Якщо протягом десяти днів головний бухгалтер звільняється з основного місця роботи, а потім знову приймається на те саме підприємство і на ту саму посаду, але вже як зовнішній сумісник, чи треба повідомляти податкову інспекцію за формою №1-ОПП, змінювати ключі ЕЦП бухгалтера (дійсні) та переукладати договір щодо подання звітності?
Форма №1-ОПП
Відповідно до п. 66.4 ПКУ, платники податків — юридичні особи та їх відокремлені підрозділи зобов'язані подати контролюючому органу відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, її відокремлених підрозділів, у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків шляхом подання заяви у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Відповідальність за неподання (невчасне подання) такої інформації визначена ст. 117 ПКУ і становить 510 грн для юросіб та 170 грн для самозайнятих осіб.
Процедуру внесення змін до облікових даних платників податків установлено розділом IX Порядку №1588.
Згідно з п. 9.3 розділу IX Порядку №1588, платники податків — юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб зобов'язані подати реєстраційну заяву за формою №1-ОПП із позначкою «Зміни» з відомостями стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, відокремлених підрозділів юридичної особи до контролюючого органу у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків.
Щодо заповнення форми №1-ОПП, то у ній слід зазначити відомості про головного бухгалтера, тобто про головного бухгалтера, бухгалтера чи іншу особу, на яку покладено обов'язок з ведення бухгалтерського та податкового обліку платника податків. При цьому йдеться саме про персональні дані відповідної особи (прізвище, ім'я та по батькові, індивідуальний податковий номер, телефони), а не про її посаду (штатну чи зовнішнього сумісника).
Отже, на нашу думку, хоча в описаній у запитанні ситуації при звільненні головного бухгалтера на підприємстві відбуваються зміни, але вони не призводять до змін в облікових даних. Адже обов'язки з ведення бухгалтерського та податкового обліку й надалі виконує та сама особа, тільки після звільнення з посади головного бухгалтера вона виконує їх уже за сумісництвом.
I навіть той факт, що така особа прийматиметься на посаду за сумісництвом, про що підприємство повідомляє ДПI згідно з вимогами Постанови №413 (за формою додатка до цієї постанови), не змінює наведеного вище висновку.
На нашу думку, зміни облікових даних стосуються саме зміни особи (тобто персональних даних), а не підстав для покладення на таку особу обов'язків з ведення бухгалтерського та податкового обліку. Тобто в цьому разі ми говоримо про накази стосовно прийняття на роботу.
Утім, ми не виключаємо, що на місцях деякі податкові органи можуть вимагати подання форми №1-ОПП у наведеному у запитанні випадку та намагатися застосувати штраф згідно з п. 117.1 ПКУ. Адже формально пп. 66.1.3 ПКУ встановлює, що підставами для внесення змін до облікових даних платників податків є, зокрема, документально підтверджена інформація, що надається платниками податків, яка, в описуваній нами ситуації, насправді вказуватиме на ту саму особу, яка виконує ті самі обов'язки, але вже за сумісництвом, а не за основним місцем роботи.
Ключі ЕЦП
Щодо переукладання договору на подання електронної звітності та зміни ключів ЕЦП зазначимо таке.
Серед документів, необхідних для отримання сертифікатів1 (залишаються в центрі сертифікації), подаються, зокрема:
— копії документів про призначення на посаду кожної особи, на підпис якої отримується сертифікат (керівника, головного бухгалтера, співробітника):
- або копія наказу про призначення;
- або копія протоколу засідання загальних зборів;
— копії довідок про присвоєння ідентифікаційних номерів кожної особи, на підпис якої отримується сертифікат (керівника, головного бухгалтера, співробітника);
— заявки на формування посилених сертифікатів ЕЦП кожної особи, на підпис якої отримується сертифікат (керівника, головного бухгалтера, співробітника), які були сформовані в системі «M.E.Doc». Заявки слід подати і в електронному (у форматі .РСК на змінному носії), і в паперовому вигляді. Керівник підписує заявку на свій підпис та заявку на печатку, головний бухгалтер підписує заявку на свій підпис і т. д.
Згідно з роз'ясненням податківців, розміщеним у ЗIР, підкатегорія 401.022, підпунктом 6.6.2 Регламенту АЦСК IДД ДФС визначено, що клієнт зобов'язаний невідкладно звернутися до АЦСК IДД ДФС за скасуванням посиленого сертифіката, зокрема, у разі:
— зміни відомостей, зазначених у посиленому сертифікаті: переведення на іншу посаду або звільнення з роботи підписувача (для посилених сертифікатів, в яких зазначена посада його власника), зміни прізвища підписувача;
— виявлення помилок у реквізитах посиленого сертифіката тощо.
1 http://uakey.com.ua/index.php?num_text=7403&lang=ukr.
2 Відповідь на запитання: «Чи потрібно скасовувати сертифікати ЕЦП та отримувати нові у разі зміни відомостей, зазначених у посиленому сертифікаті, в т. ч. найменування ЮО?».
Крім того, відповідно до пп. 3.4.6 Договору про надання послуг електронного цифрового підпису, затвердженого наказом Iнформаційно-довідкового департаменту ДФСУ від 17.02.2015 р. №15, замовник (особа, що приєдналась до зазначеного Договору) зобов'язується негайно інформувати виконавця (Iнформаційно-довідковий департамент ДФС) про факти виявлення неточностей або зміни даних, зазначених у посилених сертифікатах та/або реєстраційній картці.
Як бачимо, з одного боку, справді, є факт звільнення з роботи підписувача (для посилених сертифікатів, в яких зазначена посада його власника). З іншого боку, немає зміни даних, зазначених у посилених сертифікатах та/або реєстраційній картці, у зв'язку зі звільненням особи з основного місця роботи з посади головного бухгалтера та прийняттям на цю саму посаду як зовнішнього сумісника.
Податківці підсумовують у вищенаведеному роз'ясненні, що платник податків має скасувати посилені сертифікати ЕЦП з попередніми відомостями, зазначеними у посиленому сертифікаті, та сформувати нові посилені сертифікати з актуальними даними клієнта.
Оскільки у нашому випадку дані клієнта, тобто прізвище, ім'я та по батькові, індивідуальний податковий номер та посада головного бухгалтера, не змінюються, вважаємо, що звертатися до АЦСК IДД ДФС для скасування одного ключа та оформлення іншого не треба.
Нормативна база
- Порядок №1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. №1588.
- Постанова №413 — Постанова КМУ від 17.06.2015 р. №413 «Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу».
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»