З 2015 року ми дізналися про новий контролюючий орган — Держпродспоживслужбу (далі — Служба), яка, по суті, об'єднала в собі часткові повноваження ветконтролю, санепідемслужби та захисту прав споживачів (щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів). Розповімо, хто саме потрапив під пильний нагляд цієї служби, адже на її перевірки мораторій не поширюється.
Реєстрація потужностей
Нагадаємо, що з 20.09.2015 р. набрала чинності нова редакція Закону №771 відповідно до Закону №1602.
Озброївшись цим нормативним документом, Служба розпочала створювати власні реєстри: Реєстр операторів ринку — виробників харчових продуктів тваринного походження та потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл, та Реєстр потужностей операторів ринку (далі — Реєстр), куди включаються всі інші госпсуб'єкти.
Наразі не будемо спинятись на виробниках харчових продуктів, які працюють за експлуатаційним дозволом. Значно цікавіша ситуація з іншими операторами ринку, яких Закон №1602 зобов'язав зареєструвати свої потужності у Реєстрі.
Так, під операторами ринку розуміються всі госпсуб'єкти (у т. ч. фізособи-підприємці, агропродовольчі ринки), які провадять діяльність чи в управлінні яких перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об'єктів санітарних заходів (п. 55 ч. 1 ст. 1 Закону №771).
А самі потужності — це споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об'єктів санітарних заходів (п. 69 ч. 1 ст. 1 Закону №771).
За даними Служби1, внесенню до Реєстру госпсуб'єктами обов'язково підлягають:
1) об'єкти, на яких або через які здійснюється первинне виробництво, транспортування, зберігання, продаж харчових продуктів, які не потребують дотримання температурного режиму та можуть зберігатися при температурі вище 10 °C, залишаючись придатними для споживання людиною;
2) заклади громадського харчування: ресторан, бар, кафе, піцерія, їдальня, закусочна, кулінарія, кіоск тощо;
3) заклади роздрібної торгівлі (у т. ч. водою питною та напоями) всіх форм власності: магазини, кіоски, лотки з реалізації. Загалом Закон каже про заклади торгівлі, обсяги продажів окремих харчових продуктів якими не перевищують обсягів, затверджених відповідною постановою КМУ. На сьогодні такої постанови не затверджено, тож ця норма стосується всіх закладів роздрібної торгівлі (ч. 2 ст. 23 Закону №771).
Порядок формування Реєстру за заявою
Служба1 через свої територіальні органи на безоплатній основі формує цей Реєстр шляхом подання операторами заяви за місцем перебування потужностей не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку роботи потужностей (ч. 3 ст. 25 Закону №771).
1 Повноваження Держпродспоживслужби визначені Постановою КМУ від 02.09.2015 р. №667.
Форма заяви
Форма заяви наведена у додатку 1 до Порядку №39. Заява подається до територіального органу Держпродспоживслужби як у паперовому, так і в електронному вигляді без додаткових документів про таку потужність.
Водночас, якщо звернутися до п. 1.5 Порядку №39, то цією нормою оператор ринку, який станом на дату набрання чинності Законом (тобто станом на 20.09.2015 р. — Авт.) використовує потужність, на яку не отримано експлуатаційного дозволу, має подати заяву про державну реєстрацію такої потужності до територіального органу Держпродспоживслужби.
Зверніть увагу!
Строки подання такої заяви встановлено для новостворених операторів ринку та/або потужностей. Для діючих виробництв та пунктів продажу харчових продуктів строків подання заяви не визначено.
Адже щодо тих операторів ринку, які працювали і далі працюють, не встановлено жодних спеціальних норм чи перехідних положень, які б вимагали обов'язково вносити до Реєстру діючі заклади торгівлі чи громадського харчування.
У прикінцевих та перехідних положеннях Закону №1602 про обов'язковість внесення діючих потужностей, на яких виробляються чи через які реалізуються харчові продукти, взагалі не згадується.
Тому можемо дійти висновку, що фактично внесенню до Реєстру в обов'язковому порядку підлягають лише потужності (заклади громадського харчування та/або торгівлі та/або об'єкти, на яких або через які здійснюються первинне виробництво, транспортування, зберігання, продаж харчових продуктів), які після 20.09.2015 р. розпочинають роботу (новостворені об'єкти та заклади). Це стосується і тих операторів ринку, які розширюють площу торгового місця та/або організовують нові кафе, ресторани, змінюють місцезнаходження тощо. Фактично йдеться про організацію виробництва, транспортування, реалізацію харчових продуктів за новою адресою (приміщенням, рухомим складом, ТЗ тощо).
Використання незареєстрованих потужностей та штрафи
Щодо відповідальності, то за неподання заяви та невнесення потужностей до Реєстру Законом №771 штрафів не передбачено. Водночас, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 64 Закону №771, виробництво, зберігання харчових продуктів на потужностях, не зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону, тягнуть за собою накладення штрафу у перерахунку на 01.01.2017 р.:
— на юросіб — у розмірі від 73,6 тис. грн до 96 тис. грн;
— на фізосіб-підприємців — у розмірі від 25,6 тис. грн до 48 тис. грн.
Зважаючи на цю норму, не дивує й відсутність більш-менш активної поведінки працівників Служби — адже, з одного боку, кого та за що штрафувати? Про реалізацію та/або продаж харчових продуктів на незареєстрованих потужностях в законі ані слова.
З другого боку — розмір штрафів через підвищення розміру мінімальної зарплати став настільки значним, що питання добровільної реєстрації для багатьох госпсуб'єктів (операторів ринку) постало досить гостро. Тож чи піти на добровільну реєстрацію — вирішувати операторам ринку доведеться самостійно.
Перевірки — можливі чи ні?
Щодо перевірок працівниками Служби, то порядок їх проведення передбачено у ст. 12 Закону №771 — такі перевірки здійснюють без попередження операторів ринку. Проте ані порядку допуску, ані форм актів перевірок та протоколів про виявлені порушення, інших документів, що стосуються реалізації повноважень під час перевірки, на сьогодні не затверджено. А це, відповідно до вимог ст. 10 Закону про держнагляд, є підставою для недопуску перевіряльників Служби до перевірки.
Нормативна база
- Закон №771 — Закон України від 23.12.97 р. №771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
- Закон №1602 — Закон України від 22.07.2014 р. №1602-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів».
- Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Порядок №39 — Порядок проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб'єктам, затверджений наказом Мінагрополітики від 10.02.2016 р. №39.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»