Постановою КМУ від 09.11.2016 р. №828 (далі — Постанова №828, див. «ДК» №49/2016) було збільшено мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на окремі види алкогольних напоїв. Спробуймо з'ясувати, що змінилося для продавців алкоголю і які нюанси слід тримати в полі зору бухгалтерам.
Набрання чинності змінами
Постановою КМУ від 30.10.2008 р. №957 «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв» (далі — Постанова №957) регламентовано мінімальні ціни для окремих категорій алкогольних напоїв. Зверніть увагу: не весь алкоголь, що реалізується в Україні, підлягає держрегулюванню, а тільки ті позиції, що передбачені Постановою №957. Якщо певний вид алкогольної продукції не згаданий у цьому документі, продавці можуть реалізувати його за будь-якою ціною.
Постанова №828 була опублікована в «Урядовому кур'єрі» №220 23.11.2016 р. і мала би набрати чинності через 10 днів з дня її опублікування — з 3 грудня 2016 р. (зверніть увагу на формулювання: не на десятий день, а саме через десять днів, тобто має минути 10 календарних днів, і тільки з наступного дня Постанова №828 мала би набрати чинності, день опублікування слід враховувати як перший день із цих 10 днів). Але, виявляється, десять днів усі рахують по-різному. На сайті www.rada.gov.ua в шапці Постанови №828 зазначено, що «набрання чинності відбудеться 03.12.2016», а на сайті «Урядового кур'єра» наголошується, що ціни на алкоголь зростуть уже з 2 грудня1. Так чи інакше ціни на алкоголь краще було б змінити на день раніше від дати набрання чинності новими мінімальними цінами, ніж на день пізніше. Адже, як ми будемо говорити далі, штрафи за продаж алкоголю за цінами, нижчими від мінімальних, установлених державою, загрожують чималі.
1 http://ukurier.gov.ua/uk/news/z-2-grudnya-zrostut-cini-na-alkogol-postanova-kmu.
Суть змін
Постанова №957 встановлює мінімальні роздрібні та оптово-відпускні ціни на алкогольні напої за 1 л 100-відсоткового спирту. Для вина встановлено мінімальні роздрібні ціни. Перевіряти їх мають право ДФСУ та державні адміністрації. Право податківців проводити фактичні перевірки щодо дотримання мінімальних цін визначено пп. 80.2.1, 80.2.2, 80.2.5 ПКУ, а право за підсумками проведеної перевірки приймати рішення про нарахування штрафів за продаж алкоголю та вина за цінами, нижчими за встановлені мінімальні (абз. 13 ч. 2 ст. 17 Закону №481), передбачено ч. 4 ст. 17 Закону №481.
Для обрахунку мінімальної ціни алкоголю в різній тарі та з різним вмістом спирту слід брати до уваги такі показники: «мінімальна ціна на певну категорію алкогольної продукції, міцність (у відсотках) та обсяг тари (у літрах)». Добуток цих трьох показників, поділений на 100%, і визначатиме мінімальну ціну для конкретної категорії алкоголю.
Наприклад, нова мінімальна роздрібна ціна горілки (коди 2208 60, 2208 70, 2208 90) становить 348,90 грн. Продаючи півлітрову пляшку горілки міцністю 40%, продавцю слід орієнтуватися на мінімальну роздрібну ціну: 348,90 грн х 40% х 0,5 л : 100% = 69,78 грн. Ціна 69,78 грн — це вже роздрібна ціна (враховуючи акциз та ПДВ), продаж нижче від якої загрожуватиме підприємству значними санкціями. Коли зростає роздрібна ціна, зростає і сума роздрібного акцизу, закладена в такій ціні. Ставка роздрібного акцизу становить 5%. Для того щоб виокремити суму акцизу, слід виділити суму 5% із роздрібної ціни з ПДВ (умовно кажучи, роздрібна ціна на алкоголь — це 125% мінімальної ціни).
Цей алгоритм підрахунку є актуальним для всього алкоголю, крім вина. Для вина у примітках до коментованої Постанови №828 сказано:
— мінімальна роздрібна ціна на вина у тарі місткістю менше ніж 1 літр розраховується як добуток затвердженої мінімальної ціни та місткості тари, поділений на 0,7;
— мінімальна роздрібна ціна на вина у тарі місткістю 1 літр та більше 1 літра розраховується як добуток затвердженої мінімальної ціни та місткості тари.
Це мало би означати, що у разі коли вино з кодами 2204 10, 2204 21 10 00, 2204 29 10 00 продаватиметься в тарі 0,75 л, воно матиме мінімальну роздрібну ціну на рівні: 69,90 грн х 0,75 : 0,7 = 74,89 грн. Здавалося б, підрахунок правильний. Але зверніть увагу: тільки для вина у скляній тарі місткістю 0,7 л та 0,75 л передбачено мінімальну роздрібну ціну 69,90 грн. I ця ціна передбачається тільки конкретно для продукції, що розлита у конкретну тару об'ємом 0,7 та 0,75 л. У листі від 12.12.2014 р. №8622/6/99-99-21-02-151 податківці пояснювали, що мінімальна роздрібна ціна продукції з кодами УКТЗЕД 2204 10, 2204 10 00, 2204 29 10 00 встановлена тільки для вин, розлитих у скляні пляшки місткістю 0,7 л та 0,75 л, а отже, ціни такої продукції перерахунку не потребують. А от для інших вин із кодами УКТЗЕД 2204, 2205, розлитих у тару іншої місткості, ніж 0,7 л та 1,0 л, застосовуються формули, визначені у примітці до Постанови №9572.
Судова практика підтримує таку позицію3. Але все ж таки радимо отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання, бо точка зору податківців, як ми знаємо, є досить хисткою та час від часу змінюється на протилежну.
Iз обрахунком мінімальних цін слід бути надзвичайно уважними й обережними. Штраф можуть нарахувати навіть через різницю в 1 копійку4.
Штрафні санкції
Норми абз. 13 ч. 2 ст. 17 Закону №4815 передбачають, що оптова і роздрібна торгівля алкоголем за цінами, нижчими від мінімальних оптово-відпускних та роздрібних цін, загрожує штрафом у розмірі 100% вартості отриманої партії товару, обрахованої за оптово-відпускними та роздрібними цінами. У будь-якому разі розмір штрафу має становити не менше 10000 грн. Очевидно, що партією є весь алкоголь (навіть різних категорій та видів), отриманий за однією накладною.
1 Щоправда, лист стосувався шампанського ігристого.
2 Хоча лист є досить давнім, його висновки цілком правомірно можна застосувати до сьогоднішніх реалій.
3 Постанова Львівського окружного адміністративного суду від 20.10.2002 р. у справі №2а-7230/12/1370 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/27587477), постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.10.2013 р. у справі №812/2564/13-а (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/34292082), ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2015 р. у справі №826/5085/15 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/53004854), від 20.04.2015 р. у справі №826/19712/14 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/43712195), від 30.10.2014 р. у справі №826/7302/14 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/41154264).
4 Ухвала Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.03.2014 р. у справі №876/8377/13, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/38211488.
5 Закон України від 19.12.95 р. №481/95-ВР «Про регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
Саме через такі великі штрафні санкції всі аналітики не рекомендують безоплатно дарувати чи розігрувати алкогольні напої. Навіть продавати з дисконтом нижче від мінімально допустимих цін не можна! Адже податківці побачать у таких діях перехід права власності та постачання алкогольної продукції за цінами, нижчими від мінімально допустимих.
Чи є для таких штрафних санкцій позовна давність? Як ми вже говорили вище, перевірки здійснюються за приписами пп. 80.2.1, 80.2.2, 80.2.5 ПКУ в межах строку давності, визначеного ст. 102 ПКУ. Рішення про застосування фінсанкцій приймається в порядку, визначеному ст. 17 Закону №481, на виконання якого діє окремий нормативний акт — Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», затверджений постановою КМУ від 02.06.2003 р. №790. Оскільки податківці можуть перевіряти мінімальні ціни в межах загального строку позовної давності протягом 3-х років, то це обмеження діє і в частині накладення фінансових санкцій.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор