумі 440 грн.
Наказ Мінсоцполітики від 27.03.2017 р. №475.
Станом на 18.04.2017 р. офіційно не оприлюднений,
але застосовується з 01.01.2017 р.
З 21 квітня визначення прожиткового мінімуму — за новою методикою
! Фізособам
Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку та Держстат затвердили нову Методику визначення прожиткового мінімуму.
Відповідно втрачає чинність наказ Мінпраці, Мінекономіки, Держкомстату від 17.05.2000 р. №109/95/157 «Про затвердження Методики визначення прожиткового мінімуму на одну особу та для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення» та накази, які вносили зміни до цієї Методики.
Методика встановлює єдиний порядок розрахунку прожиткового мінімуму з розрахунку на місяць на одну особу та для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення в Україні.
Уточнено, що до основних соціальних і демографічних груп населення належать:
— діти віком до 6 років (0 — 5 років включно);
— діти віком від 6 до 18 років (6 — 17 років включно);
— працездатні особи (18 — 59 років включно);
— особи, які втратили працездатність (60 років і старші).
Прожитковий мінімум на одну особу та для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, складатиметься з таких вартісних величин:
набору продуктів харчування, достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження її здоров'я;
мінімального набору непродовольчих товарів, необхідного для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості;
мінімального набору послуг, необхідного для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Такі набори продуктів та послуг визначені постановою КМУ від 11.10.2016 р. №780. Йдеться, наприклад, про норму у 73 кг картоплі, 182,5 яйця, 900 грам манної крупи і 0,4 «перукарської послуги» для дитини віком до 6 років на рік.
Наказ Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку та Держстату
від 03.02.2017 р. №178/147/31
набере чинності з дня опублікування
(станом на 18.04.2017 р. не опублікований)
Порядок подання фінзвітності новоствореними малими підприємствами
! Новоствореним малим підприємствам
Мінфін зазначив, що платник податку на прибуток подає разом із відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації, з урахуванням вимог ст. 137 ПКУ. При цьому фінансова звітність є додатком до податкової декларації з податку на прибуток та її невід'ємною частиною (п. 46.2 ПКУ).
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначаються Законом №996-XIV.
Статтею 13 вищезгаданого Закону визначено, що звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Проміжна звітність складається щокварталу наростаючим підсумком з початку звітного року в складі балансу та звіту про фінансові результати. Перший звітний період для новоствореного підприємства може бути менш як 12 місяців, але не більш як 15 місяців.
Таким чином, новостворене підприємство, яке взято на облік контролюючим органом у період з 01.10.2016 р. до 31.12.2016 р., має подати податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за період, який розпочинається з дати, на яку припадає початок обліку підприємства як платника податку, і закінчується останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, в якому новостворене підприємство взято на облік, разом із фінансовою звітністю за цей самий період.
Суб'єкти господарювання, які належать до суб'єктів малого підприємництва відповідно до Господарського кодексу України, але для яких відповідно до положень ПКУ встановлено податковий (звітний) період — квартал, при поданні податкової декларації з податку на прибуток надають проміжну (квартальну) фінансову звітність.
Лист Мінфіну від 21.02.2017 р. №11130-02-2/4779
Ремонт авто був здійснений за рахунок страхової компанії: оподаткування ПДВ
! Платникам ПДВ
Мінфін наголосив, що виплата страховою компанією страхових платежів не є об'єктом оподаткування ПДВ.
При цьому відповідно до підпункту «б» п. 185.1 ПКУ послуги з ремонту автомобіля є об'єктом оподаткування ПДВ, а тому особа, що виконує ремонт автомобіля, відповідно до п. 187.1 ПКУ, на дату події, що сталася раніше (отримання страхового платежу в рахунок оплати вартості ремонту автомобіля або фактичне надання послуг з ремонту автомобіля), визначає податкові зобов'язання з ПДВ виходячи з договірної вартості ремонту та зобов'язана скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну за такою операцією.
Власник автомобіля при придбанні послуг з ремонту автомобіля, оплата за який здійснюється страховою компанією, включає до складу податкового кредиту суми ПДВ за такою операцією та в тому самому звітному періоді визначає податкові зобов'язання з ПДВ на підставі п. 198.5 ПКУ, оскільки платіж за ремонт автомобіля був сплачений не ним, а страховою компанією.
Лист Мінфіну від 01.12.2016 р. №31-11170-16-29/34246
Компенсація за затримку зарплати не враховується до мінімальної зарплати
! Роботодавцям
Мінсоцполітики нагадує: розмір зарплати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної зарплати.
Тобто, якщо працівник виконав місячну норму праці, йому мають нарахувати зарплату не нижче від розміру мінімальної зарплати.
Вичерпний перелік виплат, які не враховуються при обчисленні розміру зарплати працівника для забезпечення її мінімального розміру, визначено Законом про оплату праці. Це — доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров'я, за роботу в нічний та надурочний час, роз'їзний характер робіт, премії до святкових і ювілейних дат.
Усі інші складові зарплати, які не перелічені у вищезгаданому Законі, мають ураховуватися до мінімальної зарплати.
Таким чином, компенсація за затримку виплати зарплати не враховується до мінімальної зарплати.
Тобто, наприклад, 1 лютого 2017 р. працівнику мають виплатити зарплату за січень 2017 року у розмірі не менше мінімальної зарплати з урахуванням виконаної норми праці та заборговану зарплату, наприклад, за червень 2016 року і компенсацію за затримку її виплати.
Лист Мінсоцполітики від 17.02.2017 р. №394/0/101-17/282
Порядок надання допомоги по вагітності та пологах підприємцеві — платнику ЄСВ
! ФОП
ФСС з ТВП повідомив, що допомога по вагітності та пологах надається фізособі-підприємцю за страховим випадком «вагітність та пологи» за рахунок коштів ФСС з ТВП за умови настання зазначеного страхового випадку під час перебування фізособи в статусі підприємця та сплати ЄСВ у розмірі та строки, визначені Законом №2464, а також подання заяви-розрахунку до робочого органу Фонду. У такому випадку допомога по вагітності та пологах обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів, за період, зазначений у листку непрацездатності.
Якщо фізособа-підприємець — платник ЄСВ припинила підприємницьку діяльність та не подала заяву-розрахунок до робочого органу Фонду для отримання фінансування допомоги по вагітності та пологах за страховим випадком «вагітність та пологи», який настав до припинення підприємницької діяльності, враховуючи, що допомога по вагітності та пологах є компенсацією втраченого доходу, вона надаватиметься за рахунок коштів Фонду лише за період від початку страхового випадку і до дня припинення підприємницької діяльності.
Лист ФСС з ТВП від 21.12.2016 р. №5.2-32-2287
Нецільова благодійна допомога без ПДФО: в яких випадках
! Благодійникам
ДФСУ зазначила: сума нецільової благодійної допомоги, що надається благодійником — юридичною особою членам сімей загиблих учасників бойових дій у розмірі, який у 2017 році не перевищує 2240 грн, не включається до оподатковуваного доходу такої особи, тобто не оподатковується ПДФО та військовим збором.
Однак сума перевищення такої допомоги над зазначеним розміром включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку як інші доходи й оподатковується на загальних підставах.
Лист ДФСУ від 07.04.2017 р. №4945/Д/99-99-13-02-03-14
Відкриття та закриття рахунків платників податків у банках: роз'яснення ДФС
! Платникам податків
Податківці наголосили: банки та інші фінансові установи зобов'язані надіслати повідомлення про відкриття або закриття рахунку платника податків — юридичної особи, у тому числі відкритого через його відокремлені підрозділи, чи самозайнятої фізичної особи до контролюючого органу, в якому обліковується платник податків, у день відкриття/закриття рахунку.
Порядок подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до контролюючих органів затверджений наказом Міністерства фінансів від 18.08.2015 р. №721.
При цьому п. 69.7 ПКУ передбачено обов'язок фізосіб-підприємців та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність, повідомляти про свій статус банки та інші фінансові установи, в яких такі особи відкривають рахунки.
Ураховуючи вищезазначене, ДФС повідомляє, що у разі встановлення статусу клієнта як платника податків фінансова установа у разі відкриття/закриття рахунків клієнта надсилає повідомлення про відкриття або закриття всіх рахунків платника податків — самозайнятої особи до контролюючого органу, в якому обліковується такий платник податків, відповідно до положень ст. 69 ПКУ.
Лист ДФСУ від 11.04.2017 р. №7470/6/99-99-08-02-01-15
ДФСУ про сплату податків через каси сільських рад
! Фізособам
ДФСУ нагадує: якщо фізичні особи проживають у сільській (селищній) місцевості, то вони можуть сплачувати податки і збори через каси сільських (селищних) рад або рад об'єднаних територіальних громад за квитанцією про прийняття податків і зборів. Форма квитанції про прийняття податків і зборів затверджена наказом Мінфіну №799.
При цьому сплата населенням податку через каси сільських рад не є розрахунковою операцією в розумінні Закону про РРО. А отже, така операція може здійснюватися без застосування РРО.
Лист ДФСУ від 22.02.2017 р. №3717/6/99-99-14-05-01-15
У яких випадках обслуговуючий кооператив не є платником податку на прибуток
! Обслуговуючим кооперативам
ДФСУ розглянула питання щодо визнання обслуговуючого кооперативу платником податків та оподаткування операцій з передачі майнових прав та повідомила.
Якщо обслуговуючий кооператив відповідає вимогам, установленим підпунктами 133.4.1 та 133.4.2 ПКУ, то він не є платником податку на прибуток.
Крім того, податківці роз'яснили: якщо особа здійснює операції з постачання товарів/послуг на митній території України, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V ПКУ, загальний обсяг яких протягом останніх 12 календарних місяців перевищує 1 млн гривень, то така особа згідно з вимогами ПКУ повинна подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням заяву і зареєструватись як платник ПДВ в обов'язковому порядку.
Лист ДФСУ від 28.03.2017 р. №6311/6/99-99-15-02-02-15
Нарахування ЄСВ на суму зарплати інваліда, який працює неповний день
! Роботодавцям
ДФСУ розглянула питання щодо нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на суму зарплати працівника-інваліда, який працює на підприємстві неповний робочий день, і повідомила.
Згідно з Iнструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску, для підприємств, установ і організацій, у яких працюють інваліди, єдиний внесок встановлюється відповідно до Закону №2464 у розмірі 8,41% суми нарахованої зарплати за видами виплат, які включають основну та додаткову зарплату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону №108, суми оплати перших 5 днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги з тимчасової непрацездатності, допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами для працюючих інвалідів.
Отже, роботодавці, зокрема підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, нараховують єдиний внесок працюючим інвалідам на суми фактично нарахованої зарплати у розмірі 8,41%.
Лист ДФСУ від 06.04.2017 р. №7121/6/99-99-13-02-03-15
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»