• Посилання скопійовано

Що нового

Яких змін зазнав порядок індексації доходів: постанова КМУ

! Фізособам

Оприлюднено постанову Кабміну, яка вносить зміни до Порядку проведення індексації грошових доходів населення.

Зміни стосуються індексації аліментів, визначених судом у твердій грошовій сумі, а також щомісячних страхових виплат.

У Порядку прописано, що індексації тепер підлягатимуть і грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі.

Iндексація розміру таких аліментів проводитиметься:

— за рахунок коштів платника аліментів;

— підприємствами, установами, організаціями, фізособами-підприємцями, які провадять відповідні відрахування аліментів із доходу платника аліментів.

Обчислення IСЦ для індексації розміру аліментів, визначеного судом у твердій грошовій сумі, здійснюється з місяця, в якому призначено аліменти.

Постановою №836 уточнюються положення щодо визначення суми індексації для осіб, які потерпіли внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

Якщо потерпілий унаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання одночасно зі щомісячною страховою виплатою отримує стипендію, в першу чергу індексується стипендія.

Iндексація щомісячної страхової виплати проводиться на підставі виданої з місця навчання довідки, в якій зазначаються: розмір стипендії; проіндексована сума стипендії; сума індексації.

На підставі цієї довідки проводиться індексація щомісячної страхової виплати у межах суми, що не перевищує прожитковий мінімум для працездатних осіб, з урахуванням отриманої стипендії.

Щомісячні страхові виплати дітям, які втратили годувальника, індексуються в межах прожиткового мінімуму для дітей (залежно від віку).

Постанова Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 р. №836 чинна з 24.11.2016 р.


Типовий договір оренди землі — у новій редакції

! Землекористувачам

Кабмін затвердив зміни до Типового договору оренди землі.

Зокрема, в частині встановлення строку оренди земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк оренди не може бути меншим за 7 років, а у разі передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які є земельними ділянками меліорованих земель і на яких проводиться гідротехнічна меліорація, — не менше ніж 10 років.

Крім того, передбачено, що сторони в обов'язковому порядку повинні погодити лише об'єкт оренди, строк дії договору оренди, орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, такий договір є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення.

Також зазначено, що договір укладається у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких перебуває в орендодавця, інший — в орендаря.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 р. №843
набере чинності з дня опублікування
(станом на 29.11.2016 р. не опублікована)


Спрощено доступ бізнесу до валютних кредитів за участю експортно-кредитного агентства

! Банкам та їхнім клієнтам

Нацбанк затвердив зміни до Положення про порядок отримання резидентами кредитів, позик в іноземній валюті від нерезидентів і надання резидентами позик в іноземній валюті нерезидентам.

Згідно зі змінами, якщо кредит надається нерезидентом-кредитором резиденту-позичальнику за участю іноземного експортно-кредитного агентства, то з метою контролю за неперевищенням розміру виплат за максимальними процентними ставками за договором до розрахунку розміру виплат за користування таким кредитом не враховуються передбачені договором платежі резидента-позичальника (у тому числі уповноваженого банку-позичальника) на користь нерезидента-кредитора з відшкодування фактичних витрат такого нерезидента-кредитора з оплати послуг (винагороди, премії, комісії тощо) ЕКА, безпосередньо пов'язаних із реалізацією кредитного проекту.

Також Нацбанк додатково передбачив проведення банками аналізу джерел походження коштів в іноземній валюті у резидентів (що не мають статусу фінансової установи), які мають намір використати цю валюту для надання позик нерезидентам.

Крім того, встановлено, що купівля іноземної валюти за гривні або використання коштів в іноземній валюті, які отримані як кредит чи позика, з метою надання позики в іноземній валюті нерезиденту забороняється.

Постанова Національного банку України від 22.11.2016 р. №404 чинна з 30.11.2016 р.


Нацбанк про розрахунки у сфері електронної комерції

! Усім СГ

Нацбанк зазначив, що здійснені через програмно-технічний комплекс самообслуговування операції з внесення готівки для подальшого зарахування її на рахунок отримувача належать до розрахунків у готівковій формі.

Під час здійснення розрахунків через ПТКС формується касовий документ. Перелік обов'язкових реквізитів, які мають міститися у квитанції ПТКС, визначено пунктами 1.21 та 1.22 глави 1 розділу IV Iнструкції від 01.06.2011 р. №174. Зокрема, повинна бути зазначена інформація про:

— платника;

— отримувача;

— код отримувача;

— номер рахунку отримувача;

— найменування банку (філії, відділення) отримувача;

— код банку отримувача.

Реквізити касових документів, що формуються із застосуванням платіжних пристроїв за результатами касових операцій, заповнюються як клієнтами, так і в автоматичному режимі платіжного пристрою, які використовують бази даних автоматизованої системи.

Лист НБУ від 19.10.2016 р. №57-0002/86441


Працівник, якого поновлено за рішенням суду, має право використати відпустку

! Роботодавцям та працівникам

Мінсоцполітики роз'яснило: у разі поновлення працівника судом на роботі він має право використати щорічну основну відпустку за весь час вимушеного прогулу. При цьому її тривалість визначається пропорційно з дати поновлення на роботі і до кінця його робочого року.

Якщо при звільненні, визнаному судом незаконним, працівнику була виплачена грошова компенсація за невикористані дні щорічної відпустки, то після поновлення його на роботі права на використання цих днів відпустки він не має. Також не передбачено повернення працівником виплачених йому коштів за відпустку при звільненні чи зарахування їх у рахунок суми за відпустку, що надається за період вимушеного прогулу.

Лист Мінсоцполітики від 28.10.2016 р. №1500/13/84-16


Розраховуємо середню зарплату для оплати днів відрядження

! Роботодавцям

Мінсоцполітики наголосило: у всіх випадках збереження середньої зарплати, крім оплати часу відпусток і виплати компенсації за невикористані відпустки, середньомісячна зарплата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов'язана відповідна виплата.

Працівникам, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня зарплата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час.

Для прикладу, якщо працівника було прийнято на роботу 10 серпня 2016 р., а скеровано у відрядження 18 жовтня 2016 р., то розрахунки мали проводитися виходячи із зарплати за фактично відпрацьовані дні серпня та вересня 2016 р.

Якщо працівника було прийнято на роботу 15 вересня 2016 р., а скеровано у відрядження 18 жовтня 2016 р., то розрахунок середньої зарплати для оплати днів відрядження мав проводитися виходячи із зарплати за фактично відпрацьовані дні протягом вересня та жовтня 2016 р.

Для працівника, прийнятого на роботу у жовтні та скерованого у відрядження 18 жовтня 2016 р., розрахунок середньої зарплати для оплати днів відрядження мав проводитися виходячи із зарплати за фактично відпрацьовані дні жовтня до направлення його у відрядження.

Лист Мінсоцполітики від 08.11.2016 р. №1537/13/84-16


Держреєстрація змін у зв'язку з перейменуванням вулиць — без адмінзбору

! Усім СГД

Мін'юст повідомляє, що на сьогодні за держреєстрацію змін до відомостей про юрособу, що містяться в ЄДР (крім внесення змін до інформації про здійснення зв'язку з юрособою), справляється адміністративний збір у розмірі 0,3 мінімальної зарплати та 0,1 мінімальної зарплати за держреєстрацію змін відомостей про прізвище, ім'я, по батькові або місцезнаходження підприємця.

При цьому Мін'юст нагадує, що з 2 листопада 2016 року діє Закон №1666-VIII, яким унесено зміни до ст. 36 Закону про реєстрацію щодо плати у сфері державної реєстрації.

Зокрема, визначено, що адмінзбір не справляється за державну реєстрацію змін до відомостей про юрособу, фізособу-підприємця та громадське формування, що не має статусу юрособи, у тому числі змін до установчих документів, пов'язаних із приведенням їх у відповідність до законів України у строк, визначений цими законами.

Отже, за проведення держреєстрації змін до відомостей у зв'язку зі зміною назви (перейменуванням) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об'єктів топоніміки населених пунктів відповідно до Закону №317 адміністративний збір не справляється.

Лист Мінюсту від 17.11.2016 р. №40211/34053-0-33-16/8


Як у декларації відобразити суми ПДВ від придбаних виробничих факторів

! Сільгосппідприємствам

ДФС у Чернігівській області зазначила, що сільськогосподарське підприємство, яке перебуває на спеціальному режимі оподаткування ПДВ, операції з експорту власновирощеної сільськогосподарської продукції за нульовою ставкою ПДВ відображає у рядку 2 декларацій з ПДВ 0121 — 0123.

При цьому суми ПДВ, що фактично сплачені сільгосппідприємством постачальникам товарів/послуг, які були ним придбані як виробничі фактори для вирощування експортованої продукції та включені за правилом першої події до складу податкового кредиту декларацій 0121 — 0123, платник через рядок 14 декларацій 0121 — 0123 звітного періоду переносить до рядка 14 декларації 0110 такого звітного періоду та заявляє до бюджетного відшкодування.

Не сплачені постачальникам суми ПДВ від придбаних товарів/послуг, які використані сільгоспвиробником при вирощуванні експортованої сільськогосподарської продукції, та включені ним до складу податкового кредиту декларацій 0121 — 0123 враховуються в деклараціях 0121 — 0123 для визначення різниці між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом звітних (податкових) періодів.

Лист ДФС у Чернігівській області від 18.11.2016 р. №3756/10/25-01-15-01-09


Розраховуємо фінрезультат до оподаткування при переході на загальну систему

! СГД, які змінюють систему оподаткування

Податківці роз'яснили: фінансовий результат до оподаткування формується згідно з правилами бухобліку, у тому числі за операціями з надання послуг під час перебування на спрощеній системі оподаткування у разі їх оплати при переході на загальну систему та у разі отримання оплати за послуги на спрощеній системі і надання таких послуг під час перебування на загальній системі.

Розділом III «Податок на прибуток підприємств» ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці, що виникають за такими операціями.

Платники єдиного податку, які з 1 січня поточного року або пізніше переходять на загальну систему, сплачують податок на прибуток на підставі податкової декларації за річний податковий (звітний) період (як новостворені), який для них починається з дати переходу на загальну систему та закінчується 31 грудня такого року.

При декларуванні податку на прибуток за 2016 рік, у разі переходу на загальну систему з IV кварталу 2016 року, фінансовий результат до оподаткування визначається за правилами бухобліку за IV квартал 2016 року.

При цьому, враховуючи особливості визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток, такий платник податку разом із річною декларацією з податку на прибуток підприємств повинен подати фінансову звітність за 9 місяців та 2016 рік.

Лист ДФСУ від 11.11.2016 р. №24342/6/99-99-15-02-02-15


Податкова документальна перевірка вже перевіреного періоду: чи правомірно?

! Платникам податків

ДФСУ нагадує: контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, передбачені пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 ПКУ, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.

Планова документальна перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених п. 78.1 ПКУ.

Лист ДФСУ від 17.11.2016 р. №24817/6/99-99-14-03-03-15


Підприємство сплачує податки за фізособу

! Податковим агентам з ПДФО

ДФСУ зазначила, що будь-які витрати на відрядження не включаються до оподатковуваного доходу платника податку за наявності документів, що підтверджують зв'язок відрядження з господарською діяльністю роботодавця/сторони, що відряджає.

Якщо оподатковуваний дохід нараховується (виплачується) фізичній особі податковим агентом, то ПДФО (військовий збір) нараховується, утримується та сплачується цим агентом виключно за рахунок такого доходу.

Водночас якщо податковий агент приймає рішення щодо нарахування та сплати ПДФО (військового збору) із зазначеного доходу за рахунок власних коштів, то сума коштів у розмірі не утриманого податку (збору) є доходом у вигляді додаткового блага та оподатковується ПДФО на загальних підставах.

Лист ДФСУ від 03.11.2016 р. №23653/6/99-99-13-02-03-15


ПДВ із коштів, отриманих за кодом бюджетної класифікації 2610

! Одержувачам бюджетних коштів

ДФСУ зазначила: якщо субсидії і трансфертні платежі, що надаються платнику податку — одержувачу коштів за кодом бюджетної класифікації 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)», не є компенсацією вартості товарів/послуг, що постачаються таким платником податку, то при їх отриманні платник не визначає податкові зобов'язання з ПДВ, оскільки немає об'єкта оподаткування ПДВ.

Разом з тим, якщо зазначені кошти надходять до платника в рахунок оплати вартості поставлених ним товарів, у тому числі які постачаються в межах виконання програми благоустрою міста чи інших подібних програм, які з метою оподаткування ПДВ є об'єктом оподаткування, то на дату зарахування таких коштів на банківський рахунок платника він зобов'язаний визначити податкові зобов'язання виходячи з вартості таких товарів.

При цьому товари, основні фонди, придбані за рахунок бюджетних коштів, що надійшли платнику у вигляді субсидій, поточних та капітальних трансфертів, вважаються придбаними безпосередньо платником і суми ПДВ, сплачені при їх придбанні, можуть бути віднесені до податкового кредиту на підставі податкових накладних, складених та зареєстрованих в ЄРПН постачальниками.

Лист ДФСУ від 28.10.2016 р. №23363/6/99-99-15-03-02-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру